SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Władze Allegro komentują sukces Temu. "Są bardzo agresywni wszędzie"

To starcie zaczęło budzić duże emocje. Chińskie Temu w lutym miało jedynie o 130 tys. mniej użytkowników niż rodzime Allegro. Władze grupy Allegro twierdzą, że mocny wzrost odwiedzalności azjatyckiej platformy wynika m.in. z popularności zakupów dla czystej przyjemności. W odpowiedzi firma pod koniec 2024 roku zwiększyła swoje wydatki marketingowe w Polsce o ponad 40 proc. Konkurentowi wytyka, że nie zapewnia szybkich dostaw zakupów.

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

Azjatycka platforma Temu spore wzrosty odwiedzalności notuje od startu na polskim rynku w połowie 2023 roku. W listopadzie 2023 r. platforma pierwszy raz przekroczyła poziom 13 mln użytkowników, w styczniu ub.r. miała ich już 14,92 mln, w sierpniu – 15,76 mln, zaś w grudniu – rekordowe jak dotąd 18,24 mln.

Równocześnie malał jej dystans do Allegro, które zwykle przyciąga ok. 18-19 mln. W listopadzie 2023 r. Temu miało 13,15 mln użytkowników, a Allegro 19,7 mln, we wrześniu ub.r. – odpowiednio 15,85 i 17,84 mln, a w grudniu – 18,24 i 18,96 mln.

W lutym br. różnica w liczbie użytkowników każdej z tych platform była jeszcze mniejsza. Jak już opisywaliśmy, Allegro odwiedziło 17,85 mln internautów, spędzając średnio po godzinę, 40 minut i 4 sekundy, zaś Temu przyciągnęło 17,72 mln użytkowników, każdego przeciętnie na 48 minut i 9 sekund (wszystkie dane z Mediapanelu).

Agresywna strategia Temu

Przedstawiciele władz grupy Allegro na telekonferencji o wynikach firmy w czwartym kwartale ub.r. podkreślili, że Temu na swoich wszystkim rynkach realizuje strategię jak najszybszego zdobywania użytkowników. – Są bardzo agresywni wszędzie. Bronimy swojej pozycji bardzo mocno, zwłaszcza w Polsce – stwierdził Jon Eastick, dyrektor finansowy firmy.

CZYTAJ TEŻ: Allegro przyspiesza z własnymi automatami. InPost za drogi?

Strategię Temu widać także w statystykach dotyczących aktywności reklamowych w internecie. Przykładowo w październiku ub.r. według danych Gemiusa reklamy displayowe i wideo platformy wygenerowały 3,81 mld kontaktów i dotarły do 26,31 mln internautów, wyprzedzając pod tym względem Media Expert (3,53 mld kontaktów i 26,41 mln użytkowników) oraz Allegro (2,97 mld kontaktów i 26,59 mln użytkowników).

Za to w telewizji azjatycka platforma pozostawał poza czołową dziesiątką reklamodawców, podczas gdy Allegro znalazło się na szóstej pozycji z 665,97 mln kontaktów z jego reklamami.

Temu bardzo aktywne reklamowo jest w mediach społecznościowych. Dla przykładu, w zeszły weekend na Facebooku było aktywnych ok. 400 różnych reklam odsyłających do oficjalnego fanpage’a tej platformy. W przypadku Allegro takich reklam było ok. 280 (według danych Meta Platforms).

Menedżerowie grupy Allegro nie dziwią się, że półtora roku po tym, jak z naszego rynku wycofało się Shopee, wystartował tu inny podmiot e-commerce rodem z Azji. – Rynek internetowy cały czas rośnie i przejmuje coraz większą część wydatków konsumenckich, więc pojawiają się nowi gracze. Zwłaszcza w naszym regionie, gdzie klienci co roku, albo prawie co roku, zarabiają więcej, chociaż nie zawsze to odczuwają – zauważył Jon Eastick.

Allegro 40 proc. więcej na marketing

Grupa Allegro też nie zasypia gruszek w popiele. Jej kierownictwo podkreśliło, że nakłady reklamowe firmy w ostatnim okresie były rekordowo wysokie.

