7,28 mld zł wydano na reklamę w Polsce w 2014 roku. Zyskują telewizja, internet i radio - tracą prasa, kino i OOH
W 2014 roku wydatki reklamowe w Polsce wzrosły o 2,7 proc. i wyniosły 7,28 mld zł. Jak prognozuje Starlink, kontynuacji trendu wzrostowego można spodziewać się także w tym roku. Dynamika wzrostu rynku reklamowego może wynieść 2,7-3,3 proc.
Jak podaje w swoim podsumowaniu (analiza obejmuje wydatki netto, już po rabatach) dom mediowy Starlink, na utrzymujące się w ub.r. ożywienie gospodarcze główny wpływ miał popyt krajowy, w tym inwestycje i konsumpcja prywatna: sprzedaż detaliczna wzrosła o 3 proc., zaś konsumpcja prywatna o 3,2 proc. w ujęciu rocznym. To pierwszy tak szybki roczny wzrost spożycia indywidualnego od 2009 roku.
W największym stopniu na kondycję rynku reklamy w analizowanym okresie wpłynęło zwiększenie wydatków reklamowych przez takie branże jak handel oraz produkty farmaceutyczne i leki. Pozytywnie wpłynął też utrzymujący się stabilny poziom wydatków sektora FMCG (w górę o 0,4 proc.).
Handel wydał na reklamę o 8,9 proc. więcej (czyli o 81,8 mln zł). Producenci farmaceutyków i leków zwiększyli wydatki reklamowe o 9,4 proc. (o 74,7 mln zł), zaś producenci napojów i alkoholi - o 53,4 mln zł (wzrost o 18,3 proc.). Inwestycje na reklamę zwiększyło jeszcze siedem innych branż - łącznie o ponad 138,3 mln zł (dynamika 8,4 proc.).
Największej redukcji wydatków na reklamę w skali roku dokonali reklamodawcy z sektora finanse (spadek o 42,5 mln zł, czyli mniej o 5,4 proc. ) oraz sektor komputery i audio video (spadek o 25,1 mln zł, czyli mniej o 24,5proc.). Pozostałe cztery sektory obniżyły wydatki na reklamę łącznie o 49,7 mln zł w stosunku do 2013 roku (o 2,3proc.).

Do wzrostu przyczyniło się przede wszystkim zwiększenie wydatków na reklamy telewizyjne, internetowe i radiowe. Dodatkowo pozytywnie na rynek reklamy wpłynęły wydarzenia sportowe: olimpiada w Soczi, mistrzostwa świata w piłce nożnej, a także wybory samorządowe.
Wpływy reklamowe internetu wzrosły o 6,4 proc. (o 95,8 mln zł), radia o 6,3 proc.(ponad 35 mln zł), a telewizji o 5,6 proc.(ponad 202 mln zł). Łączny udział tych mediów w rynku reklamy wynosi już blisko 75 proc. Spadły natomiast przychody reklamowe prasy, kina oraz w niewielkim stopniu reklamy zewnętrznej.
W internecie największy wzrost zanotowała reklama wideo emitowana in-stream (o 21 proc.). Wzrost wydatków na displayową reklamę mobilną przekracza 60 proc., a zainteresowanie nią przejawiają nie tylko reklamodawcy, ale też inne media, np. nadawcy telewizyjni starający się tworzyć oferty crossmediowe. Inwestycje reklamowe w radio były efektem wzmożonego popytu w czwartym kwartale ub.r. ze strony branży handlowej, zwłaszcza marketów RTV i AGD.
Do wzrostu reklamy telewizyjnej przyczyniły się cyfryzacja nadawania oraz silniejsze ramówki. Główne anteny odnotowały niewielki spadek ze sprzedaży spotów (o 2,9 proc.) przy jednoczesnym wzroście w obszarach product placement i sponsoring (wzrost o 2,6 proc.). Te formy reklamy cieszyły się rosnącym zainteresowaniem ze strony reklamodawców, pozwalając na ominięcie zatłoczenia bloków reklamowych i atrakcyjny sposób dotarcia do konsumentów. W całym 2014 roku o 27,8 proc. wzrosły przychody ze spotów zanotowane przez mniejsze stacje (nie TVP1, TVP2, TVN i Polsat) emitowane na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej. Udział tych kanałów w rynku reklamy telewizyjnej przekroczył 16,3 proc. wobec 13,6 proc. w 2013 roku.
- Szacujemy, że w 2015 roku trend wzrostowy będzie kontynuowany. Spodziewamy się dynamiki wydatków na poziomie 2,7-3,3 proc.. W 2015 roku brak jest wprawdzie dużych wydarzeń sportowych, które ożywiły kondycję polskiego rynku reklamy w ubiegłym roku, jednak dobra koniunktura w wielu sektorach - zwłaszcza handlu, farmacji, rozrywce - napawają optymizmem. Spodziewamy się też dalszego umacniania rynku telewizyjnego, a w obszarze online rozwoju wideo in-stream, mobile, RTB, content marketingu - tak mówi o perspektywach rynku reklamowego w br. Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna Starlinka.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: 7,28 mld zł wydano na reklamę w Polsce w 2014 roku. Zyskują telewizja, internet i radio - tracą prasa, kino i OOH