Google przed Apple i Microsoftem, Amazon wyprzedził Facebooka, debiut YouTube’a, Netflixa i Snapchata (TOP100 najcenniejszych marek)
Zdecydowanie najbardziej wartościowymi markami na świecie są Google i Apple, których wyceny przekraczają 230 mld dolarów. Przez ostatni rok Amazon osiągnął większy wzrost niż Microsoft i Facebook, a spadki zanotowały m.in. Verizon, Coca-Cola, GE, Nike i Vodafone - wynika z raportu Kantar Millward Brown.
W tegorocznym rankingu BrandZ, obejmującym 100 najcenniejszych marek na świecie, nie zmieniła się kolejność na podium: pierwsze miejsce zajmuje Google (z wyceną wynoszącą 245,6 mld dolarów, po wzroście w skali roku o 7 proc.), drugi jest Apple (234,7 mld dolarów, wzrost o 3 proc.), a trzeci - Microsoft (143,2 mld dolarów, w górę o 18 proc.).
Największy wzrost wartości w całym zestawieniu - o 40,3 mld dolarów, czyli 41 proc. - osiągnął Amazon, dzięki czemu awansował z siódmego na czwarte miejsce, wyprzedzając m.in. Facebooka. Portal Marka Zuckerberga zyskał 27 proc., utrzymując piątą pozycję, natomiast w dół przesunęły się AT&T i Visa.
Procentowo jeszcze więcej niż Amazon zyskały Adidas (o 58 proc. do 8,3 mld dolarów) i chińska marka alkoholi Moutai (o 48 proc., do 17 mld dolarów). Z kolei Tencent, obejmujący m.in. platformę społecznościową WeChat, osiągnął wzrost o 27 proc. do 108,3 mld dolarów, dzięki czemu awansował do pierwszej dziesiątki, natomiast Alibaba po wzroście o 20 proc. do 59,1 mld dolarów przesunęła się o cztery miejsca w górę.
Z kolei największe spadki procentowe zanotowały Baidu (o 19 proc., jest na 39. miejscu), China Life (o 17 proc., 78. pozycja), Vodafone (o 14 proc., 27. miejsce,) i BT (o 14 proc., 69. miejsce).
Apple, Google i Microsoft najcenniejszymi markami na świecie, Facebook przed Coca-Colą i Amazonem (TOP 100)
Po raz pierwszy w rankingu znalazły się XFinity, YouTube, Hewlett Packard Enterprise, Salesforce, Netflix, Snapchat i Sprint. Najwyżej zadebiutowała ta pierwsza marka - z wyceną wynoszącą 41,8 mld dolarów jest 23. YouTube uplasował się na 65. pozycji (16,8 mld dolarów wartości), Netflix - na 92. (12 mld dolarów), a Snapchat - na 93. (też 12 mld dolarów).
Marki z rankingu zdrożały o 8 proc., przez 11 lat odmłodniały o 17 lat
Łączna wartość 100 marek z zestawieniu wyniosła w br. 3,64 bilionów dolarów, o 8 proc. więcej niż rok wcześniej (wtedy wzrost w skali roku wyniósł 3 proc.). Jednocześnie liczba marek o wartości przekraczającej 100 miliardów dolarów zwiększyła się z sześciu do dziewięciu.
Z kolei od 2006 roku, kiedy przygotowano pierwszą edycję rankingu, łączna wartość 100 ujętych w nim marek wzrosła o 152 proc. Obecnie pierwsza dziesiątka została wyceniona na 1,42 bln dolarów, podczas gdy 11 lat temu wartość całej setki wynosiła 1,44 bln dolarów. W przypadku pierwszej dziesiątki wzrost w ciągu 11 lat wyniósł 249 proc.
Przeciętny wiek marki z zestawienia wynosi obecnie 67 lat, podczas gdy w 2006 roku były to 84 lata. Jest to skutek pojawienia się nowszych marek technologicznych oraz rozwoju marek w Chinach.
Ponad połowa rankingu to marki technologiczne i amerykańskie
W tegorocznym zestawieniu ponad 50 proc. łącznej wartości marek zapewniły brandy z branży technologicznej (obejmującej też telekomunikację i sprzedaż internetową). W skali roku zanotowały one wzrost o 16 proc., natomiast marki z pozostałych sektorów zyskały 4 proc. 11 lat temu udział branży technologicznej w wartości wszystkich marek wynosił jedną trzecią.
W sektorze sprzedaży detalicznej wartość marek zwiększyła się o 14 proc. Przy czym o ile brandy zajmujące się sprzedażą tylko w internecie od 2006 roku zyskały 388 proc., o tyle tradycyjne sieci detaliczne odnotowały spadek o 23 proc.
- Żyjemy w erze gigantów internetowych, które wypracowały nieustannie rozwijające się ekosystemy kontaktu z konsumentami, a ich głównym celem jest to, aby życie stawało się łatwiejsze, prostsze i lepsze. Technologia stawiająca konsumenta w centrum swojej uwagi na nowo definiuje nasze oczekiwania, a już teraz jest dla nas oczywiste, że produkty, usługi, narzędzia i treści są natychmiast dostępne na wyciągnięcie ręki. Marki te wykazują również dużą elastyczność - śmiało i bez obaw wchodzą na nowe obszary i do nowych kategorii, aby rozwijać i poszerzać swoją bazę klientów - komentuje Doreen Wang, odpowiadająca w Kantar Millward Brown za BrandZ.
W rankingu są 54 marki amerykańskie, przypada na nie 71 proc. łącznej wartości TOP100. W skali roku osiągnęły wzrost wyceny o 12 proc., podczas gdy marki pochodzące z innych części świata straciły 1 proc. Przy czym chińskie brandy, bez uwzględniania tych państwowych, zanotowały wzrost o 11 proc.
Wartość 20 największych marek B2B zwiększyła się rok do roku o 11 proc. W tej grupie liderem jest niezmiennie Microsoft, natomiast największy wzrost osiągnął Shell - o 23 proc. do 18,3 mld dolarów.





Ranking BrandZ jest opracowywany przez Kantar Millward Brown na podstawie wywiadów z ponad 3 mln konsumentów na całym świecie oraz analiz wyników finansowych i biznesowych każdej z firm służących do wyodrębnienia wpływu marek na generowaną sprzedaż i wartość dla akcjonariuszy.
Kluczowym elementem przy określaniu wartości marki jest jej postrzeganie przez konsumentów, ponieważ marki są wypadkową wyników biznesowych, atrakcyjności produktu, klarownego pozycjonowania oraz pozycji lidera. W rankingu brane są pod uwagę różnice regionalne, ponieważ - nawet w przypadku prawdziwie globalnych brandów - wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach.
Newsletter




Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Google przed Apple i Microsoftem, Amazon wyprzedził Facebooka, debiut YouTube’a, Netflixa i Snapchata (TOP100 najcenniejszych marek)