W całym 2024 roku grupa Allegro na usługi marketingowe przeznaczyła 1,61 mld zł, co wobec 1,23 mld rok wcześniej oznacza wzrost o 30,8 proc. W samym czwartym kwartale wydatki zwiększyły się r/r o 28,7 proc. do 562 mln zł.

Podobną dynamikę wydatków marketingowych firma zanotowała w 2023 roku: o 26,8 proc. do 1,23 mld zł. Zaś w 2022 roku (na początku tamtego roku z Polski wycofała się azjatycka platforma Shopee) zwiększyły się dużo słabiej – o 15,2 proc. do 762,4 mln zł, zaś w samym czwartym kwartale jedynie o 0,8 proc.

Zeszłorocznej dynamiki nie można tłumaczyć tym, że grupa Allegro wiosną 2023 roku uruchomiła swoją główną platformę w Czechach, a w ub.r. na Słowacji i Węgrzech. Tylko w Polsce jej inwestycje marketingowe w 2024 roku poszybowały bowiem w górę o 32,5 proc. do 1,16 mld zł, z czego w czwartym kwartale aż o 41,7 proc. do 395,6 mln zł.

Marketing to najszybciej rosnąca pozycja kosztowa w bilansie grupy Allegro. Jej łączne wydatki operacyjne w 2024 roku zwiększyły się o 18,6 proc. do 6,04 mld zł, a tylko w czwartym kwartale – o 21,3 proc. do 1,84 mld.

Zakupy bożonarodzeniowe nie na Temu?

Według władz grupy Allegro Temu zyskuje użytkowników nie tylko dzięki intensywnym działaniom reklamowym. – W obszarze pozyskiwania ruchu Temu odpowiada na względnie nowy styl kupowania: zakupy dla rozrywki. Chodzi o to, żeby rozrywką było kupowanie rzeczy, których wcześniej nie rozważałeś pod tym kątem – powiedział Jon Eastick.

Mankamenty azjatyckiej platformy wskazał przede wszystkim w obszarze dostaw zakupów. – Widzimy, że rośnie ich udział w łącznym ruchu (na platformach e-commerce – przyp.). Ale zauważyliśmy, że w okresie przedświątecznym już wyszli z "fazy wrzenia'. To nie dziwi, bo pod względem dostaw są mało konkurencyjni jeśli chodzi o zakupy świąteczne – stwierdził.

Szef finansów grupy Allegro zauważył też, że na wielu rynkach sposobowi działania azjatyckich platform, takich jak Temu czy Shein, przyglądają się regulatory i ustawodawcy. – Niektórzy z tych nowych graczy mają różne podejście do regulacji handlu, a nawet trochę testują poziom egzekwowania tych regulacji. Myślę, że w przyszłości to całkiem mocno dotknie tych graczy – prognozuje Eastick.

– Nie zdziwiłbym się, jeśli w pewnym momencie wypadną z czołówki. Inaczej będą musieli mocno zainwestować w na rynkach lokalnych, w magazyny i całą resztę – dodał.

W czwartym kwartale 2024 roku grup Allegro przy wzroście obrotów brutto o 9,6 proc. i wpływów o 2,3 proc. zarobiła na czysto 253 mln zł. W 2025 roku z posiadanej nadwyżki finansowej planuje m.in. przeznaczyć do 1,4 mld zł na skup swoich akcji.

Dołącz do dyskusji: Władze Allegro komentują sukces Temu. "Są bardzo agresywni wszędzie"

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Allegro już dawno..
U mnie Alledrogo zeszło na dalszy plan w momencie zepchnięcia sprzedających z drugiej ręki. Niestety stało sie jak Amazon a wykorzystując pozycje monopolistyczną (w pozycjonowaniu Swych ofert "Allegro sklepu") - marginalizując szanse na sprzedaż. Sprzedawców których nie traktują moim zdaniem "partnersko" w PL... jeszcze bardziej zeszli u mnie na dalszy plan.
Kupuję jak muszę - lecz gdy mogę poczekać... zamawiam gdzie tylko się da ;)
odpowiedź
User
Ja
Konkurencja zawsze dobra.
odpowiedź
User
jak
No i dobrze bo jedyne co jest na Allegro to stałe podwyżki.
odpowiedź