Zadyszka Grupy Pracuj: sprzedaż i zysk poniżej oczekiwań, mniej ofert na Pracuj.pl
W ub.r. przychody Grupy Pracuj wzrosły o 28 proc. do 608,5 mln zł, z czego 74 mln zł zapewnił przejęty w połowie roku niemiecki softgarden. Natomiast w Ukrainie sprzedaż skurczyła się o połowę i przyniosła stratę. W czwartym kwartale wyniki firmy były dużo niższe od prognoz analityków, w serwisie Pracuj.pl liczba projektów rekrutacyjnych zmalała o 15,3 proc.
W całym 2022 r., skorygowana EBITDA Grupy Pracuj wzrosła o ponad 18 proc. rdr do 305,3 mln zł. Zysk netto j.d. wyniósł 171 mln zł, przychody 608,55 mln zł, a zysk operacyjny 252,55 mln zł. Skorygowana marża EBITDA wyniosła 50,2 proc. w porównaniu z 54,2 proc. w 2021 roku.
W 2021 r. przychody grupy wyniosły 475,1 mln zł, zysk netto j.d. 254,7 mln zł, a EBIT 227,5 mln zł.
Raportowana EBITDA w 2022 r. wyniosła blisko 268,4 mln zł, a skonsolidowany zysk netto 169 mln zł. Skorygowany zysk netto wyniósł 204,3 mln zł.
74 mln zł z Niemiec, 24 mln zł mniej z Ukrainy
Łączne przychody Grupy Pracuj z polskiego rynku w 2022 roku wzrosły o 19,8 proc. rdr do 508,6 mln zł. Liczba sprzedanych projektów rekrutacyjnych w serwisie Pracuj.pl w 2022 roku wyniosła 549,3 tys., o 7,3 proc. więcej niż w 2021 roku. Jednocześnie, średnie ceny sprzedanych projektów rekrutacyjnych wzrosły o 12 proc. rdr.
W związku z konsolidacją wyników softgarden, przejętego w połowie 2022 r. podmiotu z branży HR Tech w Niemczech, począwszy od trzeciego kwartału ubiegłego roku, Grupa Pracuj rozpoznała 74 mln zł przychodów z rynku niemieckiego. Na koniec 2022 roku, z rozwiązań oferowanych przez softargen w modelu SaaS aktywnie korzystało ponad 1 440 firm.
Jak podano, konsolidacja softgarden obniża obecnie poziom skonsolidowanej marży EBITDA, co wynika przede wszystkim z dynamicznego rozwoju niemieckiej spółki.
Przychody Grupy Pracuj z rynku ukraińskiego wyniosły w minionym roku 25,9 mln zł i były o 48,7 proc. mniejsze niż w 2021 roku, czego przyczyną jest rozpoczęta przez Rosję wojna w Ukrainie. Łączna liczba projektów rekrutacyjnych w ukraińskim serwisie Robota.ua w 2022 roku wyniosła 553,3 tys. (wobec 1.152,8 tys. w 2021 roku), z czego liczba płatnych projektów rekrutacyjnych wyniosła 294,1 tys. (wobec 608 tys. rok wcześniej).

Koszty przejęcia softgarden i akcji dla menedżerów
Spółka podała, że istotny wpływ na skonsolidowane wyniki za 2022 rok miało m.in. ujęcie kosztu (w kwocie 14 mln zł) związanego z nieodpłatnym przekazaniem akcji Grupy Pracuj przez niektórych jej akcjonariuszy na rzecz członków wyższej kadry zarządzającej. Koszt ten miał charakter wyłącznie księgowy i jednorazowy.
- Skonsolidowany zysk netto wypracowany przez Grupę Pracuj w 2022 roku wyniósł 169,0 mln zł wobec 255,7 mln zł rok wcześniej. Istotny wpływ na wyniki w porównywanych okresach miały zdarzenia o charakterze jednorazowym, w tym koszty transakcyjne związane z akwizycją softgarden, koszty programu płatności w formie akcji, aktualizacja wyceny należących do Grupy Pracuj udziałów w spółce Beamery Inc. dokonana w 2021 roku, a także koszty oferty publicznej akcji - napisano w komunikacie.
Grupa Pracuj za 100 proc. udziałów właściciela softgarden zapłaciła 117,6 mln euro.

