Raport: Słuchacze podcastów akceptują treści reklamowe
Do podcastów przekonuje się coraz więcej polskich słuchaczy. Jest to również format, który stale zwiększa swoją popularność wśród reklamodawców. Wyniki badania „Słuchacz podcastów w Polsce 2022”, stworzonego przez Grupę Eurozet po raz kolejny pokazały wysoki poziom akceptacji treści reklamowych pojawiających się w seriach podcastowych.
Zespół Grupy Eurozet przedstawił właśnie wnioski z czwartej edycji najobszerniejszego badania słuchaczy podcastów na polskim rynku, realizowanego we współpracy z Publicis Groupe.
Zgodnie z danymi przedstawionymi w raporcie zasięg tygodniowy podcastów wśród użytkowników sieci w naszym kraju w 2022 roku wynosił 21,2 proc., co oznacza, że co piąty internauta regularnie i stale słucha podcastów.

„Popularność podcastów stale rośnie – zarówno na świecie, jak i w Polsce. To najmłodsze medium jest zaraz po muzyce słuchanej w radiu FM i na platformach streamingowych drugim najczęściej wybieranym przez polskich słuchaczy rodzajem treści audio. Opracowywany przez nasz zespół ekspertów raport »Słuchacz podcastów w Polsce« już od 4 lat pozwala nam na bieżąco obserwować rozwój podcastów w naszym kraju” - mówi Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający sprzedażą agencyjną w Grupie Eurozet.

Niewykorzystany potencjał reklamowy
W tym roku twórcy raportu „Słuchacz podcastów w Polsce” w pierwszej kolejności skupili się na reklamie, która coraz częściej w różnych formach pojawia się w seriach podcastowych. Jak wskazują, rosnąca popularność podcastów na świecie powoduje odkrycie niewykorzystanego dotychczas potencjału reklamowego.
„W ciągu zaledwie 7 lat globalna wartość rynku reklamowego w podcastach może wynieść nawet 5 mld dolarów. Także w Polsce marki coraz chętniej komunikują się za pośrednictwem tego medium. Jak pokazuje nasze badanie, już ponad połowa polskich słuchaczy zetknęła się z reklamami emitowanymi w trakcie podcastów, a także z odcinkami lub całymi seriami sponsorowanymi przez daną markę. To właśnie ta ostatnia forma reklamy w podcastach, czyli współpraca z podcasterami przy odcinkach związanych tematycznie z daną marką i obecność reklamodawcy w postaci wskazania sponsorskiego w trakcie audycji, zdecydowanie najszybciej zyskuje na popularności” – komentuje Radosław Sączek, creative group head w Grupie Eurozet.

Podobnie jak w poprzednich latach, także najnowsza edycja badania potwierdziła, że treści promocyjne w podcastach cieszą się wysokim poziomem akceptacji słuchaczy. Ponad 70 proc. badanych twierdzi, że akceptuje odcinki lub podcasty sponsorowane przez markę, a także polecanie przez twórców konkretnych brandów. Ponad 60 proc. respondentów deklaruje gotowość do słuchania odcinków lub serii tworzonych przez markę (tzw. branded podcast), a prawie połowa – spotów emitowanych przy podcastach.
Słuchacze podcastów to dla reklamodawców bardzo atrakcyjna grupa. Najwięcej odbiorców tego rodzaju audycji jest w grupie wiekowej 35+, aż 88 proc. z nich ma minimum średnie wykształcenie, a prawie połowa wyższe. W zdecydowanej większości słuchacze podcastów mieszkają w miastach. To także osoby, które w świadomy sposób dobierają konsumowane przez siebie treści i bardzo chętnie zdobytą w podcastach wiedzę wykorzystują w rozmowach czy wdrażają w codziennym życiu.
„Większość odbiorców podcastów celowo ogranicza swój kontakt z reklamą w internecie, korzystając z programów blokujących jej wyświetlanie. Oprogramowanie tego typu pozostaje nieskuteczne wobec reklamy audio. Słuchacze chętnie korzystają z treści promocyjnych zawartych w audycjach w sieci – 41 proc. odwiedza strony wymienione w podcastach, a 32 proc. jest skłonne kupić reklamowany produkt. Podcasty mogą zatem stanowić dobry sposób na dotarcie z przekazem reklamowym do tej grupy internautów” – podsumowuje Michał Dobrzański, zastępca dyrektora działu badań i analiz ds. analityki i raportowania Grupy Eurozet.

Autorem i właścicielem badania „Słuchacz podcastów w Polsce” jest Grupa Eurozet; realizacja: Publicis Groupe, listopad 2022 roku. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat, N=8305; CAWI.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Raport: Słuchacze podcastów akceptują treści reklamowe