SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Grupa Pracuj rośnie i ma nowe cele. Mocno w dół wydatki reklamowe

W pierwszym kwartale 2025 roku Grupa Pracuj przy wzroście przychodów o 4,5 proc. i obcięciu kosztów marketingowych o 32 proc. zarobiła na czysto 66,27 mln zł. W ramach strategii na najbliższe pięć lat firma chce zwiększyć organicznie roczne wpływy do 1,4 mld zł.

Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj (fot. materiały prasowe) Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj (fot. materiały prasowe)

Przychody Grupy Pracuj z umów z klientami w pierwszym kwartale 2025 roku wyniosły 204,85 mln zł, o 4,5 proc. więcej niż przed rokiem. W Polsce zwiększyły się rok do roku ze 139,52 do 144,75 mln zł.

Na Pracuj.pl w zeszłym kwartale zrealizowano 130 tys. projektów rekrutacyjnych (o 2,4 proc. więcej niż rok wcześniej), których średnia cena była podobna jak przed rokiem. Wzrósł udział ofert pracy w kategoriach Pink i Blue Collars, które są tańsze niż te z segmentu White Collars.

– W pierwszym kwartale rozpoczęliśmy komercjalizację Pracuj Booster, naszego autorskiego rozwiązania opartego na sztucznej inteligencji, wspierającego personalizację ogłoszeń i dopasowanie kandydatów. Przyniosło nam ono ponad 4 mln zł przychodów oraz zwiększyło współczynnik odpowiedzi na oferty o blisko 8 proc. r/r – opisuje w komunikacie prasowym Rafał Nachyna, dyrektor operacyjny Grupy Pracuj.

– Ponadto, kontynuując dostosowanie serwisu do indywidualnych potrzeb kluczowych segmentów użytkowników, uruchomiliśmy dedykowaną sekcję dla inżynierów. To kolejna grupa kandydatów – obok pracowników branży IT, działów sprzedaży oraz pracowników fizycznych – dla których przygotowaliśmy spersonalizowaną odsłonę serwisu Pracuj.pl – dodaje.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Z kolei z systemu eRecruiter do zarządzania rekrutacjami na koniec marca aktywnie korzystało 2 116 pracodawców, o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Miesięczne powtarzalne przychody (MRR) z usługi w marcu sięgnęły 4,17 mln zł, po wzroście r/r o 15,3 proc.

– Coraz więcej klientów eRecruiter korzysta z rozszerzonego pakietu funkcjonalności systemu, m.in. modułów onboardingu i automatyzacji procesów zatrudnienia, tzw. HR Workflows. W pierwszym kwartale udział klientów korzystających z modułu onboardingu sięgnął 20 proc. – zaznacza Rafał Nachyna.

Zysk operacyjny Grupy Pracuj w Polsce poszedł w górę r/r z 66,73 do 71,61 mln zł.

Grupa Pracuj zarabia więcej w Niemczech i Ukrainie

Na rynku niemieckim firma wypracowała w zeszłym kwartale 45,86 mln zł przychodów od klientów zewnętrznych i 7,86 mln zł zysku operacyjnego, wobec odpowiednio 44,34 i 4,03 mln rok wcześniej.

Przychody w ujęciu netto w minionym kwartale sięgnęły 38 mln zł, po wzroście r/r o 8,5 proc. Na koniec marca br. z usług softgarden o w modelu SaaS aktywnie korzystało 1 859 firm, o 11,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Przełożyło się to na wzrost miesięcznych powtarzalnych przychodów o 12,4 proc. do 7,9 mln zł.

– W obu naszych systemach do zarządzania rekrutacjami – polskim eRecruiter i niemieckim softgarden – wdrożyliśmy również dynamiczny model cenowy, co przełoży się na wzrost powtarzalnych miesięcznych przychodów w kolejnych miesiącach – komentuje Rafał Nachyna.

Natomiast w Ukrainie kwartalne przychody Grupy Pracuj od klientów zewnętrznych poszły w górę r/r z 12,15 do 14,24 mln zł, a zysk operacyjny – z 4,01 do 4,5 mln. W serwisie Robota.ua ukazało się w zeszłym kwartale 333,9 tys. ogłoszeń o pracę (5,1 proc. więcej niż przed rokiem), z czego 138,3 tys. stanowiły płatne projekty rekrutacyjne (po wzroście r/r o 0,3 proc.). Średni koszt projektu w hrywnach zwiększył się o 33,5 proc., a w przeliczeniu na złote – o 22,2 proc.

