Polska reklama 2,6 proc. w górę. Zyskują telewizja, internet i radio - traci prasa
W pierwszych trzech kwartałach br. wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 5,14 mld zł, o 2,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Kilkuprocentowe wzrosty nastąpiły w telewizji, internecie i radiu, natomiast kilkunastoprocentowe spadki w gazetach i magazynach.

Jak wynika z szacunków domu mediowego Starlink, od stycznia do września br. faktyczna wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 5,1394 mld zł, o 129,6 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 2,6 proc.
Wydatki reklamowe w telewizji zwiększyły się w skali roku o 6,3 proc. do 2,66 mld zł, w internecie - o 6,4 proc. do 1,16 mld zł, a w radiu - o 6,4 proc. do 400,9 mln zł. Za to nakłady na reklamy zewnętrzne zmalały o 1,7 proc. do 317,7 mln zł, a w kinach - o 9,3 proc. do 60,2 mln zł. Największe spadki nastąpiły w reklamie prasowej: w gazetach o 19,2 proc. do 221,5 mln zł, a w magazynach o 15,4 proc. do 313,9 mln zł.
Jeśli chodzi o reklamodawców, to nakłady zwiększyło dziesięć sektorów rynkowych, a ograniczyło sześć. Według Starlinka do całościowego wzrostu rynku reklamowego w największych stopniu przyczyniły się większe wydatki producentów leków i farmaceutyków oraz branży FMCG. Inwestycje tego drugiego sektora wzrosły o 0,5 proc., głównie ze względu na podwyższone budżety producentów napojów i alkoholi związane z piłkarskimi mistrzostwami świata i sezonem letnim.
Głównym sektorem reklamowym jest handel, w którym największe budżety mają markety wielobranżowe i dyskonty, sklepy i hurtownie spożywcze, a w dalszej kolejności - sklepy ze sprzętem AGD, RTV i sportowym, a także sieci drogeryjne i serwisy e-commerce.
Z kolei łączne wzrosty wydatków sześciu innych branż (motoryzacja; media, książki i CD/DVD; czas wolny; sprzęty domowe, meble i dekoracje; odzież i dodatki; pozostałe) wyniosły 126,6 mln zł.
Za to wśród sektorów ograniczających budżety reklamowe największe spadki zanotowały finanse i telekomunikacja - w sumie o 47,2 mln zł, czyli 4,5 proc.


Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Polska reklama 2,6 proc. w górę. Zyskują telewizja, internet i radio - traci prasa