Fundacja JiM z kampanią społeczną o kobiecym spektrum autyzmu. „Spektrum kobiet. Chcemy być autentyczne!"
Kampania społeczna Fundacji JiM „Spektrum kobiet. Chcemy być autentyczne!” porusza temat specyfiki kobiecego autyzmu, a także zwraca szczególną uwagę na problem ich niedodiagnozowania oraz konsekwencji z tym związanych. W inicjatywie wzięły udział dorosłe Polki w spektrum autyzmu: Ida Tymina, Klaudia Lewandowska oraz Dorota Bartosiak.
W kampanii trzy autystyczne bohaterki opowiedziały o swoim życiu z perspektywy kobiet w spektrum autyzmu oraz jak bardzo diagnoza zmieniła ich życie. To one bowiem, wykazują te same cechy autystyczne co mężczyźni, ale już ich ekspresja może być inna od tej przyjętej w klasycznych kryteriach diagnostycznych.
Odczuwając większą presję społeczną, ze względu na wychowanie, starają się dopasować do sytuacji, w której akurat się znajdują. Mają często poczucie bycia „wadliwymi”, „innymi”, „dziwnymi”. Dopiero ze względu na obciążenie psychiczne zaczynają szukać rozwiązań, dowiadują się, że ich potrzeby wynikają z niezdiagnozowanego spektrum autyzmu
Kobiety w spektrum autyzmu
W Polsce nadal tysiące dziewczynek i kobiet w spektrum autyzmu żyje bez diagnozy. Według danych NFZ w 2021 roku tylko 18 746 dziewczynek i kobiet w Polsce otrzymało diagnozę autyzmu (w tym tylko 303 po 35 roku życia), podczas gdy chłopców i mężczyzn było blisko 68 tys.
Dysproporcje w diagnozie zostały pokazane w raporcie Fundacji JiM „Autyzm kobiet w Polsce”. Pokazuje on, że dziewczynki/kobiety mają prawo do takiego samego wsparcia jak chłopcy/mężczyźni. Dlatego w ramach kampanii powstał apel, poprzez który można wyrazić poparcie dla równego dostępu do diagnozy dla dziewcząt i kobiet w spektrum autyzmu.
Można okazać swoje poparcie dla inicjatywy zostawiając swój głos pod apelem na autentyczni.org.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Fundacja JiM z kampanią społeczną o kobiecym spektrum autyzmu. „Spektrum kobiet. Chcemy być autentyczne!"