Branża farmaceutyczna w ub.r. wydała prawie 870 mln zł na reklamy
W ostatnich trzech miesiącach poprzedniego roku branża farmaceutyczna przeznaczyła na działania mediowe ponad 278 mln zł, czyli o ok. 14 mln zł więcej niż w IV kwartale roku 2014. W całym 2015 r. sektor ten wydał na promocję niemal 870 mln zł, notując tym samym 2-proc. wzrost w porównaniu do całego roku 2014 - wynika z danych Codemedia.

Branża farmaceutyczna charakteryzuje się wysoką sezonowością związaną z porami roku - budżety na promocję są najwyższe w pierwszym i ostatnim kwartale. Najbardziej wzmożone działania reklamowe przypadają na październik i listopad, w nieco mniejszym stopniu na luty. Kategorie, które charakteryzuje najsilniejszy wzrost wydatków na przestrzeni kilku ostatnich lat to grupy reklam o charakterze wizerunkowym i multiproduktowym (kategoria "Inne"), reklamy środków przeziębieniowych oraz witaminy, środki pobudzające i zwiększające odporność.
Reklamy produktów farmaceutycznych najczęściej pojawiają się w telewizji, która odpowiadała w IV kwartale 2015 r. za ponad 70% wszystkich budżetów. Jeden z najmniejszych udziałów w rynku miała reklama outdoorowa (0,4%), która zanotowała jednak w IV kwartale najwyższy wzrost za sprawą śladowych inwestycji w ostatnim kwartale 2014 r.
Najwyższe budżety na promocję w IV kwartale 2015 r. przeznaczyli producenci środków przeciw przeziębieniu, wydając ponad 114 mln zł, co w ujęciu rok do roku dało wzrost o 8%. Kategoria ta najsilniej potwierdza sezonowość branży i wzrosty wydatków w pierwszym i ostatnim kwartale roku.
Podobny udział w rynku miała reklama wizerunkowa i multiproduktowa (kategoria "Inne" - 20,7%) oraz witamin, środków pobudzających i odpornościowych (20,1%). Budżety marketingowe na reklamę wizerunkową i multiproduktową wyniosły w IV kwartale 2015 r. ponad 57 mln zł, notując wzrost na poziomie 15%. Na promocję drugiej kategorii firmy wydały nieco ponad 56 mln zł, 22% więcej niż w IV kwartale 2014 r. To także najwyższy wzrost w tym sektorze w badanym okresie.
Największy spadek w porównaniu kwartałów 2015 i 2014 zanotowała kategoria środków odchudzających - o 51%, zajmując tym samym najmniejszą część budżetów całego sektora (1,6%).

Pozostałe trzy kategorie, czyli środki wspomagające układ trawienny, środki przeciwbólowe oraz środki wspomagające układ krążenia, odpowiadały w IV kwartale 2015 r. za 16,6% wszystkich wydatków, co dało łącznie nieco ponad 46 mln zł. Wszystkie te kategorie zanotowały w omawianym okresie spadki, odpowiednio o 11%, 11% i 23%.

W ujęciu całorocznym (2015 vs. 2014) wydatki reklamowe branży farmaceutycznej wzrosły o 2%, zachowując tym samym tendencję wzrostową na przestrzeni ostatnich kilku lat. Najwyższe wydatki w całym 2015 r. przypadły tym samym kategoriom co w IV kwartale, czyli reklamie wizerunkowej i multiproduktowej (najwyższy wzrost - o ponad 38,5 mln zł, +20%), środkom przeciw przeziębieniu oraz witaminom, środkom pobudzającym i wspierającym odporność. Jednak rozkład budżetów w ujęciu rocznym był dużo bardziej zbilansowany, dając odpowiednio 26,8%, 26,4% i 19% udziału. To także jedyne kategorie, które zanotowały wzrosty.
Pozostałe kategorie przeznaczyły na promocję podobne budżety (udział w wydatkach na poziomie od 5% do 9%) i wydały mniej niż w 2014 r. Największe spadki wydatków przypadły kategoriom środków przeciwbólowych (-23%) oraz środków odchudzających (-22%).
Producenci środków farmaceutycznych najchętniej promują swoje produkty w telewizji. W IV kwartale 2015 r. ulokowali w tym kanale ponad 196 mln zł, co stanowiło 70,3% wszystkich nakładów. Coraz wyższe budżety przeznaczane są w tym sektorze także na reklamę radiową, która w badanym okresie objęła 15,8% mediowych funduszy z kwotą ponad 44 mln zł i wzrosła o 21% w porównaniu do ostatniego kwartału 2014 r. To drugi kanał, w którym branża farmaceutyczna lokowała największe budżety.
Zdecydowanie najwyższy wzrost przypadł w IV kwartale 2015 r. reklamie outdoorowej. To efekt rekordowo niskich wydatków na ten kanał promocji w analogicznym kwartale 2014 r., kiedy to reklamodawcy starali się unikać najkrótszych miesięcy w roku. Reklama zewnętrzna pochłonęła nieco ponad 1 mln zł i zdobyła 0,4% udziału.
W ujęciu kwartalnym rok do roku znaczny wzrost - na poziomie 43% oraz 10,8% udziału - przypadł reklamie magazynowej.
Najmniejszy udział w budżetach miała w badanym okresie reklama kinowa - tylko 0,2%. Co więcej, kanał ten zanotował największy spadek - o 92% w porównaniu do IV kwartału 2014 r. Regularne uszczuplenia budżetów dotykają także reklamę internetową. W ostatnim kwartale 2015 r. na to medium przeznaczono nieco powyżej 4,9 mln zł, co stanowiło 1,7% wszystkich wydatków. Spadek w ujęciu rok do roku sięgnął tutaj 48%. Mniejsze kwoty pochłonęła również reklama w gazetach, powracając do poziomu sprzed 2014 r., kiedy to producenci znacząco zwiększyli budżety w IV kwartale. W ostatnim kwartale 2015 r. kanał ten zdobył 0,4% udziału (prawie 2 mln zł) i zanotował spadek o 44%.
W analizie wydatków z całego roku widać potwierdzenie dominacji trzech głównych kanałów: telewizji, która uzyskała w 2015 r. 64,9% udziału w budżetach reklamowych, radia (19,4%) oraz magazynów (10,7%). W ujęciu rocznym zarówno radio, jak i magazyny, zanotowały znaczące wzrosty. Na promocję w magazynach producenci przeznaczyli o 25,5 mln zł więcej (+38%) niż w 2014 r. Reklama radiowa pochłonęła o 29,5 mln zł więcej (+21%). Natomiast największe medium – telewizja - wzrosła o 1,4 mln zł, co dało dynamikę poniżej 1%.
Największe cięcia w sektorze farmaceutycznym w stosunku do roku minionego dotknęły reklamę kinową - z poziomu 1,2% do 0,1% udziału we wszystkich wydatkach. Dynamika wyniosła tutaj -88%. Zdecydowanie niższe budżety przeznaczono także na promocję w internecie, lokując tam ponad 30,5 mln zł (3,5% udziału) i odnotowując spadek rok do roku o 45%.
Niewielką część rocznych budżetów zajęła także rosnąca o 10% reklama w gazetach (1% udziału) oraz reklama zewnętrzna - rosnąca o 3% (0,3% udziału). Oba te kanały w 2015 r. pochłonęły łącznie ponad 11,5 mln zł.


Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Branża farmaceutyczna w ub.r. wydała prawie 870 mln zł na reklamy