Dom mediowy UM powiększył stratę do 1,72 mln zł przy niewielkim spadku przychodów, zmniejszono zatrudnienie
Dom mediowy UM (należy do IPG Mediabrands) zakończył 2018 rok stratą netto w wysokości 1,72 mln zł, czyli powiększoną wobec roku 2017 o 350 tys. zł. Nie udało się jej zmniejszyć mimo pozyskania nowych klientów, wśród których są m.in.3M czy WSP Społem. Agencja zmniejszyła zatrudnienie o 9 osób.
Wpływy z tytułu usług reklamowych spółki na koniec 2018 roku wyniosły 140,5 mln zł wobec 140,62 mln zł rok wcześniej. Ponad 135,05 ml zł agencja zarobiła na rynku polskim, a na usługach zagranicznych – 5,45 mln zł.

Wśród stałych klientów obsługiwanych przez UM są m.in. PZU, Link4, MediaSaturn, Johnson&Johnson, Orkla. W ub.r. agencja straciła po 10 latach współpracy obsługę firmy Colian, właściciela m.in. marki Grześki i Oranżada Hellena (w przetargu budżet ten przejął dom mediowy Initiative tak jak UM należący do IPG Mediabrands).
Agencji udało się wygrać przetarg na obsługę producenta słodyczy, firmę Eti – współpracę z tym marketerem agencja rozpoczęła w kwietniu br. Do grona klientów dołączyły też takie firmy, jak 3M i HRA Pharma (globalnie) oraz lokalnie WSP Społem i Bakoma Kuchnia Jogurtowa (social media).
UM nie udało się pokryć straty z 2017 roku, która wówczas wyniosła 1,37 mln zł. Wynik ten został powiększony - do 1,72 mln zł.
Nieznacznie wzrosły koszty prowadzonej działalności - z 142,83 mln zł w 2017 roku do 143,77 mln zł. Najwięcej w nich stanowiły wydatki na usługi obce – 133,43 mln zł (wobec 131,17 mln zł w 2017 roku). Na wynagrodzenia firma przeznaczyła w ub.r. 7,85 mln zł wobec 8,82 mln zł w 2017 roku. Zredukowano liczbę zatrudnionych osób – z 70 w 2017 roku do 61 w ub.r.

Zarząd agencji, w którym zasiadają Marcin Dec (prezes), Bartosz Struzik i Anna Gruszka pobrał w ub.r, wynagrodzenie w łącznej wysokości 413,7 tys. zł (wobec 515,3 tys. zł w 2017 roku).
Rozwój kompetencji digitalowych
Podstawowym priorytetem UM, podobnie jak pozostałych spółek z grupy Mediabrands pozostawał w 2018 roku konsekwentny rozwój kompetencji w obszarze digital.
W pierwszym kwartale 2018 roku doszło do restrukturyzacji działu client service w agencji. W miejsce dotychczasowych 3 zespołów klienckich oraz jednego zespołu digitalowego, powstały dwa zespoły interdyscyplinarne. Wprowadzone rozwiązanie miało zapewnić możliwość lepszego zarządzania zespołami przy wykorzystaniu efektu skali oraz lepszej integracji mediów offline i online oraz pozostałych usług dostępnych w ramach grupy IPG Mediabrands (np. produkcja contentu, czy działania niestandardowej komunikacji) w celu tworzenia bardziej marżowych propozycji dla klientów.
UM kontynuował współpracę z firmą Reprise Media, wyspecjalizowaną w performance marketingu (SEM, generowanie leadów) oraz mobile marketingu, która w 2018 roku przeszła repozycjonowanie w kierunku agencji interaktywnej.
Rok 2018 był również przełomowy, ponieważ została podjęta decyzja o przeniesieniu zakupu programatycznego bezpośrednio do Polski (do tej pory był on realizowany za pośrednictwem biura regionalnego na Węgrzech). Ponadto w ub.r. kontynuowano rozbudowę Connection Panel. Przeprowadzono kolejną falę badania Wave 9. Rozbudowano ofertę badawczą efektywności z wykorzystaniem analizy cookies.
Nowe obszary działalności
UM planuje poszerzać kompetencje o nowe obszary działalności takiej jak badania konsumenckie, niestandardowe formy aktywności mediowej (sponsoring, product placement), podnoszenie efektywności sprzedaży w sklepach, kreacja i produkcja formatów reklamowych oraz treści video oraz rozwój programmatic buying.
Właścicielem domu mediowego UM jest spółka McCann Worldgroup. Agencja ma 33 proc. udziałów w spółce Magna Global Polska (miała w 2018 roku 1332,26 zł zysku przy przychodach 133,87 tys. zł) oraz 50 proc. udziałów w agencji Reprise Media (ta miała w ub.r. 1,66 mln zł zysku i 41,34 mln zł przychodów).
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Dom mediowy UM powiększył stratę do 1,72 mln zł przy niewielkim spadku przychodów, zmniejszono zatrudnienie
Nie wiem, jak ty to liczysz. Mnie wyszło żałosne 11,5 tys. miesięcznie na głowę...