Spadki Grupy Pracuj w czwartym kwartale
W czwartym kwartale 2022 r. liczba projektów rekrutacyjnych w serwisie Pracuj.pl spadła rdr o 15,3 proc. do 115,3 tys. Średnie ceny sprzedanych projektów rekrutacyjnych w tym okresie wzrosły o 13,9 proc. rdr.
Na koniec 2022 roku liczba aktywnych klientów korzystających z systemu eRecruiter wspierającego rekrutację, oferowanego w modelu abonamentowym (SaaS) przekroczyła 1 800 firm i była o 13,9 proc. wyższa niż rok wcześniej.
Skorygowana EBITDA Grupy Pracuj w czwartym kwartale 2022 r. wyniosła 59,1 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 64,3 mln zł.
Jak wynika z wyliczeń PAP Biznes, zysk netto j.d. w czwartym kwartale 2022 r. wyniósł ok. 13,4 mln zł, podczas gdy rynek oczekiwał 39,5 mln zł, a skonsolidowane przychody 144,8 mln zł, w porównaniu do 174,3 mln zł konsensusu. Zysk operacyjny (EBIT) w czwartym kwartale wyniósł 42 mln zł, podczas gdy konsensus zakładał 55,7 mln zł zysku.
Ogłoszenia drożeją, ale jest ich mniej
- W 2023 spodziewamy się, ze względu na dużą niepewność gospodarczą (...) spowolnienia w obszarze rekrutacji. Od początku roku widzimy, że projektów rekrutacyjnych jest mniej niż w roku poprzednim - stwierdził na wtorkowej wideokonferencji Rafał Nachyna, członek zarządu i dyrektor operacyjny Grupy Pracuj.
Zwrócił uwagę, że „porównujemy się do bardzo wysokiej bazy sprzed roku - to były rekordowe pocovidowe wyniki”. - Ale widzimy systematyczny wzrost średnich cen projektów rekrutacyjnych w całej grupie - zaznaczył.
- Na pewno tematem, który adresujemy i przekładamy na strategię pricingową, jest kwestia inflacji, ale i niedobór pracowników - dodał Nachyna.
Coraz więcej z technologii
Grupa Pracuj poinformowała, że jej celem strategicznym jest zwiększenie przychodów do 1 mld zł w 2025 roku oraz utrzymanie marży skorygowanej EBITDA powyżej 40 proc.
- Mimo obecnego spowolnienia gospodarczego, jesteśmy przekonani, że długoterminowe trendy na rynku pracy sprzyjają Grupie Pracuj - podkreślił Przemysław Gacek.
Zapowiedział, że firma będzie dążyła do dalszej dywersyfikacji przychodów. - Serwisy rekrutacyjne pozostaną naszym wiodącym obszarem działalności w najbliższych latach - będziemy je rozwijać organicznie, stawiając na technologie i innowacje. Zakładamy jednocześnie systematyczny, dynamiczny wzrost przychodów z obszaru HR Tech w modelu SaaS, na poziomie ponad 25 proc. średnio rocznie do 2025 roku. W tym obszarze nie wykluczamy kolejnych akwizycji - opisał.
- Spodziewamy się, że w perspektywie 5-6 lat około połowa łącznych przychodów Grupy Pracuj może już pochodzić z usług HR Tech SaaS - zaznaczył Gacek.
Grupa Pracuj zadebiutowała na warszawskiej giełdzie pod koniec 2021 roku. Przez ostatnie 12 miesięcy jej akcje staniały o 10 proc., natomiast od początku stycznia kurs zyskał 35 proc. We wtorek zmalał o 5,36 proc. do poziomu 53 zł.
Przemysław Gacek razem z Frascati Investments ma 52,5 proc. akcji spółki.

Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Zadyszka Grupy Pracuj: sprzedaż i zysk poniżej oczekiwań, mniej ofert na Pracuj.pl
Jak to jest, że jedni znajdują fajną pracę bez znajomości, a inni nawet ze znajomościami zmieniają robotę co 2 miesiące?