Allegro ma 19 mln kupujących. 40 proc. więcej z reklam, spadki za granicą
Grupa Allegro przy wzroście przychodów w Polsce o jedną piątą dalej zwiększa zyskowność. Przychody z reklam rosną o prawie 40 proc. Natomiast na rynkach zagranicznych zanotowała spadek wpływów o 30 proc. i 101 mln zł kwartalnej skorygowanej straty EBITDA.
W Polsce na platformach grupy Allegro sprzedano w zeszłym kwartale produkty o wartości 13,27 mld zł, o 10,5 proc. więcej niż przed rokiem. Firma podała w komunikacie, że ponad jedna trzecia sprzedaży przypadła na kategorie Supermarket oraz Zdrowie i Uroda
Na platformach firmy zakupy robiło 14,5 mln użytkowników (wobec 13,8 mln rok wcześniej), każdy przez kwartał wydał średnio 3 699 zł (to 7,3 proc. więcej rok do roku). - Tempo wzrostu GMV w Polsce było wyraźnie szybsze od nominalnej sprzedaży detalicznej w kraju w trzecim kwartale. Choć generalnie konsumenci są mniej chętni, by kupować droższe produkty, na Allegro wydali więcej niż rok temu, korzystając z atrakcyjnych cen i zapewnianego przez sprzedawców ogromnego wyboru - komentuje Roy Perticucci, prezes Allegro.
Reklama mocno w górę, spadek we własnym sklepie Allegro
Przychody marketplace’owe grupy Allegro w Polsce zwiększyły się o 19,3 proc. do 1,56 mld zł, te z reklam - o 37,6 proc. do 196,5 mln zł, a z porównywarki cenowej Ceneo - o 4,5 proc. do 44,8 mln zł. Wskaźnik take rate (czyli część ceny produktu pobierana przez Allegro w prowizji i innych opłatach) zwiększył się z 11,06 do 11,87 proc. Natomiast przychody własnego sklepu Allegro na tej platformie zmalały o 15,3 proc. do 92,7 mln zł przy marży brutto wynoszącej 10,86 proc.
Na działalność operacyjną w naszym kraju firma przeznaczyła 1,2 mld zł, o 12,6 proc. więcej niż przed rokiem, z czego koszty netto dostaw poszły w górę o 27,7 proc. do 526,1 mln zł. Skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 32,4 proc. do 778 mln zł, a skorygowana marża EBITDA - z 36,11 do 39,87 proc.
- Wyniki Allegro za trzeci kwartał w Polsce były naprawdę wyjątkowe: skorygowana marża EBITDA w stosunku do GMV wyniosła 5,86% czyli o prawie 1 punkt procentowy więcej rok do roku, a wskaźnik długu do skorygowanego zysku EBITDA obniżył się do akceptowalnego poziomu 2,17x - podkreśla Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

Nierentowna pozostaje natomiast działalność zagraniczna grupy Allegro, prowadzona od wiosny ub.r., gdy firma sfinalizowała przejęcie za 890 mln euro spółek Mall Group i WE|DO CZ działających w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. W zeszłym kwartale grupa miała tam 4,5 mln aktywnych kupujących, każdy wydał średnio 842 zł.
Sprzedaż brutto zmalała rok do roku o 10,7 proc. do 798,7 mln zł, przychody - o 29,6 proc. do 489 mln zł, a wskaźnik take rate - z 11,89 do 9,92 proc. Skorygowana strata EBITDA podwoiła się, rosnąc z 50,3 do 100,9 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- Nasze inicjatywy w ramach programu kontroli kosztów pod nazwą ‘Fit to Grow’ pomogły nam ograniczyć wydatki, podczas gdy skupiamy się na jak najlepszym wykorzystaniu naszych możliwości logistycznych i technologicznych. Praca nad przekształceniem marek Grupy Mall w bardziej coraz bardziej efektywnych sprzedawców na nowych platformach Allegro w regionie idzie pełną parą i pomaga stopniowo ograniczać straty w Mallu - zaznacza Jon Eastick.
Będą kolejne zagraniczne wersje Allegro
W maju br. uruchomiono czeską wersję Allegro. Obecnie korzysta z niej prawie 800 tys. kupujących, a sprzedaż brutto w trzecim kwartale br. wyniosła 195 mln zł, czyli 3,4 raza więcej niż kwartał wcześniej.
- Oprócz przygotowań do szczytu sezonu zakupowego nasz zespół pracuje nad uruchomieniem naszych platform w Słowacji, na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji w 2024 r., wykorzystując sukces Allegro.cz jako punkt odniesienia. Chcemy, by w przyszłym roku o tej porze klienci już z całej Europy Środkowej wybierali prezenty świąteczne na Allegro - mówi Roy Perticucci, prezes Allegro.

Cała grupa Allegro w zeszłym kwartale zwiększyła przychody o 4,8 proc. do 2,43 mld zł i skorygowany zysk EBITDA o 26 proc. do 677 mln zł.
Natomiast wynik operacyjny poszedł w górę z 2,04 mld zł straty do 378 mln zł zysku, a wynik netto - z 2,2 mld zł straty do 241,7 mln zł zysku. W trzecim kwartale ub.r. rentowność firmy mocno obciążył odpis w wysokości 2,293 mld zł dotyczący wartości aktywów Mall Group i WE|DO (Allegro przyznało, że kupiło je na szczycie cyklu rynkowego, a wyniki finansowe obu „okazały się znacznie niższe niż pierwotnie zakładano”).

- Przy coraz niższej dźwigni finansowej oraz dzięki niedawnemu przedłużeniu naszych linii kredytowych do 2027 r. mamy teraz jeszcze większą elastyczność w inwestowaniu w innowacje stymulujące wzrost i zwiększające możliwości dostaw w krajach, w których działamy. Pomoże nam to zapewnić wzrost w dłuższym terminie przy wiodących na rynku marżach, zgodnie z naszymi założeniami - zapewnia Jon Eastick.
Na początku listopada grupa Allegro o dwa lata, do października 2027 roku, przesunęła termin zwrotu 6,5 mld zł kredytów. Na koniec września br. miała 5,34 mld zł zadłużenia netto, o 14,8 proc. mniej niż na koniec ub.r. (6,27 mld zł).
Kurs akcji Allegro w dół
Wyniki Allegro chłodno przyjęli inwestorzy giełdowi - na początku czwartkowej sesji akcje spółki taniały o ok 7 proc. Jej kurs od początku stycznia i tak urósł o jedną piątą. W maju na krótko przekroczył 38 zł, natomiast w czwartek o godz. 10 wynosił 30,48 zł.
Głównymi akcjonariuszami Allegro są fundusze Permira (24,88 proc. kapitału i głosów na walnym) oraz Cidinan (21,59 proc.).


Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Allegro ma 19 mln kupujących. 40 proc. więcej z reklam, spadki za granicą