Pokolenie Z masowo kupuje w internecie, co trzeci raz w tygodniu
84% Polaków w wieku 18-24 lat (pokolenie Z) z dostępem do internetu kupuje online przynajmniej raz w miesiącu, a co trzeci ankietowany robi to co najmniej raz w tygodniu - wynika z badania SW Research.
98% młodych Polaków robi zakupy w e-sklepach co najmniej raz na pół roku. 84% badanych kupuje przez internet przynajmniej raz w miesiącu, a co trzecia osoba robi to regularnie – co najmniej raz w tygodniu.

Pokolenie Z często robi zakupy mobilnie. Podczas gdy zamówienia na laptopie lub komputerze stacjonarnym składa odpowiednio 82% i 44% osób, to 3 na 4 badanych zadeklarowało, że kupuje również za pomocą smartfona. Zakupy z użyciem tabletu są mniej popularne – decyduje się na nie co czwarty ankietowany.

Jeżeli chodzi o płatności za zakupy, zapłata gotówką przy odbiorze jest drugą najchętniej wybieraną przez młodych Polaków formą (36%), zaraz po szybkich przelewach internetowych (45%). Jest ona częściej wybierana niż zapłata tradycyjnym przelewem czy kartą płatniczą online. Zaufanie zyskują płatności mobilne – na taką formę decyduje się prawie 30% badanych.
Biorąc pod uwagę sposób dostawy, pierwszym wyborem dla generacji Z jest kurier – z takiej usługi najchętniej korzysta ponad 3/4 badanych. Na drugim miejscu w rankingu popularności uplasowały się Paczkomaty - jest to częsty wybór dla 60% badanych. Wyprzedziły one Pocztę Polską, która została wskazana jako zazwyczaj wybierana forma dostawy przez 54% ankietowanych.
W porównaniu do ogółu społeczeństwa generacja Z robi więcej zakupów o drobnej wartości, czyli do 59 PLN (24% vs. 16%), natomiast mniej tych zdecydowanie droższych, powyżej 500 PLN (niecały 1% vs. 5% dla całej populacji). Najczęściej wydawana kwota na jedną transakcję mieści się w przedziale od 100 do 249 PLN. Tyle średnio wydaje 35% badanych - dokładnie tyle samo, co w badaniu e-zakupów przeprowadzonym na ogóle Polaków. 90% młodych kupujących online nie wydaje na pojedyncze zakupy więcej niż 249 PLN.
Dla badanych największą zachętą do robienia zakupów online są atrakcyjne oferty sklepów, które znajdują w sieci częściej niż w przypadku zakupów stacjonarnych. Czynnik ten odgrywa duże lub bardzo duże znaczenie w decyzjach zakupowych 79% ankietowanych. Znaczącą korzyścią jest też możliwość zamawiania produktów i usług w dowolnym momencie i z dowolnego miejsca – odpowiednio 78% i 72% ankietowanych wskazało na te udogodnienia. Ponad 3/4 badanych za ważny lub bardzo ważny uznało też większy wybór produktów w internecie niż w sklepach stacjonarnych.
Młodzi Polacy robią e-zakupy często, lecz równie często proces ten nie przebiega bez usterek - statystyki występowania problemów są szczególnie wysokie dla tej grupy. Największe wyzwanie stanowi dostawa - 40% kupujących otrzymało swoje zamówienie po spodziewanym terminie. Co trzecia ankietowana osoba otrzymała towar uszkodzony w trakcie transportu lub w swojej paczce znalazła towar niezgodny z tym, co było zaprezentowane na zdjęciu w sklepie. 13% badanych nie otrzymało zamówionego towaru i napotkało na trudności z odzyskaniem wpłaconych pieniędzy. Natomiast 7% padło ofiarą fałszerzy podszywających się pod e-sklep. Badanie wykazało też, że dla pokolenia Z bardzo ważna jest responsywna obsługa klienta. 1/3 osób wskazała na trudny kontakt ze sprzedawcą jako wyzwanie podczas e-zakupów.

Jak sprawić, żeby polskie pokolenie Z czuło się podczas zakupów online bezpieczniej i dokonywało transakcji jeszcze chętniej? Na pierwszym miejscu uplasował się dowód społeczny, czyli recenzje innych kupujących, wybrane jako czynnik zwiększający poczucie bezpieczeństwa przez 60% respondentów. Natomiast ponad połowa badanych wskazała pośrednictwo znanych systemów płatności oraz obecność certyfikatów bezpieczeństwa sklepu bądź serwisu jako funkcjonalności, które zwiększyłyby ich zaufanie do zakupów w danym miejscu.

Badanie "Generacja Z na zakupach w internecie" zostało zrealizowane przez SW Research na zlecenie Trusted Shops.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Pokolenie Z masowo kupuje w internecie, co trzeci raz w tygodniu