Multiscreening coraz powszechniejszy w Polsce, korzysta z niego 82,5 procent internautów. „Wyzwanie dla mediów i reklamodawców”
Korzystnie z kilku ekranów podczas oglądania telewizji staje się coraz popularniejsze wśród użytkowników w Polsce - wynika z raportu IR Center. Obecnie 82,5 procent internautów siedząc przed telewizorem zagląda do smartfona lub laptopa. - Coraz powszechniejszy multiscreening to wyzwanie dla nadawców, którzy muszą dopasować treści do użytkownika. Z kolei reklamodawcy powinni zapewniać spójną komunikację dostosowaną do określonych ekranów - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Aleksandra Bujnowska, chief digital officer w Havas Media Group.
Jak wynika z raportu „Multiscreening 2018” przygotowanego przez IR Center dodatkowe czynności na drugim ekranie internauci wykonują najczęściej w trakcie oglądania telewizji. Robi to 8 na 10 z nich (82,5 proc.), co oznacza wzrost o 5 pp. w porównaniu z rokiem 2017, kiedy takich osób było 77 proc. Najpopularniejszymi urządzeniami, po które wówczas sięgają użytkownicy są smartfon (68 proc.) i laptop (58 proc.).

Wśród czynności, które internauci wykonują korzystając z dodatkowego ekranu dominują te niezwiązane z oglądanymi treściami. Najczęściej jest to sprawdzanie poczty elektronicznej (49 proc.) oraz korzystanie z serwisów społecznościowych i komunikowanie się ze znajomymi (po 40 proc.). 15 proc. internautów deklaruje, że zdarza im się szukać więcej informacji o markach, które widzą na pierwszym ekranie, a 8 proc. – że pod wpływem oglądanych treści kupili oglądane właśnie produkty.

Multiscreening dotyczy nie tylko zestawienia odbiornik TV – inne urządzenie. Okazuje się, że badani często wykorzystują jednocześnie także innego rodzaju ekrany. 57 proc. internautów przyznaje się do równoległego używania laptopa i smartfona, dla 32 proc. naturalną parą jest komputer stacjonarny i komórka, a w wypadku 16 proc. użytkowników – połączenie telefonu i tabletu.

Wyzwanie i szansa
W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Aleksandra Bujnowska, chief digital officer w Havas Media Group komentując wyniki raportu IR Center nie ukrywa, że multiscreening jest wyzwaniem dla nadawców i reklamodawców, jednak jego umiejętne wykorzystanie może kreować dodatkowe możliwości.
- Używanie wielu ekranów na raz jest od kilku lat normą wśród internautów – przypomina Aleksandra Bujnowska. - Niesie to oczywiście za sobą konsekwencje w postaci rozproszenia uwagi. Internauta oglądający TV w momencie emisji contentu, który go nie interesuje, automatycznie kieruje swój wzrok w stronę drugiego urządzenia, gdzie sam decyduje o tym co ogląda, czyta lub z kim rozmawia. Aby skupić jego uwagę na TV treść musi być świetnie dopasowana do jego potrzeb zarówno wizualnie, jak i pod kątem audio. Coraz częściej bowiem TV pełni rolę medium towarzyszącego, które działa w tle, głównie poprzez dźwięk.
Ekspertka z Havas Media Group zaznacza, że z drugiej strony dla wydawców TV kanały social media są świetnym miejscem do budowania zaangażowania wokół dużych programów – szczególnie wydarzeń live, takich jak mecze, ceremonia rozdania Oscarów, wybory czy nawet premiery sezonów seriali. To połączenie telewizji i mediów społecznościowych szybko stało się strategią dotarcia do szerszej publiczności.
- To oczywiście nie lada wyzwanie dla reklamodawców, ponieważ tworząc strategie komunikacji muszą kreować kampanie zapewniające spójne, zintegrowane pomysły dostosowane do określonych ekranów. Funkcjonujące razem i angażujące w odpowiedni sposób w zależności od tego, na jakim ekranie content jest konsumowany - przyznaje Bujanowska. - Używanie hashtagów w reklamach, głosowanie w mediach społecznościowych w konkursach reality show, gorące dyskusje prowadzone online podkreślają, że te dwa kanały są powiązane z punktu widzenia konsumenta. Logiczną podstawą każdej strategii marketingowej marki jest wykorzystanie punktów styku między telewizją a platformami społecznościowymi – podsumowuje menedżerka z Havas Media.
Badanie IR Center zostało przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej pod względem wieku, płci i wielkości miejscowości zamieszkania próbie 1020 internautów. Realizacja badania miała miejsce w grudniu 2018 roku.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 

.webp)

Dołącz do dyskusji: Multiscreening coraz powszechniejszy w Polsce, korzysta z niego 82,5 procent internautów. „Wyzwanie dla mediów i reklamodawców”