Największy wydawca wiadomości na Wyspach idzie w subskrypcję. To reakcja na spadek przychodów
Największy komercyjny wydawca wiadomości w Wielkiej Brytanii Reach zamierza poważnie skupić się na subskrypcjach. To reakcja na spadek przychodów w pierwszej połowie roku oraz próba wejścia w niewykorzystaną niszę na Wyspach.

Reach, wydawca takich tytułów jak “Mirror”, “Express”, “Daily Star” i kilkudziesięciu regionalnych tytułów informacyjnych, odnotował spadek przychodów o 3,4 proc. w ujęciu rok do roku do kwoty 256 mln funtów w ciągu sześciu miesięcy kończących się 30 czerwca – podaje branżowy magazyn Press Gazette.
Sprzedaż prasy spadła o 4,8 proc. do 194,1 mln funtów, natomiast sprzedaż cyfrowa wzrosła o 1,8 proc. do 61,1 mln funtów. Natomiast przychody bezpośrednie z "bezpośredniej interakcji z reklamodawcą, agencją lub konsumentem” spadły o 7,9 proc.
Czytaj także: Wydawcy masowo zwalniają dziennikarzy. Na liście legendarne marki
Wyniki były pierwszymi opublikowanymi pod przewodnictwem nowego dyrektora generalnego Piersa Northa, który wcześniej pełnił funkcję dyrektora ds. przychodów, po odejściu Jima Mullena w marcu.
Pod nowym przywództwem Reach wyznaczył trzy priorytety rozwoju: dywersyfikację przychodów, przyspieszenie wykorzystania technologii i sztucznej inteligencji oraz budowanie relacji z odbiorcami, w tym poprzez głębsze zaangażowanie.
Subskrypcja jako wiodący trend, jeszcze niewykorzystany w Wielkiej Brytanii
Jak zauważył North, "nie ma jednego, idealnego rozwiązania, zwłaszcza na trudnym rynku, na którym działamy. Jest jednak wiele możliwości, a zespół i ja mamy plan, jak je wykorzystać”. I tak największą zmianą w ramach tych priorytetów jest plan “rozwoju i wdrożenia subskrypcji cyfrowych”, który North opisał podczas telekonferencji z inwestorami jako “jeden z trendów rynkowych, którego jeszcze nie wykorzystaliśmy”.
Zobacz też: Wydawca zwalnia 450 osób
Zwrócił uwagę na "wzrost liczby subskrypcji wiadomości oferujących treści premium bez reklam oraz oferty i produkty". Na początku zeszłego roku Mail Online wprowadził częściowy paywall w Mail+, ograniczający dostęp do niektórych artykułów w kluczowych obszarach, i w niecałe dziesięć miesięcy osiągnął 100 000 płacących abonentów. W tym roku “The Sun” poszedł w jego ślady, wprowadzając podobny model, a Sky News planuje wprowadzić opłaty za treści premium – zwraca uwagę Press Gazette.
W Wielkiej Brytanii znacznie mniej ludzi płaci za wiadomości online niż w USA
North powiedział inwestorom ważną rzecz dotyczącą czytelnictwa płatnych treści w Wielkiej Brytanii, które jest na znacznie niższym poziomie niż w innych krajach: “Co istotne, wskaźnik adopcji w Wielkiej Brytanii utrzymuje się na poziomie około 10 proc., niższym niż w innych krajach zachodnich, w dużej mierze dzięki wpływowi BBC na rynek”.
Powołał się na dane Reuters Institute, które pokazały, że w Wielkiej Brytanii odsetek płacących za wiadomości online jest znacznie niższy niż w Stanach Zjednoczonych i Irlandii, gdzie wynosi poniżej 20 procent, przy średniej dla 20 bogatszych krajów wynoszącej 18 proc. Zapowiedział walkę o 10 procent rynku w tym kontekście.
Czytaj także: Netflix przebił kolejne pułapy. Jeszcze nigdy tyle nie zarobił
North dodał, że w nadchodzących miesiącach Reach "zacznie poważniej rozwijać ofertę usług płatnych” w całym portfolio, przeprowadzając pilotaż w tym roku i wprowadzając szerszą ofertę w 2026 roku.
Eksperymenty Reach z płatnymi treściami trwają od 2019 roku. W 2023 roku Manchester Evening News jako pierwsza marka informacyjna w sieci Reach wprowadziła płatną ofertę członkostwa premium, z płatnym abonamentem w swojej aplikacji oraz aplikacji z wiadomościami piłkarskimi Manchester United. W ślad za nią poszły aplikacje Liverpool Echo i Liverpool FC, po tym jak MEN pozyskał ponad 1 procent użytkowników w ciągu pierwszych trzech miesięcy.
Inne eksperymenty z przychodami od czytelników, przeprowadzone w 2023 roku, obejmowały ofertę bez reklam na stronie internetowej Daily Express, w odpowiedzi na skargi dotyczące doświadczenia użytkowników w witrynach Reach oraz około 12 płatnych newsletterów na platformie Substack, opartych na “silnych osobowościach”.
Przypomnijmy, że na początku lipca Reach, jak wielu innych dużych wydawców w ostatnim czasie, zapowiedziało zwolnienie około 50 pracowników, dążąc do "usprawnienia" pracy dziennikarzy sportowych w jednym centralnym punkcie. Łącznie zagrożonych likwidacją ma być około 104 stanowisk pracy u największego brytyjskiego wydawcy wiadomości komercyjnych.

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Największy wydawca wiadomości na Wyspach idzie w subskrypcję. To reakcja na spadek przychodów