Amazon stosuje monopol w Wielkiej Brytanii? Regulator to sprawdzi
Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) zapowiedział dochodzenie, którego przedmiotem będzie polityka Amazona. Śledztwo ma ustalić, czy amerykański gigant e-commerce nie wykorzystuje swojej dominującej pozycji na rynku w traktowaniu zewnętrznych firm, co w konsekwencji może prowadzić do strat dla klientów.
Jak informuje Sky News, Amazon jest badany przez brytyjski urząd antymonopolowy w związku z obawami, że niektóre z praktyk koncernu w Wielkiej Brytanii mogą być antykonkurencyjne i skutkować gorszą ofertą dla kupujących.
Monopolistyczna polityka Amazona?
Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) przyjrzy się, czy Amazon zakłóca konkurencję, dając nieuczciwą przewagę własnej działalności detalicznej lub sprzedawcom korzystającym z jego usług, w porównaniu z innymi sprzedawcami zewnętrznymi na lokalnym rynku.
W ramach dochodzenia regulator sprawdzi, w jaki sposób gigant technologiczny wykorzystuje dane sprzedawców zewnętrznych i jak decyduje o kryteriach sprzedaży pod marką Prime.
CMA zbada również, w jaki sposób Big Tech wykorzystuje preferowany wybór w „Buy Box”, który jest wyświetlany w widocznym miejscu na stronach produktów Amazona i zapewnia klientom opcje „Kup teraz” lub „Dodaj do koszyka” od konkretnego sprzedawcy za pomocą jednego kliknięcia.
Czytaj także: Pokaz dronów z okazji polskiego debiutu Amazon Prime Day
- Miliony ludzi w całej Wielkiej Brytanii polegają na usługach Amazon w zakresie szybkiej dostawy wszelkiego rodzaju produktów po kliknięciu przycisku – zaznaczyła w komunikacie Sarah Cardell, główny radca prawny w CMA. - Jest to ważny obszar, więc słuszne jest, abyśmy dokładnie zbadali, czy Amazon wykorzystuje dane stron trzecich, aby dać nieuczciwy impuls swojej własnej działalności detalicznej i czy faworyzuje sprzedawców, którzy korzystają z usług logistycznych i dostawczych koncernu - oba te czynniki mogą osłabić konkurencję.
CMA podkreśla, że każda utrata konkurencji jest stratą dla konsumentów i może prowadzić do tego, że będą oni płacić więcej za produkty, będą mieli oferowane przedmioty niższej jakości lub mniejszy wybór.
Urząd zapewnił, że w ramach postępowania będzie współpracować m.in. z Komisją Europejską, która przyglądała się podobnym obawom w UE dotyczącym polityki Amazona.
Czytaj także: Amazon: w Polsce dopiero się rozkręcamy

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Amazon stosuje monopol w Wielkiej Brytanii? Regulator to sprawdzi