Zara wycofuje kampanię kojarzącą się z konfliktem w strefie Gazy
Odzieżowa marka Zara (Inditex) wycofała kampanię reklamującą linię Atelier po krytyce internautów i oskarżeniach o skojarzenia z konfliktem palestyńsko-izraelskim. Marka “ubolewa” nad “nieporozumieniem” w sprawie zdjęć przypominających obrazy z wojny między Izraelem a Gazą.

Kampania Zary pod hasłem “Atelier” zawierała serię zdjęć, na których amerykańska modelka i aktorka Kristen McMenamy została ukazana na tle popękanych kamieni, uszkodzonych posągów i połamanych płyt gipsowo-kartonowych.
Na zdjęciach modelka pozuje przed manekinami z brakującymi kończynami i posągami owiniętymi białą tkaniną, która przypomina plastik. Wokół niego znajdują się również zniszczone elementy wyposażenia wnętrz.
Niektórzy w mediach społecznościowych sugerowali, że są one podobne do zdjęć pojawiających się w kontekście Gazy, gdzie trwa konflikt wojenny. Część z komentujących wzywała do bojkotu Zary.
Marka stwierdziła jednak, że kampania przedstawiała „serię obrazów niedokończonych rzeźb w pracowni rzeźbiarza i została stworzona wyłącznie w celu zaprezentowania rzemieślniczej odzieży w kontekście artystycznym”.
Zara twierdzi, że to projekt, którego celem jest pokazanie najlepszych aspektów możliwości twórczych i produkcyjnych marki, a linia Atelier oferuje jeden element garderoby na sześć sposobów – i nieograniczone możliwości.
W oświadczeniu wydanym kilka dni po wybuchu kontrowersji Zara stwierdziła: „Niestety niektórzy klienci poczuli się urażeni tymi zdjęciami, które zostały teraz usunięte, i zobaczyli w nich coś dalekiego od zamierzeń, kiedy je tworzono. Zara żałuje tego nieporozumienia i potwierdzamy nasz głęboki szacunek wobec wszystkich”.
Kampania dla linii Zary Atelier nie jest już dostępna w aplikacji, w social mediach ani na stronie internetowej firmy. Marka poinformowała wcześniej, że kontrowersyjna kampania reklamowa została wymyślona w lipcu i nakręcona we wrześniu, przed rozpoczęciem wojny między Izraelem a Gazą.
Na wspomnianą kampanię Zary złożono kilkadziesiąt skarg do ASA (brytyjski Urząd ds. standardów reklamowych) za pośrednictwem mediów społecznościowych i telewizji. Obecnie są rozpatrywane.
Rzecznik organizacji poinformował, że w ocenie skarżących zdjęcia wykorzystane w reklamie hiszpańskiej marki odzieżowej nawiązują do obecnego konfliktu Izrael-Hamas i są obraźliwe.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Zara wycofuje kampanię kojarzącą się z konfliktem w strefie Gazy