SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Konkurenci zajęli lukę po Ruchu w dystrybucji prasy. Dwie trzecie rynku dla Kolportera

Kolporter ma ponad dwie trzecie udziału w dystrybucji prasy, po tym jak z tego rynku wycofał się Ruch. Znaczącym dystrybutorem pozostaje Garmond Press.

Salonik Kolportera (fot. materiały prasowe)Salonik Kolportera (fot. materiały prasowe)

Według danych Izby Wydawców Prasy w październiku 2024 roku Kolporter dystrybuował 70,41 proc. nakładów tytułów prasowych, które monitoruje IWP.

W ciągu półtora roku wynik firm mocno poszedł w górę – z 58,74 proc. w lutym 2023 roku (w lutym 2022 roku było to 57,81 proc.). To przede wszystkim efekt wycofania się w kwietniu ub.r. z rynku dystrybucji prasy przez Ruch. Dostawy do kiosków i saloników Ruchu przejął właśnie Kolporter.

Zaznaczmy, że Ruch od kilku lat mocno zmniejszał sieć swoich placówek detalicznych, a pod koniec ub.r. zamknął wszystkie pozostałe (niewielką część kiosków na własność przejęli franczyzobiorcy).

Garmond Press z kolejnym wzrostem

Z kolei Garmond Press osiągnął kolejny spory wzrost: w październiku ub.r. wyniósł 25,96 proc., wobec 20,44 proc. w lutym 2023 roku i 15,33 proc. w lutym 2022 r. Firma jesienią zakończyła prowadzone od 2022 roku postępowanie restrukturyzacyjne.

Mocno zmalał zaś udział pozostałych firm kolportujących prasę: z 7,11 proc. w lutym 2023 roku (rok wcześniej było to 5,29 proc.) do 3,63 proc. w ub.r.

To dane dotyczące wydań drukowanych. Natomiast w przypadku wersji cyfrowych 61 proc. łącznego rozpowszechniania płatnego było dystrybuowane przez wydawców we własnym zakresie, a 32 proc. udziału miała firma e-Kiosk (jej większościowym akcjonariuszem jest Gremi Media, wydawca „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”), do której należą platformy e-Kiosk, e-Gazety i Nexto.

Na Publio, Amazona, AppStore, i Google Play przypadało łącznie ok. 2,6 proc. udziału, a na inne kanały dystrybucji cyfrowej – 3,8 proc.

Badanie przeprowadzono na łącznych nakładach tytułów płatnych 23 wydawców i grup wydawniczych, w tym wydawców niemal wszystkich ukazujących się wówczas dzienników (poza „Naszym Dziennikiem”).

Dlaczego wyniki z 2024 roku podano za październik, a nie luty? – Z uwagi na zmiany, jakie zaszły na rynku w ubiegłym roku, zwłaszcza wycofanie się Ruchu z kolportażu, przeprowadzone przez Izbę badanie udziału kolporterów w rynku dystrybucji prasy, oparte na wynikach za luty ub.r., nie oddałoby stanu tego rynku i byłoby wprowadzeniem odbiorców w błąd co do faktycznej sytuacji na tym rynku – wyjaśniono w komunikacie IWP.

Dołącz do dyskusji: Konkurenci zajęli lukę po Ruchu w dystrybucji prasy. Dwie trzecie rynku dla Kolportera

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Seba
Od kiedy Kolporter ma blaszane kioski?
odpowiedź
User
Jan Grabiec
Nasz premier Donald Tusk nie gapa, wie jak rozwalić spółki tak żeby konkurencja mogła wygrać. Jego każdy ogra. Brawa. O to nam chodziło na Jagodnie.
odpowiedź
User
Jan Grabiec
Nasz premier Donald Tusk nie gapa, wie jak rozwalić spółki tak żeby konkurencja mogła wygrać. Jego każdy ogra. Brawa. O to nam chodziło na Jagodnie.
odpowiedź