Co piąta firma z branży reklamy online może upaść do końca roku
87 proc. firm z branży reklamy online odczuwa już negatywne skutki pandemii koronawirusa. Jeśli sytuacja szybko się nie zmieni, przynajmniej co piąta nie utrzyma się na rynku do grudnia - wynika z najnowszego badania IAB Polska.
Epidemia Covid-19 dotkliwie odbija się na niemal każdej dziedzinie życia. Ekonomiczne skutki sytuacji odczuwalne są na rynku komunikacji marketingowej online.
Jak wskazują autorzy badania IAB Polska, firmy z branży reklamy online notują spadki w przychodach, zmieniają plany budżetowe i ograniczają zaplanowane inwestycje. Część jest zmuszona do redukcji wynagrodzeń i zatrudnienia. - Rynek nastawia się na kontynuację tych trendów do końca roku - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska - Wszyscy przedsiębiorcy z nadzieją czekają na projekt nowych przepisów, których celem jest łagodzenie gospodarczych skutków koronawirusa.
Z badania wynika, że przynajmniej co piąta firma może nie doczekać grudnia.

87 proc. firm z branży reklamy online odczuwa negatywne skutki pandemii koronawirusa, z czego prawie połowa w sposób zdecydowany.

Spadek przychodów dotyka 79 proc. firm, 70 proc. zmaga się z koniecznością zmiany planów budżetowych. Inwestycje i wydatki ogranicza 63 proc. firm, w przypadku 44 proc. agencji trudności dotyczą odpływu klientów.

Agencje reklamowe online w tarapatach
W związku z panującą sytuacją epidemiczną 63 proc. przebadanych firm musiało zmienić sposób zarządzania projektami. Redukcję wynagrodzeń wprowadziło 38 proc. agencji. Wśród krótkoterminowych konsekwencji Covid-19 wymieniono także dezorganizację pracy w firmie (37 proc. wskazań).

Wśród długoterminowych konsekwencji – oprócz utrwalenia zmian w organizacji sposobów zarządzania projektami – spodziewana jest dalsza konieczności redukcji wynagrodzeń i zatrudnienia (odpowiednio 55 proc. i 44 proc.) oraz zła atmosfera w pracy (30 proc.).
79 proc. respondentów uważa, że epidemia wpłynęła na cyfryzację bieżącej pracy (wideokonferencje, praca z domu. Analiza pytań otwartych wskazuje, że zdecydowana większość pracowników dostrzega pozytywne aspekty związane z takim trybem pracy. Wysoki poziom cyfryzacji oraz kompetencje online mają teraz kluczowe znaczenie. W bieżącej sytuacji umożliwiają one płynne wykorzystanie zasobów ludzkich oraz projektowych.
Zmiany w planowaniu budżetów reklamowych
Zdecydowana większość (90 proc.) respondentów pracujących w agencjach i domach mediowych oraz reklamodawców zmieniło plany związane z wydatkami reklamowymi przewidzianymi na pierwsze półrocze 2020 roku.
Internet oraz telewizja to jedyne media, w przypadku których zwiększono nakłady – jedna czwarta firm, które zaplanowały działania marketingowe online, zwiększyła je w związku z epidemią.
Spadki nakładów na reklamę telewizyjną mogą wynieść 10 proc. na radio 15 proc. Wydatki na media drukowane oraz reklamę uliczną mogą spaść o około 30 proc., zaś na kino o 40 proc..
Dynamikę na nieznacznym plusie (kilka procent) przewidują badani w przypadku: programmatic, mobile, SEM oraz na reklamę w mediach społecznościowych, natomiast największe spadki spodziewane są w przypadku wydatków na influencerów oraz na lokowanie produktu (10 proc. i więcej).


Jeśli chodzi o plany dotyczące wydatków reklamowych w drugim półroczu, połowa firm zarządzających budżetami reklamowymi jeszcze nie podjęła decyzji.
Zmiany w budżetach dotknęły praktycznie wszystkich kanałów komunikacji cyfrowej. Najczęściej rewizję nakładów deklarowano w odniesieniu do liderów tortu reklamowego online: reklamy w wyszukiwarkach i sieciach kontekstowych (SEM 48 proc.) i reklamy graficznej (klasyczny display: 45 proc., wideo: 42 proc.).
Najrzadziej redukowano wydatki na SEM, wideo , programmatic, reklamę w social media. Wyłącznie spadki deklarowano w przypadku lokowania produktu oraz działań z zakresu e-PR.


Zdecydowana większość reklamodawców (prawie trzy czwarte) cały czas prowadzi komunikację produktową, pozostali planują do niej wkrótce powrócić. Jednocześnie zdecydowana większość (85 proc.) reklamodawców, a także agencji i domów mediowych planuje zmianę przekazów reklamowych. Wśród nich ponad połowa wprowadzi modyfikacje, które będą nawiązywać do bieżącej sytuacji wynikającej z epidemii koronawirusa.
Wśród działań komunikacyjnych, z których reklamodawcy rezygnują w związku z epidemią, najczęściej wymieniano: eventy (trzy czwarte badanych z tej grupy), sponsoring (co drugi) oraz reklamę wizerunkową (ponad jedna trzecia). Jednocześnie planują oni najczęściej: działania CSR (co drugi), reklamę produktową oraz działania PR (ponad jedna trzecia).
.png)
Wydawcy: spadek przychodów z reklam
91 proc. wydawców odczuło spadek przychodów reklamowych – największe w przypadku reklamy graficznej (zarówno statycznej, jak i wideo), a także powierzchni sprzedawanej w modelu programmatic oraz na platformach desktop.


W podziale na konkretne branże, największe spadki odnotowano u dwóch dotychczasowych liderów tortu reklamowego online (branża motoryzacyjna oraz finansowa) oraz w sektorach, które zostały bezpośrednio dotknięte przez lockdown (czas wolny oraz podróże, turystyka, HoReCa). Największe wzrosty zanotowano z kolei w branżach: farmaceutyki, handel oraz żywność.
Badanie zostało przeprowadzone 9-22 kwietnia 2020 r, metodą CAWI. Respondentami były przede wszystkim firmy członkowskie IAB Polska, wśród których znajdują się najwięksi wydawcy i sieci reklamowe (23 wywiady) oraz agencje i domy mediowe (24 respondentów). Podmioty te raportują dane finansowe w badaniu IAB Polska/ PwC AdEx , będące podstawą do szacunków wartości rynku reklamowego online w Polsce. Część wywiadów przeprowadzono także z reklamodawcami (21 wywiadów) oraz innymi firmami (14 respondentów) związanymi z ekosystemem komunikacji cyfrowej. Badanie zrealizowano na platformie Webankieta.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Co piąta firma z branży reklamy online może upaść do końca roku
Zakup cudzych długów w postaci spółki mnie nie interesuje. :)