W siatce wydatków Grupy Pracuj w minionym kwartale najmocniej zmalały te dotyczące usług marketingowych – z 18,65 do 12,73 mln zł. Koszty sprzedanych ogłoszeń zmniejszyły się zaś z 9,35 do 7,91 mln.

Za to wydatki pracownicze poszły w górę z 68,88 do 70,11 mln zł, nakłady na usługi IT – z 5,27 do 6,62 mln zł, a na usługi obce sklasyfikowane jako pozostałe – z 7,77 do 10,94 mln zł.

W efekcie firma wypracowała wzrost zysku operacyjnego z 74,77 do 83,97 mln zł i zysku netto z 59,34 do 66,27 mln.

Grupa Pracuj planuje dalszy wzrost

W założeniach strategicznych do 2030 roku Grupa Pracuj wskazuje wzrost swoich organicznych przychodów z serwisów rekrutacyjnych i systemów HR o ponad 80 proc. do ok. 1,4 mld zł. Natomiast skorygowana marża EBITDA ma utrzymywać się powyżej 40 proc.

Firma w obszarze serwisów rekrutacyjnych zakłada dalszy stopniowy wzrost liczby projektów rekrutacyjnych we wszystkich segmentach rynku. Zapowiada, że Pracuj.pl skoncentruje się na umacnianiu pozycji lidera na rynku ofert pracy dla specjalistów i menedżerów (White Collars) oraz systematycznej budowie pozycji na rynku ofert dla kandydatów w obszarze usług (Pink Collars) oraz pracowników fizycznych (Blue Collars).

Z kolei serwis Robota.ua już dziś jest liderem ukraińskiego rynku pod względem liczby ogłoszeń o pracę. Grupa Pracuj podkreśla, że biorąc pod uwagę zapotrzebowanie na pracowników w tym kraju, szczególnie w związku z odbudową kraju po zakończeniu działań wojennych, może być jednym z głównych beneficjentów pokojowego zakończenia konfliktu.

Jako motor swojego organicznego wzrostu wskazuje obszar HR Software, którego udział w przychodach firmy ma się zwiększać dzięki rosnącej liczbie klientów oraz rozbudowie oferty o nowe moduły i funkcjonalności (np. onboarding, preselekcja, analityka, integracje). Ten udział ma zwiększyć się z 27 proc. w ub.r. do ok. 50 proc. w 2030 roku.

– Kombinacja tych czynników przełoży się na wzrost powtarzalnych przychodów (MRR), kluczowej miary efektywności biznesów w modelu subskrypcyjnym (SaaS). Skalowalny model SaaS, wspierany przez rozwiązania samoobsługowe i innowacyjną politykę cenową, umożliwi dynamiczne zwiększanie skali przy relatywnie niskich kosztach pozyskania klienta – wyliczono w komunikacie prasowym

Przejęcia mają być selektywne

W zakresie akwizycji Grupa Pracuj ma działać selektywnie, koncentrujące się na obszarze HR Software. – W kręgu naszego zainteresowania są przede wszystkim podmioty oferujące rozwiązania w obszarze post-hire, czyli służące do zarządzania kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwach, już po etapie rekrutacji. Szacuje się, że wartość rynku rozwiązań post-hire w Polsce i regionie DACH jest nawet 10-krotnie większa niż wartość rynku usług pre-hire, a więc związanych z rekrutacją. Pozostajemy przy tym otwarci na oportunistyczne przejęcia w obszarze serwisów rekrutacyjnych – mówi Przemysław Gacek, prezes i największy akcjonariusz firmy.

– Mamy jasno określoną strategię fuzji i przejęć. Interesują nas spółki wzrostowe, najlepiej działające w modelu SaaS, z silną pozycją w swoim segmencie rynku, zyskowne lub blisko osiągnięcia progu rentowności, z możliwością osiągnięcia zakładanych przez nas marż w ciągu maksymalnie 3-5 lat. Fuzje i przejęcia mają przede wszystkim przyczynić się do wzrostu przyszłej wartości i wyceny rynkowej Grupy Pracuj. Nadrzędnym celem wszystkich naszych działań pozostaje budowa nowoczesnej, europejskiej platformy HR Tech – dodaje.

Na koniec poniedziałkowej sesji giełdowej za akcję Grupy Pracuj płacono 63,90 zł, o 5,4 proc. więcej niż 12 miesięcy temu. Przy takim kursie kapitalizacja firmy wynosiła 4,4 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Grupa Pracuj rośnie i ma nowe cele. Mocno w dół wydatki reklamowe

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl