Więcej reklam sieci handlowych w telewizji i radiu, Carrefour mocno w górę, Lidl i Biedronka w dół
W pierwszym kwartale br. wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem roku ub.r. wydatki reklamowe sieci handlowych, które w swoich działaniach stawiają na telewizję i radio. Znacząco w tym okresie nakłady na promocję zwiększyły Carrefour i Tesco, a ograniczyły je Lidl i Biedronka.

Przez pierwsze trzy miesiące br. tradycyjne media zarobiły cennikowo na reklamach sieci handlowych 386,6 mln zł - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów).
Było to 21,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku. Częściowo wzrost ten mógł być spowodowany świętami wielkanocnymi przypadającymi w br. już pod koniec marca - w okresie przedświątecznym markety prowadziły szereg kampanii informujących o promocjach cenowych.
Sieci handlowe większość swoich budżetów kierują do telewizji - w omawianym okresie na reklamę tv przeznaczyły 187,2 mln zł, czyli 30,2 proc. w skali roku. Równie dużym ich zainteresowaniem cieszy się reklama radiowa – promocja marketów w eterze kosztowała 161,1 mln zł, czyli 18,5 proc. więcej niż w I kwartale 2015 roku.
Magazyny na reklamach sieci handlowych zarobiły w okresie od stycznia do marca br. 13,8 mln zł (wzrost o 7,1 proc.), a indoor – 599,2 tys. zł (wzrost o 36,3 proc.).
Mniejszym zainteresowaniem marketów cieszyła się reklama w dziennikach i na nośnikach reklamy zewnętrznej. Prasa codzienna zarobiła 1 proc. mniej niż rok temu (7,1 mln zł), a outdoor - 3,7 proc. mniej (16,5 mln zł).
Cennikowe wydatki reklamowe sieci handlowych (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-III 2015 | I-III 2016 | zmiana proc. |
Telewizja | 143 828 306 zł | 187 193 807 zł | 30,2 |
Radio | 135 971 874 zł | 161 073 855 zł | 18,5 |
Gazety | 7 178 109 zł | 7 109 757 zł | -1 |
Magazyny | 12 913 148 zł | 13 829 897 zł | 7,1 |
Outdoor | 17 134 803 zł | 16 502 545 zł | -3,7 |
Kina |
| 334 362 zł | - |
Indoor | 439 700 zł | 599 200 zł | 36,3 |
Razem | 317 465 940 zł | 386 643 423 zł | 21,8 |
Największym reklamodawcą wśród sieci handlowych pozostaje niezmiennie Lidl Polska z wydatkami w wysokości 105 mln zł. Mimo zredukowania wydatków na reklamę w mediach tradycyjnych o 6,3 proc. sieć ta utrzymała pozycję lidera.
Drugie miejsce na podium utrzymała firma Jeronimo Martins Polska, właściciel sklepów Biedronka - jej wydatki spadły w skali roku o 11,2 proc., do 67,5 mln zł. Biedronka regularnie prowadzi, głównie w telewizji, kampanie wspierające promocje cenowe w jej sklepach. W styczniu sieć włączyła się w akcję „Przesiądź się na kartę” promującą płatności bezgotówkowe.
W największym stopniu wzrosły nakłady reklamowe Carrefour Polska – o 167 proc., do 56,6 mln zł. Tak znaczne zwiększenie wydatków tej firmy na reklamy jest wynikiem wdrożenia nowej platformy komunikacyjnej marki z Napoleonem w roli głównej. Właściwą kampanię poprzedziła wzbudzająca spore zainteresowanie odsłona teaserowa.
Kaufland zwiększył wydatki reklamowe o 67,3 proc., do 38,4 mln zł, a Tesco Polska – o 27,1 proc., do 36,9 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe sieci handlowych | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-III 2015 | I-III 2016 | zmiana proc. |
LIDL POLSKA | 111 998 377 zł | 104 978 442 zł | -6,3 |
JERONIMO MARTINS POLSKA | 76 012 493 zł | 67 530 327 zł | -11,2 |
CARREFOUR POLSKA | 21 192 453 zł | 56 579 666 zł | 167 |
KAUFLAND POLSKA | 22 947 693 zł | 38 400 950 zł | 67,3 |
TESCO POLSKA | 28 991 469 zł | 36 852 624 zł | 27,1 |
razem | 317 465 940 zł | 386 643 423 zł | 21,8 |

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Więcej reklam sieci handlowych w telewizji i radiu, Carrefour mocno w górę, Lidl i Biedronka w dół