Reklama Etihad Airways uznana za greenwashing i zakazana
Brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamy (Advertising Standards Authority, ASA) wydał zakaz wykorzystywania jednej z reklam liniom lotniczym Etihad. Stwierdzono, że hasło „zrównoważone lotnictwo” wprowadza konsumentów w błąd w aspekcie ochrony środowiska i jest przykładem greenwashingu.
Kampania reklamowa Etihad Airways została przeprowadzona m.in. na Facebooku, dowodzono w niej, że linie stawiają na "zrównoważone lotnictwo". Po skargach do ASA została ona zakazana przez brytyjski urząd nadzoru reklamy, który orzekł, że wprowadzała ona konsumentów w błąd w kwestii wpływu lotów na środowisko.
W swoich przekazach reklamowych Etihad Airways, że wybór lotów tego przewoźnika jest "świadomym wyborem na rzecz planety" oraz określała się mianem "ekologicznej linii lotniczej roku 2022". W reklamach opisywano także, jak Etihad Airwaysmodernizuje flotę w celu wykorzystania nowoczesnych, paliwooszczędnych samolotów i rozwój "zrównoważonej produkcji paliwa lotniczego" w ZEA.
W orzeczeniu ASA stwierdziła, że zgodnie z brytyjskimi przepisami o reklamie, bezwzględne twierdzenia dotyczące środowiska, takie jak "zrównoważone lotnictwo", muszą być poparte jakościowymi, niepodważalnymi dowodami. Regulator uznał, że claim wyolbrzymiał wpływ, jaki latanie z Etihad miałoby na środowisko, a reklamy naruszały brytyjski kodeks reklamowy.
Etihad Airways, przewoźnik ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA), inwestuje duże fundusze w marketing w Wielkiej Brytanii, jest m.in. sponsorem drużyny Manchester City.
Greenwashing, nazywany też "zieloną ściemą", to manipulacja przekazem polegająca na przedstawianiu się wbrew rzeczywistości jako marka lub firma działająca w zgodzie z naturą i ekologią. Celem takich reklam jest wytwarzanie w odbiorcach mylnego wrażenie, że nadawca działa na rzecz środowiska naturalnego.
ASA walczy z greenwashingiem
W październiku ubiegłego roku ASA za greenwashing uznała dwa plakaty banku inwestycyjnego HSBC. Na billboardach w przestrzeni miejskiej można było przeczytać hasła:: "Zmiany klimatyczne nie mają granic. Podobnie jak rosnący poziom mórz. Dlatego HSBC chce zapewnić finansowanie i inwestycje o wartości 1 biliona dolarów na całym świecie w celu ułatwienia naszym klientom zejścia do całkowitej neutralności klimatycznej". Na drugim napis brzmiał: "Zmiany klimatyczne nie mają granic. Dlatego w Wielkiej Brytanii pomagamy zasadzić 2 miliony drzew, które w ciągu swojego życia pochłoną 1,25 mln ton dwutlenku węgla".
W skargach na te reklamy wskazano, że pomijały istotne informacje na temat wkładu HSBC w emisję dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych.

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Reklama Etihad Airways uznana za greenwashing i zakazana