Farmacja i handel napędzają wzrosty w reklamie tv, traci „wielka czwórka”
W pierwszych trzech kwartałach br. wydatki na reklamę telewizyjną były w Polsce o 6,3 proc. wyższe niż rok wcześniej, a w samym III kwartale br. - o 9,5 proc. wyższe - szacuje Starlink. Jednak wpływy czterech głównych kanałów zmalały o 2,6 proc., za to pozostałych stacji z naziemnej telewizji cyfrowej - wzrosły o 30 proc.
Według domu mediowego Starlink wartość rynku reklamy telewizyjnej (wydatki na spoty, sponsoring i lokowanie produktu) od stycznia do września br. wyniosła 2,66 mld zł, o 157 mln zł więcej niż rok wcześniej. Oznacza to wzrost o 6,3 proc. i przerwanie tendencji spadkowej z analogicznych okresów 2012 i 2013 roku.
Procentowo jeszcze wyższy wzrost nastąpił w samym III kwartale br. - o 9,5 proc. (czyli 65,7 mln zł). Przypomnijmy, że w I półroczu wartość rynku zwiększyła się o 5 proc. (więcej na ten temat).
Analitycy Starlinka tłumaczą, że do tych wzrostów w największym stopniu przyczyniły się większe budżety firm farmaceutycznych i handlowych. Więcej na reklamę telewizyjną przeznaczyli też marketerzy z branży telekomunikacyjnej i finansowej, którzy w innych mediach cięli wydatki.
- W IV kwartale wzrost może lekko wyhamować, z uwagi na to że już w IV kwartale zeszłego roku widzieliśmy poprawę dynamiki wydatków. Jednak cały 2014 rok powinien zakończyć się wzrostem o 5-6 proc. - prognozuje Anna Lembas, analityk w Starlinku.

Same wydatki na spoty telewizyjne w trzech kwartałach br. wzrosły w skali roku o 6,2 proc. (czyli o 140,8 mln zł). Przy czym o ile cztery główne kanały (TVN, Polsat, TVP1, TVP2) zanotowały spadek wpływów ze sprzedaży spotów wynoszący 3,5 proc., o tyle pozostałe stacje nadawane w ramach naziemnej telewizji cyfrowej osiągnęły wzrost o 30 proc.
obr
Liczba punktów GRP wygenerowanych przez cztery największe stacje zmalała w skali roku o 4,5 proc., w przypadku pozostałych kanałów z naziemnej telewizji cyfrowej zwiększyła się o 26,5 proc., a dla wszystkich monitorowanych stacji wzrosła o 5,9 proc.
Dzięki wzrostom przychodów ze sponsoringu i lokowania produktów spadek całkowitych wpływów reklamowych czterech głównych stacji był mniejszy - wyniósł 2,6 proc. Za to udział pozostałych stacji z naziemnej telewizji cyfrowej w rynku reklamowym wzrósł o 2,9 pkt proc., do 16,1 proc.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Farmacja i handel napędzają wzrosty w reklamie tv, traci „wielka czwórka”