Marki w czasie kryzysu. "Mogą wyjść obronną ręką z czasów zarazy"
Firmy w czasie kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa powinny podążać za konsumentem i komunikować się z nim w tych kanałach, w których spędza on najwięcej czasu. Polacy mają poczucie niepewności i zagrożenia, dlatego przekaz marki musi być pozytywny i uspokajający, a także dotyczyć wartości, które konsumenci cenią najbardziej w czasie kryzysu.
Największe zaniepokojenie Polaków budzi zdrowie ich i bliskich - powiedziało 89 proc. badanych. 87,2 proc. obawia się, czy służba zdrowia jest wydolna, a 85,3 proc. martwi się sytuacją gospodarczą Polski. Ograniczenie przemieszczania się doskwiera 63 proc. respondentów. Najmniej (36,2 proc.) martwi nas zamknięcie kin, teatrów i odwołanie koncertów - wynika z raportu "Meaningful Brands" Havas Media Group.
Jak wskazują wyniki badania, dla większości Polaków czas epidemii jest związany z niepewnością i poczuciem zagrożenia, które dotyczy zdrowia i bezpieczeństwa finansowego.
.png)
To szansa dla marek - twierdzą eksperci. Teraz powinny one się skupić na optymistycznej i pozytywnej komunikacji skoncentrowanej na budowaniu poczucia bezpieczeństwa i zaufania.
Narracja oparta na wartościach
Izolacja wymusza na Polakach naukę nowych umiejętności. Aż 75 proc. respondentów przyznaje, że unika wychodzenia z domu. 38 proc. po raz pierwszy skorzystało z porady lekarza online, 35 proc. - z wirtualnego spaceru po muzeum, a 26 proc. ze szkolenia w internecie. Marki powinny informować o nowych wygodnych i bezpiecznych formach kontaktu, robienia zakupów i załatwiania spraw - podpowiadają specjaliści.
.png)
W czasie pandemii koronawirusa dla 47 proc. badanych największą wartością jest posiadanie wokół ludzi, którzy się o nich troszczą. W 2015 r. odpowiadało tak tylko 32 proc. respondentów.

"Wskazane jest, aby marki budowały narrację w oparciu o coraz silniejsze wartości wspólnoty, przynależności, małych radości, dbania o swoją formę fizyczną i psychiczną. Wskazane jest również rozwiązywanie problemów społeczności przez angażowanie się w pomoc przy zwalczaniu koronawirusa" - radzą eksperci z Havas.
 Firmy CSR-owo wspierają walkę z koronawirusem. "Zwiększa się lojalność konsumentów i zaufanie do marek"
 Firmy CSR-owo wspierają walkę z koronawirusem. "Zwiększa się lojalność konsumentów i zaufanie do marek"Wspieranie kultury online
Aż 39,4 proc. badanych stwierdziło, że sytuacja związana z epidemią jest dla nich szansą do samorozwoju i poszukiwania ciekawych wydarzeń kulturalnych oraz treści. Jednak tylko 17,5 proc. skorzystało z transmisji przedstawień czy koncertów online. O takich wydarzeniach słyszało aż 48,4 proc. respondentów.
.png)
.png)
Zdaniem marketerów, świadomość oferty kulturalnej online jest w społeczeństwie wysoka, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że badanie zostało zrealizowane 23 marca, a więc zaledwie dwa tygodnie po ogłoszeniu ograniczeń w poruszaniu się. Oferta ta jest szczególnie atrakcyjna dla osób młodych, bardziej hedonistycznie nastawionych do życia.
Dla marek wspieranie instytucji kultury i ułatwianie dostępu do kultury jest okazją zbudowania niekomercyjnej relacji i emocji trudnych do pozyskania w normalnym czasie - uważają eksperci.
 GIF zakazuje emisji spotu Neosine Forte za „wyjątkowo nieetyczne wykorzystywanie lęku przed epidemią koronawirusa”
 GIF zakazuje emisji spotu Neosine Forte za „wyjątkowo nieetyczne wykorzystywanie lęku przed epidemią koronawirusa”Zmiana zachowań związanych z zakupami
Po wybuchu pandemii koronawirusa w Polsce konsumenci zaczęli masowo wykupować ze sklepów produkty o przedłużonej trwałości. Oblężone tez były sklepy internetowe popularnych supermarketów. A ż 47 proc. badanych przyznało, że "kupiło trochę więcej niektórych produktów niż zwykle", a 11 proc. stwierdziło, że zrobiło spore zapasy. Z kolei 28,6 proc. respondentów zaczęło częściej kupować przez internet.

Zdaniem ekspertów z Havas Media, czas kryzysu to dobry moment na doskonalenie produktów i systemów informatycznych. "Konieczny jest audyt mediów własnych, szczególnie online, i wykorzystanie ich potencjału, nadchodzi bowiem czas budowania relacji i sprzedaży tam, gdzie jest konsument" - piszą specjaliści.
Nie ciąć wydatków reklamowych
W związku z koniecznością siedzenia w domach więcej czasu spędzamy przed telewizorem, używają komunikatorów czy grając w gry. Aż 46,7 proc. badanych przyznaje, że więcej niż zwykle ogląda telewizję, a 41,4 proc. częściej przegląda portale.
Marki powinny więc rozwijać sprzedaż w mediach społecznościowych i wchodzić w pozytywne interakcje z konsumentami online, budując w ten sposób wizerunek i zaufanie do firmy.
.png)
Eksperci z Havas podkreślają, że firmy w czasie pandemii koronawirusa nie powinny ciąć wydatków reklamowych, bo ich zmniejszenie powoduje spadek sprzedaży i w dłuższej perspektywie osłabia wyniki firmy. Warto więc przyjrzeć się ofercie produktowej i wybrać do reklamowania produkty, których potrzebują osoby "uwięzione" w domach.
Odpowiedzialne i wiarygodne działanie
Analiza zachowań firm w czasach kryzysu wskazuje, że te marki, które wtedy zwiększają swoją aktywność marketingową uzyskują wyraźną przewagę konkurencyjną po jego zakończeniu.
W czasach kryzysu konsumenci oczekują od marek, że aktywnie będą uczestniczyły w rozwiązywaniu problemów społecznych i środowiskowych. Już po dwóch tygodniach od wybuchu pandemii w Polsce 67,1 proc. respondentów słyszało o inicjatywach wspierania szpitali, które podejmowały różne firmy.

- Kryzys się kiedyś skończy i jak zwykle w takich sytuacjach będą wygrani, którzy zauważyli w kryzysie element szansy i przegrani. Wierzymy i mamy oparcie w liczbach, analizach i badaniach, które prowadzimy od kilkunastu lat, że marki mogą wyjść obronną ręką także z czasów zarazy. Od dawna mówimy, bazując na naszym badaniu "Meaningful Brands", o olbrzymim znaczeniu tego czy i co marka robi dla swoich konsumentów. Teraz, w czasie przewartościowań będzie to szczególnie ważne, a odpowiedzialne i wiarygodne działania marek zyskają jeszcze silniejsze emocje i więź konsumentów - mówi Małgorzata Węgierek, prezes Havas Media Group.
Badanie "Havas Intelligence Koronabus Polska" zostało wykonane 23 marca br. metodą CAWI, na próbie tysiąca osób, reprezentatywnej dla populacji polskich internautów 18+.

 Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter



 
 


 Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
 Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”  Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
 Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?  Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
 Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?  Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
 Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu  Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
 Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Marki w czasie kryzysu. "Mogą wyjść obronną ręką z czasów zarazy"
dokładnie, jakiś absurd :D