CDA, Netflix i Ipla najczęściej wybieranymi serwisami VoD w Polsce
Prawie co trzeci Polak deklaruje korzystanie z serwisu CDA, a co piąty z Netflixa - pokazuje raport IRCenter. Amerykańska platforma jest najlepiej oceniana, jeśli chodzi o bibliotekę i użytkowanie, zostawiając w tyle HBO GO, Zalukaj czy nc+ Go.
Badacze IRCenter w raporcie Multiscreening 5 opisują najważniejsze zmiany i konsumpcję na rynku VoD w Polsce. Pod uwagę wzięto zarówno serwisy płatne, jak i bezpłatne.
W 2018 roku największy udział internautów deklaruje korzystanie z Cda.pl (29 proc.) oraz Netfliksa (21 proc.). Niewiele mniejszy udział mają Ipla.tv oraz Player.pl (po 20 proc.).
Cda.pl i Netflix odnotowały wysokie wzrosty w porównaniu do zeszłego roku: + 11p.p. w przypadku Cda.pl i +16 p.p. w przypadku Netfliksa. Player może pochwalić się wzrostem 8 p.p. w skali roku, a HBO GO 7 p.p. Serwis VoD.pl w tym badaniu zanotował spadek liczby odwiedzających użytkowników, z 12 proc. w roku 2017 do 9 proc. w 2018r.

- Wysokie wzrosty Cda.pl i Netflixa nie zostawiają złudzeń, to właśnie te serwisy dominują na rynku VoD. W czasach kiedy coraz częściej poszukiwany jest atrakcyjny kontent video to właśnie te dwa serwisy wychodzą z najszerszą ofertą. Szczególnie Netflix „nie pozostawia oddechu” co chwila wrzuca nowości, zaskakujące nowości, ciekawe, takie o których się mówi i chce się oglądać - wskazuje w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Janusz Sielicki, dyrektor ds. badań w IRCenter.
Zdaniem eksperta, największa barierą w korzystaniu z VoD z perspektywy odbiorców jest odpłatność za część serwisów (np. Netfliksa). - Dla mniej zamożnych, młodszych odbiorców regularne opłaty za dostęp do filmów mogą być problemem, po prostu nie każdego stać. Dlatego nie powinno dziwić, że Cda.pl jest liderem i ma największa grupę wielbicieli i użytkowników szczególnie z młodszych grup. Serwis udostępnia dużo darmowych treści, a do tego ma też wersję premium z dostępem do bardziej unikalnych produkcji - tłumaczy Janusz Sielicki.
Netflix górą w kategorii multikanałowości
Badacze IRCenter sprawdzili, w jaki sposób widzowie konsumują treści wideo na więcej niż jednym urządzeniu (multikanałowość). Liderem tej kategorii został Netflix. 5 na 10 internautów ogląda go na telewizorze, 6 na 10 na komputerze, a prawie 3 na 10 na smartfonach.
Najbardziej telewizyjnym VoD jest Cyfrowy Polsat – ogląda go na telewizorze trzy czwarte użytkowników. Najbardziej komputerowym Zalukaj.com (na komputerze ogląda go 84 proc. użytkowników), a najbardziej mobilnym nc + GO (na smartfonach ogląda go 35 proc. użytkowników).

Janusz Sielicki wyniki badania w tej kategorii tłumaczy "pochodzeniem" serwisów z wideo.
- Telewizyjne VoD ma nieco inne ugruntowanie, bo najbardziej telewizyjny Cyfrowy Polsat jest po prostu „przywiązany” do dużego ekranu więc wszelkie dłuższe, serialowe treści nie pasują do tej platformy - wyjaśnia ekspert. - Typowo internetowe treści wideo najczęściej oglądane są na laptopie. I dlatego nie dziwi, że Zalukaj.com jest najbardziej komputerowe i tutaj szczególnie ważną rolę odgrywa lider Cda.pl. Choć w sumie na koniec dnia można powiedzieć, że w czasach gdzie każdy chce mieć nieograniczony dostęp do kontentu, na różnych urządzeniach to Netflix robi to najlepiej. Bo dużą ilość treści, stale uzupełnia nowościami, oferuje wysoką jakość i wszystkich urządzeniach - dodaje Janusz Sielicki.
Widzowie najlepiej oceniają Netfliksa
Przy ocenie serwisów VoD brano pod uwagę różnorodność dostępnych tytułów, jakość streamingu, szybkość dodawania nowych tytułów oraz obecność reklam w serwisie.
W przypadku każdego kryterium najwyżej oceniono Netfliksa. Wśród serwisów pojawiających się w czołowej trójce, znalazły się także HBO GO, NC+ GO, VOD Cyfrowy Polsat, Showmax (obecny w Polsce jeszcze w 2018) oraz Zalukaj.com.

Zdaniem Janusza Sielickiego, sukces Netfliksa tkwi w jego multkanałowości. - Najlepiej oceniana jest jakość streamingu co jest niezwykle ważne, bo chyba nie ma nic gorszego jak lagujący co chwila film. No i trzeba dodać, że największy odsetek respondentów jest zadowolony z różnorodności dostępnych tytułów, braku reklam i stale pojawiających się nowości. To czyni ten serwis liderem wizerunkowym - ocenia Janusz Sielicki z IRCenter.

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: CDA, Netflix i Ipla najczęściej wybieranymi serwisami VoD w Polsce