14 proc. więcej na reklamy farmaceutyków. Dominują Aflofarm i USP, najmocniej promowane Apap i Ibuprom (analiza)
W pierwszych 10 miesiącach br. cennikowe wydatki reklamowe (bez internetu) producentów farmaceutyków były o 14,3 proc. wyższe niż rok wcześniej. Aż 93 proc. budżetów trafiło do telewizji i radia, 37 proc. to inwestycje Aflofarmu Farmacji Polska i USP Zdrowie. Wśród marek najmocniej reklamowane były Apap, Ibuprom, Polocard i Linea.

Od stycznia do października br. producenci farmaceutyków cennikowo przeznaczyli na reklamy (bez uwzględnienia internetu) 3,26 mld zł, o 409,4 mln zł więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 14,3 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Zdecydowanie największym marketerem w branży jest Aflofarm Farmacja Polska, którego cennikowe inwestycje w analizowanym okresie wyniosły 889 mln zł, o 168 mln zł więcej niż rok wcześniej (wzrost o 23,3 proc.). Budżet firmy stanowił 27,2 proc. wydatków całego sektora farmaceutycznego, o 1,9 pkt proc. więcej niż przed rokiem.
Procentowo jeszcze bardziej wzrosły cennikowe nakłady dwóch kolejnych reklamodawców: USP Zdrowia i Polpharmy. Pierwszy wydał 331,3 mln zł, o 103,6 mln zł więcej niż rok wcześniej (45,5 proc. w górę), a drugi - 170,3 mln zł, o 61,5 mln zł więcej (56,5 proc. w górę).
Budżet Olimp Laboratories zwiększył się w skali roku o 16,7 mln zł (czyli o 11,2 proc.) do 165,9 mln zł, a Natur Produkt Zdrovit - o 22,4 mln zł (o 26,6 proc.) do 106,6 mln zł. Duży wzrost zanotował też Novascon Pharmaceuticals, który przed rokiem z wydatkami poniżej 84 mln zł nie załapał się do czołowej dziesiątki.
Spadki przeważają natomiast w dalszej części zestawienia. Reckitt Benckiser Poland wydał o 29,1 mln zł mniej niż rok wcześniej (to 23,7 proc. w dół), Novartis Poland - o 10,3 mln zł (10,2 proc. w dół), Glaxosmithkline - o 10,9 mln (10,9 proc. w dół), a Sanofi-Aventis - o 18 mln zł (17,3 proc. w dół).
Jeśli chodzi o internet, nieuwzględniony w monitoringu Kantar Media, to w pierwszej połowie br. faktyczne wydatki branży farmaceutycznej stanowiły 3 proc. polskiego rynku reklamy online wartego w tym okresie 1,25 mld zł, a więc wyniosły ok. 38 mln zł (według IAB AdEx - zobacz szczegóły).
Wydatki reklamowe firm farmaceutycznych | ||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2013 | I-X 2014 |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA | 720 976 773 zł | 888 995 035 zł |
USP ZDROWIE | 227 687 333 zł | 331 312 317 zł |
POLPHARMA | 108 797 512 zł | 170 309 524 zł |
OLIMP LABORATORIES | 149 275 659 zł | 165 948 451 zł |
NATUR PRODUKT ZDROVIT | 84 256 258 zł | 106 643 227 zł |
NOVASCON PHARMACEUTICALS | - | 94 870 164 zł |
RECKITT BENCKISER (POLAND) | 123 040 615 zł | 93 902 715 zł |
NOVARTIS POLAND | 100 546 779 zł | 90 236 851 zł |
GLAXOSMITHKLINE | 100 305 776 zł | 89 395 454 zł |
SANOFI-AVENTIS | 103 844 211 zł | 85 817 352 zł |
wszyscy reklamodawcy | 2 852 993 817 zł | 3 262 402 556 zł |
Jeśli chodzi o konkretne marki farmaceutyczne, to najmocniej w br. w mediach pozainternetowych promowane były Apap i Ibuprom (oba są produkowany przez USP Zdrowie). Cennikowy budżet Apapu wyniósł 66,7 mln zł (o 16,2 mln zł, czyli 32 proc. więcej niż rok wcześniej), a Ibupromu - 60,1 mln zł (o 1,7 mln zł, czyli 2,8 proc. mniej niż przed rokiem).
Mocno wzrosły w skali roku nakłady reklamowe Polocardu, który rok wcześniej z budżetem poniżej 34 mln zł znalazł się poza czołową dziesiątką. Do zestawienia spoza listy wskoczyły również Chela-Mag B6, Iladian i Pyraligina.
Z kolei cennikowe wydatki na reklamy Nurofenu (produkowanego przez Reckitt Benckiser Poland) zmalały w skali roku o 17 mln zł (czyli 30,9 proc.) do 38 mln zł. Niewielki spadek (o 1,7 mln zł, czyli 4,6 proc.) zanotował Gripex (z portfolio USP Zdrowie).
Wydatki reklamowe marek farmaceutycznych | ||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2013 | I-X 2014 |
APAP | 50 516 646 zł | 66 714 266 zł |
IBUPROM | 61 817 366 zł | 60 072 110 zł |
POLOCARD | - | 48 230 270 zł |
LINEA TABLETKI | 42 304 296 zł | 47 461 845 zł |
HYDROMINUM | - | 39 263 959 zł |
NUROFEN | 54 966 652 zł | 37 985 356 zł |
CHELA-MAG B6 | - | 35 245 032 zł |
ILADIAN | - | 35 013 527 zł |
PYRALGINA | - | 34 546 275 zł |
GRIPEX | 35 809 658 zł | 34 147 636 zł |
Dominującym kanałem w komunikacji reklamowej marek farmaceutycznych jest telewizja. W pierwszych 10 miesiącach br. trafiło do niej 2,24 mln zł cennikowych inwestycji reklamowych, o 336,6 mln zł więcej niż przed rokiem (to wzrost o 17,6 proc.). Telewizja miała 68,8 proc. udziału we wszystkich wydatkach marketerów farmaceutycznych, o 1,9 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.
Cennikowe wydatki w radiu wyniosły 782,2 mln zł, o 87 mln zł więcej niż rok temu (12,5 proc. w górę), a udział tego medium - 24 proc., o 0,4 pkt proc. mniej niż przed rokiem.
Mocno zmalały natomiast inwestycje reklamowe w magazynach (o 9 mln zł, czyli 4,8 proc.), na outdoorze (o 3,9 mln zł, czyli 30,9 proc.) oraz w kinach (o 6,4 mln zł, czyli 23,9 proc.).
Wydatki reklamowe branży farmaceutycznej | ||
(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2013 | I-X 2014 |
Telewizja | 1 909 258 784 zł | 2 245 829 533 zł |
Radio | 695 227 479 zł | 782 198 691 zł |
Gazety | 21 102 748 zł | 26 153 303 zł |
Magazyny | 187 963 113 zł | 178 912 346 zł |
Outdoor | 12 668 356 zł | 8 747 698 zł |
Kina | 26 684 987 zł | 20 296 345 zł |
Indoor | 88 350 zł | 264 640 zł |

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: 14 proc. więcej na reklamy farmaceutyków. Dominują Aflofarm i USP, najmocniej promowane Apap i Ibuprom (analiza)