Allegro Pay z kolejnym rekordem. Już 12 proc. zakupów na Allegro za pożyczki
W drugim kwartale br. w ramach Allegro Pay udzielono pożyczek na kwotę 1,942 mld zł, o 53 proc. więcej niż przed rokiem. Z użyciem tej usługi realizowano zakupy stanowiące już 11,9 proc. łącznej sprzedaży brutto na Allegro. Czeska wersja platformy zyskała już ok. 600 tys. kupujących.
Pożyczki w ramach Allegro Pay posłużyły w zeszłym kwartale do zakupów na Allegro produktów za 1,603 mld zł. To 53 proc. więcej niż rok wcześniej.
Usługa osiągnęła swój kolejny rekordowy wynik, przy czym jej dynamika nieco zmalała. W pierwszym kwartale br. suma udzielonych pożyczek wyniosła 1,76 mld zł, o 82 proc. więcej niż przed rokiem.
Natomiast w całym ub.r. poprzez Allegro Pay pożyczono 5,5 mld zł, wobec 2 mld zł rok wcześniej (usługę uruchomiono jesienią 2021 roku). Wyniki mocno przekroczyły prognozy: Allegro spodziewało się, że w ub.r. sprzedaż pożyczek wyniesie ok. 4 mld zł.
12 proc. zakupów na Allegro finansowanych przez Allegro Pay
W zeszłym kwartale suma pożyczek z Allegro Pay stanowiła już 11,9 proc. łącznej sprzedaży brutto (GMV) na Allegro w Polsce wynoszącej 13,48 mld zł. Allegro w sprawozdaniu podkreśliło, że wskaźnik spodziewanych pożyczek, które nie zostaną spłacone przez kupujących, wynosi poniżej 1 proc.
W bilansie grupy Allegro na koniec czerwca br. było jedynie 290,5 mln zł pożyczek (35 proc. mniej niż przed rokiem), a kwartał wcześniej - 379,4 mln zł (po wzroście rok do roku o 4 proc.). Udzielone pożyczki firma sprzedaje bowiem udzielone pożyczki Aion Bankowi. Pod koniec ub.r. współpracę, obejmującą już wcześniej kredyty konsumenckie o różnej liczbie rat, poszerzono o wierzytelności z tytułu kredytów 30-dniowych, oferowanych w ramach Allegro Pay.
Od początku lipca przy zakupach finansowanych poprzez Allegro Pay jest pobierana prowizja od sprzedawców - w wysokości 0,43 proc. brutto (0,35 proc. netto) łącznej wartości zamówienia i kosztów wysyłki, przy czym maksymalnie 6,15 zł brutto (5 zł netto). W ramach Allegro Pay mają też pojawić się usługi bankowe, w tym rachunki płatnicze i oszczędnościowe. Allegro współpracę w tym zakresie z Aion Bankiem podjęło na początku lipca br.
W Czechach już 600 tys. kupujących na Allegro
W maju br. Allegro uruchomiło czeską wersję swojej platformy, na którą przeniesiono działającej tam wcześniej e-sklepy Mall i CZC. Na koniec sierpnia na Allegro.cz było prawie 600 tys. kupujących, z których ponad 200 tys. korzystało z Allegro Smart! Mogli wybierać spośród ponad 150 mln ofert, z których ok. 50 mln udostępniało dostawy w ramach Smarta!
Tylko w drugim kwartale Allegro.cz zanotowało 56,7 mln zł sprzedaży brutto (GMV) i 3,2 mln zł przychodów. Skorygowana strata EBITDA platformy wyniosła 26,7 mln zł, do czego przyczyniło się przede wszystkim 17,2 mln zł kosztów marketingowych (m.in. promocji z darmowym korzystaniem z Allegro Smart!) oraz 12,5 mln zł wydatków pracowniczych i innych.
- W lipcu zrobiliśmy tzw. hard launch, zaczęliśmy mocno reklamować naszą ofertę i szacujemy, że trzy razy więcej towaru zostało sprzedane w trzecim kwartale niż w drugim. Bardzo ładnie rozwija się ta inwestycja - stwierdził Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro, w rozmowie z PAP Biznes.
