Grupa Pracuj rośnie i ma nowe cele. Mocno w dół wydatki reklamowe
W pierwszym kwartale 2025 roku Grupa Pracuj przy wzroście przychodów o 4,5 proc. i obcięciu kosztów marketingowych o 32 proc. zarobiła na czysto 66,27 mln zł. W ramach strategii na najbliższe pięć lat firma chce zwiększyć organicznie roczne wpływy do 1,4 mld zł.

Przychody Grupy Pracuj z umów z klientami w pierwszym kwartale 2025 roku wyniosły 204,85 mln zł, o 4,5 proc. więcej niż przed rokiem. W Polsce zwiększyły się rok do roku ze 139,52 do 144,75 mln zł.
Na Pracuj.pl w zeszłym kwartale zrealizowano 130 tys. projektów rekrutacyjnych (o 2,4 proc. więcej niż rok wcześniej), których średnia cena była podobna jak przed rokiem. Wzrósł udział ofert pracy w kategoriach Pink i Blue Collars, które są tańsze niż te z segmentu White Collars.
– W pierwszym kwartale rozpoczęliśmy komercjalizację Pracuj Booster, naszego autorskiego rozwiązania opartego na sztucznej inteligencji, wspierającego personalizację ogłoszeń i dopasowanie kandydatów. Przyniosło nam ono ponad 4 mln zł przychodów oraz zwiększyło współczynnik odpowiedzi na oferty o blisko 8 proc. r/r – opisuje w komunikacie prasowym Rafał Nachyna, dyrektor operacyjny Grupy Pracuj.
– Ponadto, kontynuując dostosowanie serwisu do indywidualnych potrzeb kluczowych segmentów użytkowników, uruchomiliśmy dedykowaną sekcję dla inżynierów. To kolejna grupa kandydatów – obok pracowników branży IT, działów sprzedaży oraz pracowników fizycznych – dla których przygotowaliśmy spersonalizowaną odsłonę serwisu Pracuj.pl – dodaje.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Z kolei z systemu eRecruiter do zarządzania rekrutacjami na koniec marca aktywnie korzystało 2 116 pracodawców, o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Miesięczne powtarzalne przychody (MRR) z usługi w marcu sięgnęły 4,17 mln zł, po wzroście r/r o 15,3 proc.
– Coraz więcej klientów eRecruiter korzysta z rozszerzonego pakietu funkcjonalności systemu, m.in. modułów onboardingu i automatyzacji procesów zatrudnienia, tzw. HR Workflows. W pierwszym kwartale udział klientów korzystających z modułu onboardingu sięgnął 20 proc. – zaznacza Rafał Nachyna.
Zysk operacyjny Grupy Pracuj w Polsce poszedł w górę r/r z 66,73 do 71,61 mln zł.
Grupa Pracuj zarabia więcej w Niemczech i Ukrainie
Na rynku niemieckim firma wypracowała w zeszłym kwartale 45,86 mln zł przychodów od klientów zewnętrznych i 7,86 mln zł zysku operacyjnego, wobec odpowiednio 44,34 i 4,03 mln rok wcześniej.
Przychody w ujęciu netto w minionym kwartale sięgnęły 38 mln zł, po wzroście r/r o 8,5 proc. Na koniec marca br. z usług softgarden o w modelu SaaS aktywnie korzystało 1 859 firm, o 11,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Przełożyło się to na wzrost miesięcznych powtarzalnych przychodów o 12,4 proc. do 7,9 mln zł.
– W obu naszych systemach do zarządzania rekrutacjami – polskim eRecruiter i niemieckim softgarden – wdrożyliśmy również dynamiczny model cenowy, co przełoży się na wzrost powtarzalnych miesięcznych przychodów w kolejnych miesiącach – komentuje Rafał Nachyna.
Natomiast w Ukrainie kwartalne przychody Grupy Pracuj od klientów zewnętrznych poszły w górę r/r z 12,15 do 14,24 mln zł, a zysk operacyjny – z 4,01 do 4,5 mln. W serwisie Robota.ua ukazało się w zeszłym kwartale 333,9 tys. ogłoszeń o pracę (5,1 proc. więcej niż przed rokiem), z czego 138,3 tys. stanowiły płatne projekty rekrutacyjne (po wzroście r/r o 0,3 proc.). Średni koszt projektu w hrywnach zwiększył się o 33,5 proc., a w przeliczeniu na złote – o 22,2 proc.

