1,25 mld zł na reklamy w internecie. Dominują display i SEM, mocno w górę mobile i wideo (raport)
W I połowie br. wydatki na reklamy internetowe w Polsce wyniosły 1 253,7 mln zł, o 5,7 proc. więcej niż rok wcześniej. O 27-28 proc. podskoczyły nakłady na reklamy wideo i mobilne, a o 59 proc. zwiększyli swoje budżety producenci odzieży i dodatków.
Z badania IAB AdEx wynika, że I półroczu br. wartość polskiego rynku reklamy internetowej była o 67 mln zł wyższa niż rok wcześniej. Prawie połowę tego wzrostu zapewniła reklama display, która tak jak przed rokiem stanowiła 43 proc. rynku.
Wzrost disyplayu wynika głównie z faktu, że to do tej kategorii są przyporządkowane reklamy wideo i mobilne, na które wydatki zwiększono, odpowiednio, o 27 i 28 proc. Jeśli chodzi o wideo, to najmocniej - o 41 proc. - podskoczyły nakłady na formaty in-stream. Jednocześnie kilkuprocentowe wzrosty zanotowały klasyczne formaty reklam displayowych.
Nie zmieniły się też znacząco udziały rynkowe segmentu SEM (37 proc.) i ogłoszeń (15 proc.), które osiągnęły wzrosty nakładów wynoszące 6 i 5 proc. Natomiast o 2 proc. zmalały w skali roku inwestycje na e-mail marketing.
Wśród marketerów największe znaczenie dla rynku reklamy internetowej bez zmian mają sektor motoryzacyjny, z którego w I połowie br. pochodziło 18 proc. wszystkich wydatków, oraz branża finansowa (13 proc. wydatków). Ogółem producenci dóbr trwałych zapewniają 41 proc. wartości rynku, podczas gdy cały sektor FMCG - 15 proc.
W skali roku inwestycje producentów odzieży i dodatków wzrosły o 59 proc., branży chemii gospodarczej - o 19 proc., a producentów napojów i alkoholi - o 16 proc.
- Dalsze źródła dynamicznego wzrostu wydatków to między innymi - a może przede wszystkim - małe i średnie firmy, które dziś w reklamie interaktywnej dopiero raczkują - uważa Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska. - Innym problemem, z którym musimy się w końcu uporać, jest przekierowanie wydatków reklamowych do wydawców działających zgodnie z prawem, tzn. nie naruszających praw własności intelektualnej (np. legalne serwisy wideo) - zaznacza.

W badaniu IAB AdEx - realizowanym przez IAB Polska wspólnie z PwC - biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.
Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 8 września br.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: 1,25 mld zł na reklamy w internecie. Dominują display i SEM, mocno w górę mobile i wideo (raport)