Łączna sprzedaż brutto grupy Allegro wyniosła w minionym kwartale 743 mln zł, o 5,7 proc. mniej niż przed rokiem. Pion obejmujący Mall Group zanotował spadek o 12,1 proc. do 692,3 mln zł.

W związku z wydatkami na czeską wersję Allegro skorygowana strata EBITDA zagranicznego segmentu firmy pogłębiła się z 67,1 do 92,8 mln zł (z czego 66,2 mln zł przypadło na Mall Group).

Podwyżki cenników poprawiają zyskowność Allegro
Grupa Allegro liczy, że wprowadzone w ostatnich miesiącach podwyżki części opłat przełożą się na jej wyniki w trzecim kwartale. - Wprowadziliśmy w lipcu zmiany cenników, głównie dotyczyło to finansowania w ramach Smart! i subsydiowania dostaw do klientów Smart!. Te zmiany powodują, że szybciej rośnie skorygowana EBITDA w Polsce rok do roku. W trzecim kwartale spodziewamy się między 30-32 proc. wzrostu tego wskaźnika - powiedział PAP Biznes Jon Eastick.
- W czwartym kwartale spodziewamy się tradycyjnie nieco większych cen od strony dostawców, m.in. Inpostu, ale też większego zainteresowania konsumentów - zaznaczył.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W trzecim kwartale 2023 r. Allegro planuje wzrost sprzedaży brutto w Polsce na poziomie 10-11 proc. rok do roku, przy wzroście przychodów o 19-21 proc. i przyspieszeniu tempa wzrostu skorygowanego zysku EBITDA do 30-32 proc. Za granicą wartość sprzedaży brutto ma zmaleć w trzecim kwartale o 10-12 proc., przychody będą o 32-34 proc. niższe, a skorygowana strata EBITDA wyniesie 100-110 mln zł. Na poziomie skonsolidowanym Allegro szacuje wzrost sprzedaży brutto w trzecim kwartale na 8-9 proc. r/r, a przychodów na +3-5 proc. r/r.
- Jesteśmy praktycznie na końcu trzeciego kwartału, mamy więc bardzo wysoki poziom pewności, jakie będą wyniki w tym kwartale. Same wyniki są bardzo zadowalające biorąc pod uwagę sytuację makroekonomiczną i sytuację w biznesie - podkreślił Jon Eastick.
Jego zdaniem sytuacja ekonomiczna w Polsce będzie poprawiać się z miesiąca na miesiąc, więc prawdopodobnie konsumenci zaczną trochę więcej wydawać, nie będą w tym obszarze tak ostrożni jak w kilku ostatnich kwartałach. - Czy to nastąpi w czwartym kwartale i przed świętami to zobaczymy. To jest trudny moment, bo nie ma mocnych sygnałów, że nastrój konsumentów aż tak bardzo się zmienia, jeszcze na to czekamy - przyznał dyrektor finansowy Allegro.
- Szacunki ekonomistów o tym, że poprawi się sytuacja w drugim półroczu, potwierdziły się, ale wygląda na to, że nie w takim tempie jakie początkowo zakładali. Jest lepiej, ale jest to niewielka poprawa - dodał.
W zeszłym kwartale grupa Allegro przy wzroście przychodów o 8,5 proc. do 2,4 mld zł poprawiła rentowność netto z 63,5 mln zł straty do 119 mld zł zysku. Na platformach grupy Allegro w zeszłym kwartale zakupy zrobiło 18,5 mln użytkowników, o 36,6 proc. więcej niż przed rokiem. W Polsce liczba aktywnych kupujących zwiększyła się z 13,6 do 14,3 mln, do tego doszło 4,3 mln za granicą. Łączna wartość sprzedanych produktów sięgnęła 14,23 mld zł (10,3 proc. w górę rok do roku), a w przeliczeniu na kupującego - 3,03 tys. zł.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Allegro Pay z kolejnym rekordem. Już 12 proc. zakupów na Allegro za pożyczki