Spółka Solorza pożyczy do 50 mln zł od państwowego funduszu na fabrykę autobusów wodorowych
PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, spółka zależna kontrolowanego właścicielsko przez Zygmunta Solorz holdingu ZE PAK, zawarła umowę pożyczki do 50 mln zł od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Środki zostaną przeznaczone na budowę fabryki autobusów wodorowych w Świdniku. Do ok. 45 proc. spłaty może zostać umorzono, o ile spółka osiągnie wyznaczone efekty.

W komunikacie giełdowym ZE PAK opisano, że pożyczka będzie wypłacana w transzach, pierwszą zaplanowano na pierwszy kwartał 2023 roku. Pożyczka ma preferencyjne oprocentowanie - równe jest stopie WIBOR 3M (jednak nie mniej niż 1 proc).
Termin ostatecznej spłaty wyznaczono na 20 grudnia 2037 roku.
- Umowa przewiduje możliwość uzyskania przez Pożyczkobiorcę (czyli PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy - przyp.) premii innowacyjnej (zmniejszenie kwoty zadłużenia do spłaty o 20%, nie więcej niż 10 milionów złotych) odpowiednio po osiągnięciu tzw. "efektu rzeczowego" w postaci oddania do eksploatacji zakładu produkcyjnego. Umowa przewiduje również umorzenie 25% zadłużenia po osiągnięciu tzw. "efektu ekologicznego" w postaci wprowadzenia na rynek odpowiedniej ilości innowacyjnych, ekologicznych autobusów wodorowych, wyprodukowanych przez Polski Autobus Wodorowy - opisano.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Głównymi zabezpieczeniami spłaty pożyczki są weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową, poręczenie wekslowe ZE PAK wraz z deklaracją wekslową, hipoteka na nieruchomości, na której realizowane jest przedsięwzięcie, oświadczenie o poddaniu się egzekucji z przedmiotu hipoteki oraz zastaw na zbiorze rzeczy i praw - po zrealizowaniu inwestycji.
Firma Zygmunta Solorza zamierza produkować autobusy wodorowe
Budowa fabryki autobusów wodorowych w Świdniku (zakładu produkcyjnego wraz z biurowcem i infrastrukturą towarzyszącą) ruszyła w czerwcu br. Zlecenie, w formule Zaprojektuj i Wybuduj, realizuje Mostostal Puławy, wartość umowy to 72,7 mln zł netto, płatne w dwóch transzach.
Termin zakończenia realizacji robót budowlanych wyznaczono na 30 czerwca przyszłego roku.
W czwartkowym komunikacie ZE PAK podano, że obecne zaawansowanie inwestycji oceniane jest na około 30 proc.
Prototyp NesoBusa, zasilanego wodorem autobusu, został przedstawiony przez holding Zygmunta Solorza pod koniec maja br. W połowie czerwca autobus zaczął testowo kursować w Gdańsku.
Większościowym akcjonariuszem ZE PAK jest Zygmunt Solorz - ma walory stanowiące 65,96 proc. kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu. W piątek po południu kurs spółki wynosił 23,05 zł, co przekładało się na kapitalizację w wysokości 1,17 mld zł.
W październiku kurs firmy wystrzelił nawet powyżej 35 zł, krótko przed tym jak ogłoszno, że ZE PAK podpisał z państwowym PGE i koreańskim koncernem KHNP list intencyjny w sprawie wspólnej budowy elektrowni jądrowej.

W trzecim kwartale br. grupa kapitałowa ZE PAK zanotowała 1,14 mld zł przychodów i 135,6 mln zł zysku netto, wobec 618,4 mln zł wpływów i 86,2 mln zł zysku rok wcześniej.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Spółka Solorza pożyczy do 50 mln zł od państwowego funduszu na fabrykę autobusów wodorowych