UOKiK karze serwis udający e-sklep odzieżowy
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 100,7 tys. zł kary na spółkę Bak Drop, właściciela serwisu arkadie.pl (wcześniej działającego pod nazwą bigotka.pl). Według ustaleń UOKiK witryna wprowadzała klientów, w błąd, udając sklep odzieżowy (w rzeczywistości była pośrednikiem przy zamówieniach z Chin) oraz pokazując licznik czasu do końca promocji, który codziennie zaczynał odliczanie od nowa.
W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreślono, że serwis arkadie.pl i jego wcześniejsza wersja bigotka.pl oferowały odzież dla kobiet. UOKiK otrzymał wiele skarg od klientów, którzy dopiero gdy odstępowali od umowy zakupu w witrynie dowiadywali się, że nie jest ona właściwym e-sklepem, tylko pośredniczy przy zamówieniach od producentów z Chin. W konsekwencji kupujący mieli na swój koszt przesłać zwracane ubrania do chińskich spółek.
- Konsument korzystający z arkadie.pl (przed zmianą nazwy: bigotka.pl) nie miał dostępu do jasnych i jednoznacznych informacji, że sklepy te nie oferują sprzedaży a jedynie usługę pośrednictwa. Strony przedstawiane były jako sklep odzieżowy online i zapraszały do zakupów, podczas gdy w znacznym zakresie ograniczały się do pośrednictwa przy zamówieniach, czyli działały w modelu dropshippingu - wyliczono w komunikacie UOKiK.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Według ustaleń Urzędu klientów serwisu wprowadzano w błąd także poprzez tzw. uciekające promocje. Przy ofertach widniał licznik, który odliczał godziny do końca obowiązywania rabatu. Każdego dnia zaczynał odliczanie od nowa i rozpoczynał odmierzanie czasu kolejnej rzekomej oferty specjalnej.
- Taki zabieg sprawiał wrażenie, że obniżka potrwa krótko i jest znacząco ograniczona w czasie. Swoista presja czasu skłaniała konsumentów do szybkich, nieprzemyślanych decyzji zakupowych. To przykład jak działają tzw. dark patterns, czyli praktyki wykorzystujące socjotechniki i wiedzę o zrachowaniach użytkowników do wpływania na ich wybory i manipulację procesem decyzyjnym - podkreślono w komunikacie.
Prezes UOKiK nałożył na spółkę Bak Drop (poprzednio działającą pod nazwą Bigotka) karę w wysokości 100,7 tys. zł i nakazał natychmiastowe zaprzestanie stosowania nieuczciwych praktyk. Decyzja nie jest prawomocna, firma może odwołać się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Konsumenci korzystający z e-commerce muszą mieć pełny i łatwy dostęp do informacji. Umyślne ukrywanie, że przedsiębiorca nie prowadzi sklepu internetowego i świadczy jedynie usługi pośrednictwa, jest nieuczciwą praktyką rynkową. Rzetelna informacja o rzeczywistym charakterze oferty czy rodzaju zawieranej umowy pozwoliłaby konsumentom na samodzielne podjęcie decyzji w oparciu o stan faktyczny a nie ten sugerowany przez przedsiębiorcę. Mogliby świadomie do niej przystąpić lub z niej zrezygnować i wybrać zakupy w innych sklepach - podkreślił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Serwis arkadie.pl obecnie nie jest dostępny.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: UOKiK karze serwis udający e-sklep odzieżowy