Branża turystyczna zwiększa nakłady na reklamy, najwięcej wydaje gastronomia
Polska branża turystyczna wydała w drugiej połowie 2015 r. ponad 109 mln zł na reklamy, przede wszystkim w telewizji, internecie i prasie. Liderem wydatków w tym sektorze jest gastronomia - wynika z analizy Codemedia.

W porównaniu do analogicznego okresu w 2014 r. wydatki były wyższe o 10 mln zł (+10%). W ujęciu całorocznym mediowe inwestycje branży turystycznej wyniosły nieco ponad 227,5 mln zł, wzrastając o 13% w porównaniu do 2014 r.
Kategorią inwestującą najwięcej jest gastronomia, której wydatki rosną systematycznie od lat, a w drugiej połowie 2015 r. zanotowała ona najwyższy udział w rynku (35,8%) i najwyższą dynamikę wzrostu (+34%). W ujęciu rocznym najwyższy wzrost dotyczył kategorii transport publiczny, koleje i linie lotnicze – wydatki urosły tutaj niemal o połowę w porównaniu do 2014 r.
W analizie kanałów mediowych można zauważyć wzrosty inwestycji we wszystkie media, poza internetem i gazetami. Liderem jest telewizja, na którą przypadało w drugiej połowie 2015 r. 31,7% wydatków. Najbardziej znaczący spadek w badanym okresie zanotował internet (-33%), pozostając jednak na drugiej pozycji. Kosztem internetu nastąpiło wyrównanie pozycji pozostałych kanałów mediowych.
W drugiej połowie 2015 r. wydatki na promocję zdominowały dwie kategorie: gastronomia oraz transport. W porównaniu do drugiej połowy 2014 r., 2015 był zdecydowanie mniej dynamiczny, chociaż pojawiły się w tym okresie zarówno znaczące wzrosty, jak i spore spadki. Największa zmiana to wzrost wydatków na promocję w kategorii gastronomia o 34%, do poziomu nieco ponad 39 mln zł. Umocnienie pozycji lidera (35,8% udziału) nastąpiło głównie kosztem transportu i biur podróży. Te ostatnie zajęły drugą pozycję z wydatkami na poziomie ponad 25 mln zł, zajmując 23,1% udziału w rynku i notując niewielki spadek (-3%).


Reklamodawcy promujący transport publiczny, koleje i linie lotnicze wydali w drugiej połowie 2015 r. ponad 22,2 mln (20,4% udziału), zwiększając inwestycje o 9% w stosunku do roku poprzedniego.

Właściciele i zarządzający miejscami noclegowymi w badanym okresie wydali na ich promocję niemal 12,5 mln zł (11% udziału). Wydatki te zwiększyły się o 4% w porównaniu rok do roku.

Największy spadek zanotowano w kategorii promocja regionów turystycznych (-12%). Budżety marketingowe wyniosły w tym przypadku 10,2 mln zł i miały udział w rynku na poziomie 9,4%.

Porównanie zmian udziału w rynku dla II półrocza 2015 r. względem 2014 r. podsumowane zostało na poniższym wykresie.

W ujęciu całorocznym udziały poszczególnych sektorów pozostają na zbliżonym poziomie w stosunku do drugiej połowy roku. Dominuje kategoria gastronomia, która w 2015 r. wydała na działania promocyjne ponad 69,5 mln zł, zajmując 30,7% wszystkich budżetów w kategorii ze wzrostem o 14%. Zaraz za gastronomią znalazły się biura podróży, które na promocję swojej oferty wydały w 2014 r. prawie 57,7 mln zł (25,4% udziału). W tym przypadku budżet był na niemal jednakowym poziomie co w 2014 r. W kategorii transport publiczny, koleje i linie lotnicze nastąpiła największa zmiana w ujęciu całorocznym. Wydatki medialne zanotowały dynamiczny wzrost o 49%, zamykając rok z kwotą nieco ponad 53,6 mln zł (23,6% udziału). Te trzy kategorie odpowiadały razem w 2015 r. za 80% wydatków całej branży.
Poza podium znalazła się kategoria miejsca noclegowe, która na promocję przeznaczyła ponad 26 mln zł (11,5% udziału) oraz promocja regionów turystycznych z wydatkami rzędu 19,6 mln zł i największym spadkiem - o 17%.

Zmiana głównych produktów komunikowanych w branży turystycznej nastąpiła w sektorze biur podróży (wzrost inwestycji w promocję rezerwacji biletów) oraz w sektorze transportu publicznego i kolei (wzrost inwestycji w promocję kolei).
Produktami, które najczęściej pojawiały się w reklamach sektora biur podróży, były te z oferty turystyczno-wypoczynkowej. Produkt ten odnotował jednak spadek względem referencyjnego okresu z 2014 r. o 5 pkt. proc. Wzrost udziału w wydatkach na reklamę zanotował produkt jakim jest rezerwacja biletów - z 3% do 8%. Promocja oferty specjalistycznej pozostała na poziomie z II półrocza 2014 r., czyli 2% udziału w wydatkach na reklamę.

