Urządzenia mobilne coraz istotniejsze na ścieżce zakupowej klientów
Wykorzystanie smartfonów odgrywa niespotykaną dotychczas rolę w trakcie przedświątecznych zakupów. Poznanie mobilnej ścieżki zakupowej, jaką coraz częściej pokonują klienci, może okazać się dla sprzedawców kluczowe, aby zmaksymalizować zyski w tym okresie. Google przygotowało analizę takiej ścieżki w obrębie czterech kategorii produktowych: odzież i obuwie, meble, laptopy oraz produkty do pielęgnacji skóry.
Ostatnie badania wskazują, że mobilni konsumenci mają więcej możliwości kontaktu z daną marką niż osoby korzystające tylko z komputerów. Są oni także bardziej skłonni do poszukiwania produktów w lepszej cenie i ich zakupu poprzez smartfon nawet kiedy przebywają w sklepie.
Analiza Google nawiązuje do najważniejszych momentów, jakie przytrafiają się konsumentowi na drodze do zakupu: kiedy konsumenci stają się świadomi aktualnej potrzeby, kiedy zaczynają rozglądać się za właściwymi dla niej markami i produktami, kiedy identyfikują cechy usługi czy produktu, które mają dla nich największe znaczenie oraz kiedy wybierają najlepszą cenę oraz miejsce i metodę zakupu.
Odzież i obuwie to kategoria, dla której najbardziej charakterystyczna jest spontaniczność decyzji o zakupie. 37% mobilnych klientów zadeklarowało, że podejmuje ją od ręki. 24% konsumentów wyszukuje głównie na smartfonie, a 64% ogląda na nim również wideo dotyczące produktu, którym są zainteresowani. Wygoda okazuje się głównym powodem, dla którego użytkownicy decydują się na korzystanie z wyszukiwarki na urządzeniach mobilnych, gdyż wskazało na nią 34% z nich. Klienci oczywiście nie rezygnują z wizyt w sklepach stacjonarnych, jednak 25% z nich wskazało, że udało się tam po dokonaniu mobilnych poszukiwań.
Klienci, którzy poszukują laptopów, są częściej skłonni na wykorzystanie w tym celu smartfonów niż osoby rozglądające się za produktami z pozostałych omawianych kategorii. 82% respondentów wskazało, że nie byli pewni co do wyboru najlepszego dla nich laptopa, więc musiało poświęcić na poszukiwanie informacji znacznie więcej czasu niż w przypadku innych artykułów. Dla przedsiębiorcy jest to cenna informacja, ponieważ wskazuje, na jaki kanał promocji powinien postawić, aby dotrzeć do możliwie największej grupy potencjalnych klientów w trakcie podejmowania przez nich decyzji. Ponadto prawie 2 na 5 konsumentów, którzy znaleźli laptop w danym sklepie, trafiło tam dzięki informacjom znalezionym w wyszukiwarce.
84% osób zainteresowanych zakupem mebli rozpoczyna poszukiwania w internecie, a 20% z nich używa w tym celu smartfona. 16% konsumentów, którzy znaleźli meble w sieci, korzystało z urządzeń mobilnych, a 39% przebywało na zakupach i poszukiwało interesujących ofert na smartfonie.
Z kolei w trakcie poszukiwania kosmetyków do pielęgnacji skóry 38% respondentów w pierwszej kolejności skorzystało ze smartfonów. 2% z nich dokonało również zakupu poprzez urządzenie mobilne. W tej kategorii także popularne było poszukiwanie innych ofert na smartfonie w trakcie robienia zakupów w sklepie. Mobilny research w drodze do drogerii przeprowadziło 39% badanych.
Dane pochodzą z raportu Google i TNS pt. "Mobile Path to Purchase Survey" (Polska 2016 r.).

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Urządzenia mobilne coraz istotniejsze na ścieżce zakupowej klientów