W siatce wydatków Grupy Pracuj w minionym kwartale najmocniej zmalały te dotyczące usług marketingowych – z 18,65 do 12,73 mln zł. Koszty sprzedanych ogłoszeń zmniejszyły się zaś z 9,35 do 7,91 mln.
Za to wydatki pracownicze poszły w górę z 68,88 do 70,11 mln zł, nakłady na usługi IT – z 5,27 do 6,62 mln zł, a na usługi obce sklasyfikowane jako pozostałe – z 7,77 do 10,94 mln zł.
W efekcie firma wypracowała wzrost zysku operacyjnego z 74,77 do 83,97 mln zł i zysku netto z 59,34 do 66,27 mln.

Grupa Pracuj planuje dalszy wzrost
W założeniach strategicznych do 2030 roku Grupa Pracuj wskazuje wzrost swoich organicznych przychodów z serwisów rekrutacyjnych i systemów HR o ponad 80 proc. do ok. 1,4 mld zł. Natomiast skorygowana marża EBITDA ma utrzymywać się powyżej 40 proc.
Firma w obszarze serwisów rekrutacyjnych zakłada dalszy stopniowy wzrost liczby projektów rekrutacyjnych we wszystkich segmentach rynku. Zapowiada, że Pracuj.pl skoncentruje się na umacnianiu pozycji lidera na rynku ofert pracy dla specjalistów i menedżerów (White Collars) oraz systematycznej budowie pozycji na rynku ofert dla kandydatów w obszarze usług (Pink Collars) oraz pracowników fizycznych (Blue Collars).
Z kolei serwis Robota.ua już dziś jest liderem ukraińskiego rynku pod względem liczby ogłoszeń o pracę. Grupa Pracuj podkreśla, że biorąc pod uwagę zapotrzebowanie na pracowników w tym kraju, szczególnie w związku z odbudową kraju po zakończeniu działań wojennych, może być jednym z głównych beneficjentów pokojowego zakończenia konfliktu.
Jako motor swojego organicznego wzrostu wskazuje obszar HR Software, którego udział w przychodach firmy ma się zwiększać dzięki rosnącej liczbie klientów oraz rozbudowie oferty o nowe moduły i funkcjonalności (np. onboarding, preselekcja, analityka, integracje). Ten udział ma zwiększyć się z 27 proc. w ub.r. do ok. 50 proc. w 2030 roku.
– Kombinacja tych czynników przełoży się na wzrost powtarzalnych przychodów (MRR), kluczowej miary efektywności biznesów w modelu subskrypcyjnym (SaaS). Skalowalny model SaaS, wspierany przez rozwiązania samoobsługowe i innowacyjną politykę cenową, umożliwi dynamiczne zwiększanie skali przy relatywnie niskich kosztach pozyskania klienta – wyliczono w komunikacie prasowym
Przejęcia mają być selektywne
W zakresie akwizycji Grupa Pracuj ma działać selektywnie, koncentrujące się na obszarze HR Software. – W kręgu naszego zainteresowania są przede wszystkim podmioty oferujące rozwiązania w obszarze post-hire, czyli służące do zarządzania kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwach, już po etapie rekrutacji. Szacuje się, że wartość rynku rozwiązań post-hire w Polsce i regionie DACH jest nawet 10-krotnie większa niż wartość rynku usług pre-hire, a więc związanych z rekrutacją. Pozostajemy przy tym otwarci na oportunistyczne przejęcia w obszarze serwisów rekrutacyjnych – mówi Przemysław Gacek, prezes i największy akcjonariusz firmy.
– Mamy jasno określoną strategię fuzji i przejęć. Interesują nas spółki wzrostowe, najlepiej działające w modelu SaaS, z silną pozycją w swoim segmencie rynku, zyskowne lub blisko osiągnięcia progu rentowności, z możliwością osiągnięcia zakładanych przez nas marż w ciągu maksymalnie 3-5 lat. Fuzje i przejęcia mają przede wszystkim przyczynić się do wzrostu przyszłej wartości i wyceny rynkowej Grupy Pracuj. Nadrzędnym celem wszystkich naszych działań pozostaje budowa nowoczesnej, europejskiej platformy HR Tech – dodaje.
Na koniec poniedziałkowej sesji giełdowej za akcję Grupy Pracuj płacono 63,90 zł, o 5,4 proc. więcej niż 12 miesięcy temu. Przy takim kursie kapitalizacja firmy wynosiła 4,4 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Grupa Pracuj rośnie i ma nowe cele. Mocno w dół wydatki reklamowe