Sektor gastronomii nie odnotował znacznych zmian względem II półrocza 2014 r. Udział wydatków na reklamę restauracji jest dominujący i wynosi 93%, podczas gdy reklama klubów i pubów stanowi 7% rynku.

W kategorii promocji miejsc noclegowych nie odnotowano zmian pod względem wydatków na reklamę. Zdecydowaną przewagę miały hotele (96%), podczas gdy pensjonaty stanowiły tylko 4% rynku.

W sektorze transportu publicznego największy udział wydatków miał w II półroczu 2015 r. produkt porty i linie lotnicze - 52%, co oznacza spadek względem roku 2014 r. o 9 pkt. proc. Udział wydatków na reklamę kolei wzrósł względem 2014 r. o 11 pkt. proc. i w II połowie 2015 r. wyniósł 39%. Udział wydatków na marketing taksówek nie uległ zmianie i w II połowie 2015 r. wyniósł 6%. Spadł natomiast udział wydatków na promocję promów (o 2 pkt. proc.) oraz transportu autobusowego (o 1 pkt. proc.).

Podsumowując, w II połowie 2015 r. największy udział w rynku reklamy miały produkty takie jak restauracje (32,4%), porty i linie lotnicze (10,5%), hotele (10,4%), oferta turystyczno-wypoczynkowa (10%) oraz kolej (8%). Udział pozostałych produktów w wydatkach marketingowych był poniżej 5%. Największy wzrost wydatków w II połowie 2015 r. względem II połowy 2014 r. nastąpił w przypadku promocji rezerwacji biletów (+186%) oraz kolei (+55%). Największy spadek w wydatkach na marketing nastąpił w przypadku promocji dań (-78%) oraz promów (-57%).
Druga połowa 2015 r. to wzrosty inwestycji w większości kanałów reklamowych. Telewizja, na którą wydano ponad 34,6 mln zł (31,7% udziału), umocniła pozycję lidera za sprawą wzrostu na poziomie 42% w porównaniu do II półrocza 2014 r. Branża turystyczna chętnie prowadziła działania promocyjne także w internecie, który zajął 20,5% udziału w rynku. Mimo silnej pozycji kanał ten zanotował znaczący spadek - o 33% (największy w analizie wydatków reklamowych pod kątem kanałów mediowych).
Reklama w magazynach, radiu i outdoorze odnotowała wzrost kosztem m.in. internetu, osiągając zbliżony udział w rynku w badanym okresie. W magazynach sektor turystyczny zostawił w drugiej połowie 2015 r. 14,6 mln zł (13,4% udziału i wzrost na poziomie 19%). Reklama radiowa pochłonęła 13,6 mln zł, zajmując 12,5% wydatków. Dynamika wzrostu to w przypadku tego medium +23% w porównaniu rok do roku. Outdoor kosztował 11,3 mln zł i stanowił 10,4% wydatków (+12%).
Jeden z mniejszych udziałów (7,2%) przypadł w drugim półroczu reklamie kinowej, która jednak zaliczyła najwyższy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2014 r. – o ponad 5 mln zł, do poziomu 7,8 mln zł.

Poniesione inwestycje poszczególnych kategorii przełożyły się na wzrosty wydatków w większości mediów. Analiza całoroczna pokazała bardzo zbliżony udział telewizji i internetu. Branża turystyczna wydała w 2015 r. na reklamę telewizyjną 67,8 mln zł, co dało 29,8% udziału w rynku. Dodatkowo kanał ten zanotował wzrost o 19% w porównaniu do 2014 r. Internet znalazł się na drugim miejscu, z 28,6% udziału i wydatkami na poziomie niecałych 65 mln zł. Dynamika wzrostu tego kanału wyniosła +4%.
Nadal niewielki udział w rynku (5,5%) miały w 2015 r. kina, ale zanotowały największy wzrost - o 59%. Inwestycje branży na ten kanał wyniosły nieco ponad 12,5 mln zł.
Symboliczne spadki dotknęły outdoor i gazety, które w porównaniu do 2014 r. straciły odpowiednio -2% i -1%. Gazety to kanał, w którym promocja poszczególnych kategorii z branży turystycznej pojawiała się najrzadziej – z wydatkami w wysokości 8,7 mln zł miały one tylko 3,8% udziału w rynku.

Jeśli chodzi o firmy działające w branży turystycznej, w 2015 r. największe wydatki poniosły trzy główne marki, z których dwie pierwsze to światowe sieci fast food (McDonald’s i Amrest), a trzecia to polska firma transportowa (PKP Intercity). Do tej trójki należy ok. 30% wydatków branży. Największe wzrosty w wydatkach zanotowały PKP Intercity (+291%, +16 mln zł, +6,7% udziałów w wydatkach branży), Amrest (+39%, +6,5 mln zł), Booking.com (+689984%, +4,5 mln zł) oraz Wizz Air (+1155%, +4 mln zł). Znaczące spadki w wydatkach odnotowały jedynie TUI Poland (-47%, -4 mln zł) oraz Lufthansa (-59%, -4 mln zł).

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Branża turystyczna zwiększa nakłady na reklamy, najwięcej wydaje gastronomia