SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KER: reklama piwa Žatecký błędnie sugeruje, że jest czeskie

Komisja Etyki Reklamy uznała reklamę piwa Žatecký (Carlsberg Polska) za naruszającą zasady Kodeksu Etyki Reklamy. W jej ocenie przekaz reklamowy sugeruje odbiorcy, że piwo faktycznie produkowane w Polsce ma pochodzenie czeskie. 

Przedmiotem skargi KER była reklama piwa Žatecký 0,0% Nealko, która autor skargi widział latem ub.r. na portalu Gazeta.pl. Tło przekazu składa się z zielonych liści chmielu. Pokazano na nim trzy butelki Žatecký 0,0% Nealko umieszczone w wiaderku z lodem i chmielem. Etykiety piwa są w kolorze niebieskim ze złotymi akcentami. W górnej części przekazu znajduje się napis: Žatecký chmel. VÝBORNÉ ORZEŹWIENIE oraz . W lewym dolnym rogu przekaz jest opatrzony graficznym oznaczeniem „18+”.

“Wykorzystanie języka czeskiego. Wprowadzenie w błąd sugerując że produkt jest czeski. Przekierowanie na stronę Carlsberg, gdzie nie ma kraju pochodzenia. Produkt jest polski i produkowany w Polsce. Kupuję produkt jako czeski, bo tak moje myślenie ustawia reklama. To jest wprowadzenie konsumentów w błąd” – napisano w skardze. 

Z tymi zarzutami nie zgodził się Carlsberg Polska, który w odpowiedzi do KER, że reklama nie zawiera informacji, aby piwo warzone było w Czechach, ani tego nie sugeruje.

Carlsberg: reklama nie sugeruje czeskiego pochodzenia piwa

Firma podkreśliła, że reklama odnosi się jedynie do używanego do produkcji piwa chmielu pochodzącego z Czech, z okolic Žatca. Žatec (niem. Saaz) jest miastem w Czechach, w kraju usteckim nad Ohrzą. Okolica ta słynie z uprawy chmielu. 

Carlsberg wskazał, że reklama nie zawiera jakiejkolwiek informacji, aby piwo było produkowane w Czechach. Odnosi się zaś do przedstawienia packshotu produktu wraz z krótkim opisem: Žatecký chmel. VÝBORNÉ ORZEŹWIENIE. “Odnosząc się tym samym do składnika produktu, tj. żateckiego chmielu oraz zawierając krótki opis marketingowy: VÝBORNÉ ORZEŹWIENIE, nie wskazuje na miejsce produkcji piwa” – zaznaczył Carlsberg. Nie można przyjąć, zdaniem firmy, że samo w sobie wskazanie miejsca pochodzenia jednego ze składników automatycznie sugeruje pochodzenia całego produktu.

“Reklama podkreśla przede wszystkim pochodzenie podstawowego składnika produktu w sposób typowy dla konwencji reklamowej, wykorzystując grę języków. Użyty w niej zwrot marketingowy w postaci VÝBORNÉ ORZEŹWIENIE nie ma swojego odpowiednika w tłumaczeniu na język czeski. Zastosowano dozwoloną w reklamie tzw. przesadą marketingową mającą na celu podkreślenie cechy produktu, odróżniającą ją od pozostałych produktów dostępnych na rynku. Nie można jednak uznać, że może ona wprowadzać w błąd” – zauważa Carlsberg. 

Ta argumentacja nie przekonała jednak Komisji, która stwierdziła, że zaskarżona reklama piwa Žatecký narusza zasady etyki wyrażone w Kodeksie Etyki Reklamy.

W przypadku piwa jego pochodzenie jest dla konsumentów istotne

"Treść skarżonej reklamy godzi w obowiązujące normy etyki poprzez wprowadzenie w błąd jej odbiorców w odniesieniu do pochodzenia geograficznego reklamowanego produktu. Piwo Žatecký, będące przedmiotem reklamy, jest wytwarzane w polskiej miejscowości Brzesko. Tymczasem główne hasło reklamowe: Žatecký chmel. VÝBORNÉ ORZEŹWIENIE nie donosi się jedynie do chmielu, ale do właściwości całego produktu, który ma być orzeźwiający (VÝBORNÉ ORZEŹWIENIE). W przekazie wykorzystano napisy w języku czeskim (z czeskimi znakami diakrytycznymi) – oceniła Komisji. 

Dodała, że w odbiorze przeciętnego konsumenta reklama odnosi się do piwa, nie zaś do jednego z jego składników. Tym samym „czeskość” ww. motywu reklamy sugeruje przeciętnemu konsumentowi pochodzenie całego reklamowanego produktu, nie zaś tylko jednego (choćby nawet podstawowego) jego składnika.

“Format reklamowy charakteryzuje się skrótową formą i odbierany jest przez przeciętnego konsumenta jako pewna całość. Konsument, podejmując decyzje zakupowe, opiera się zasadniczo na ogólnym wrażeniu z przekazu. Z punktu widzenia percepcji konsumenta kwestia, czy czeskie motywy reklamy odnoszą się do piwa jako takiego, czy tylko do jego składnika, ma wtórne znaczenie” – uznała KER. 

Dodała, że przy ocenie poszczególnych reklam znaczenie ma także rodzaj produktu. “W przypadku piwa pochodzenie stanowi istotny czynnik wpływający na decyzję konsumenta w kwestii zainteresowania się ofertą i ewentualnego zakupu. Czeskie piwo zasadniczo kojarzone jest bowiem przez konsumentów z odrębną kategorią piw niż inne piwa (w szczególności piwa polskie). Na marginesie, miejsce produkcji piwa może wpływać na jego smak – chociażby z uwagi na rodzaj użytej wody” – zauważa Komisja. 

Dołącz do dyskusji: KER: reklama piwa Žatecký błędnie sugeruje, że jest czeskie

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Robert
To powinno być nagłośnione. Ja i znajomy byliśmy przekonani, że to zagraniczne piwo.
odpowiedź
User
Marian
No przecież, że reklama nie sugeruje, że piwo pochodzi z Czech... chyba nie dało się stworzyć głupszej linii obrony, niż robienie z ludzi idiotów. Z pewnością nazwa Žatecký, podobnie jak napis Svetly Lezak, Nealko, a także slogany reklamowe w ogóle nie sugerują, że piwo pochodzi z Czech. Ja byłem przekonany, że piwo jest czeskie, choć zawsze dziwiło mnie, że w samych Czechach tego piwa nie ma...
odpowiedź
User
edek
a co z rybą po grecku się pytam?
odpowiedź