Drożejący papier i prąd uderzają w outdoor. Reklamodawcy płacą więcej
Na skokowe podwyżki cen papieru narzekali ostatnio wydawcy prasowi, ale odczuwają je także firmy z branży reklamy zewnętrznej. Drożeje też prąd i paliwo, więc koszty kampanii idą w górę. - Przy obecnym poziomie inflacji nie ma ekonomicznej możliwości, aby ceny usług outdoorowych pozostały w miejscu - podkreśla Marcin Stan z zarządu Cityboard Media.
Duże wzrosty cen papieru i problemy z jego dostępnością mocno odczuwają od wielu miesięcy wydawcy prasy drukowanej. Wiele gazet i czasopism podrożało na przełomie ub. i br., a ceny niektórych po kilku miesiącach podwyższono kolejny raz.
Menedżerowie z branży prasowej w maju prognozowali, że ceny papieru mogą wzrosnąć jeszcze o 10-20 proc. Szefowa Stowarzyszenia Papierników Polskich Aneta Muskała stwierdziła, że nie pamięta „takiego wzrostu kosztów podstawowych surowców i energii na przestrzeni jednego roku”. Celuloza przez pół roku podrożała o ponad 45 proc.
Zdrożał druk i oświetlenie reklam zewnętrznych
Wzrost cen papieru odczuwa również branża outdoorowa. - Efektem jest wzrost kosztów druku plakatów outdoorowych, a co za tym idzie także kampanii reklamy zewnętrznej. Koszty druku niewątpliwie stanowią istotną część budżetu kampanii - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Marcin Stan, członek zarządu Cityboard Media.
Mniej na ceny papieru są narażone firmy, które mają dużo nośników cyfrowych. - Koszty druku nie mają tak istotnego znaczenia dla łącznych kosztów kampanii, jak inne czynniki - ocenia Marek Kuzaka, prezes AMS należącego do Agory.
- Wzrost kosztów najmocniej odczuliśmy w pozycji wynagrodzenia i świadczenia, ale również w pozycji koszty realizacji kampanii, co z jednej strony jest związane z ich większą liczbą, a z drugiej z podwyżkami cen za usługi podwykonawców. Istotnie rosną również ceny energii elektrycznej do oświetlenia naszych nośników, ale te wzrosty minimalizujemy wprowadzając rozwiązania energooszczędne - wylicza Kuzaka.
Grupa AMS, do której należy też przejęta w połowie 2020 roku spółka Piano Group zarządzająca siecią ponad 900 ekranów MoveTV w klubach fitness, w pierwszym kwartale br. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych aż o 90 proc., z 16 do 30,4 mln zł.
Jej koszty zwiększyły się dużo słabiej - o 20,6 proc. do 34,6 mln zł, z czego wydatki na realizację kampanii poszły w górę o 32,3 proc. do 4,1 mln zł. Firma wyjaśniła w sprawozdaniu, że przeprowadzono więcej kampanii, a ponadto „wyższe były koszty druku, wymiany i dystrybucji plakatów oraz zakupu powierzchni reklamowej na środkach komunikacji miejskiej”.
Kwotowo dużo wyższe wydatki na utrzymanie systemu oraz na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze wzrosły dużo słabiej - odpowiednio o 23,8 proc. do 10,4 mln zł i 21,1 proc. do 6,9 mln zł.
Również według Lecha Kaczonia, prezesa Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, ceny papieru są mniej istotnym czynnikiem kosztowym dla branży outdoorowej. - Zawsze były kalkulowane niezależnie od kosztów wynajęcia powierzchni ekspozycyjnych. W żadnym wypadku nie można porównywać kosztów papieru niezbędnego do druku prasy z kosztami papieru do druku plakatów. To są zupełnie inne ilości i jakości - podkreśla.
Natomiast drożejący prąd jest znaczącym obciążeniem dla firm, które mają dużo nośników oświetlonych i podświetlanych. - Wprowadziły one jednak w ostatnich kilku latach nowoczesne i energooszczędne systemy oświetleniowe by redukować koszty w tym zakresie. Wzrosty kosztów działania firm OOH są związana w ostatnim czasie z rosnącymi kosztami podwykonawców oraz wzrostem wynagrodzeń - zaznacza Lech Kaczoń.
Cityboard Media odczuło też duży wzrost kosztów transportu. - Inflacja, a w szczególności ceny paliwa, mocno wpłynęły na rynek. Nasi dostawcy i podwykonawcy podnosili ceny, to skutkowało wzrostem kosztów po naszej stronie - opisuje Marcin Stan.
- Jeśli chodzi o energię, to nie odczuliśmy wzrostu jej cen, ponieważ od dwóch lat wdrażamy na naszych nośnikach energooszczędne lampy marki Outlite, które generują ogromne oszczędności w zużyciu energii. Tym rozsądnym ruchem udało nam się zniwelować fale wzrostów cen energii - zaznacza.
Reklamy droższe, wzrost rynku zwalnia
W takich warunkach podwyżki cen emisji reklam zewnętrznych są nieuniknione. - Wiosną zaktualizowaliśmy nasz cennik, uwzględniając wpływ czynników zewnętrznych na wykonywane usługi. Obecnie wnikliwie obserwujemy sytuację na rynku, a decyzje będziemy podejmować na bieżąco - mówi prezes AMS.
- Polityka cenowa wszystkich firm z branży ulega zmianie, bo każda z firm ma swoją „wyporność” . Przy obecnym poziomie inflacji nie ma ekonomicznej możliwości, aby ceny usług outdoorowych pozostały w miejscu - przyznaje Marcin Stan.
- Takie ruchy widać już na rynku i to naturalna konsekwencja sytuacji gospodarczej. Ceny usług rosną, ale staramy się naszym klientom nie serwować terapii szokowej, tylko podejść do tematu w sposób elastyczny, bo rozumiemy ich sytuację - zaznacza.
Innego zdania jest Lech Kaczoń, który przypomina, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami większość firm outdoorowych wprowadziła podwyżki cen z początkiem br. Emisja reklam, w zależności od typów nośników, zdrożała o ok. 8-10 proc. - Nie sądzę by jeszcze w tym roku nastąpiła zmiana cen sprzedaży. Firmy na pewno przyglądają się rozwojowi sytuacji na rynku, ale ewentualnych podwyżek spodziewam się dopiero od początku 2023 roku - mówi nam prezes IGRZ.
- W drugiej połowie tego roku pewnym regulacjom podlegają ceny sprzedaży czasów emisji na nośnikach cyfrowych. Jest to jednak związane bezpośrednio ze zwiększonym popytem na wykorzystanie tej formy reklamy OOH - zaznacza.
W pierwszym kwartale br. wartość polskiego rynku outdoorowego wyniosła 109,71 mln zł, aż o 70,1 proc. więcej niż rok wcześniej (według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej i agencji mediowej Starcom). Już 16 proc. wydatków przeznaczono na nośniki cyfrowe.
Tak duży wzrost wynika m.in. z efektu niskiej bazy w pierwszym kwartale ub.r., kiedy obowiązywało jeszcze wiele obostrzeń covidowych. Dlatego branża nie ma nadziei, że uda się go powtórzyć w kolejnych kwartałach.
- Według naszych szacunków dynamika wzrostu rynku OOH za I półrocze 2022 r. przekroczyła 40 proc., ale wszystko wskazuje na to, że nie uda się jej utrzymać na takim poziomie w II połowie roku, jeśli weźmiemy pod uwagę słaby wynik branży z I kwartału 2021 r. i dynamiczne odrabianie strat w II półroczu 2021 r. - zauważa Marek Kuzaka. - Nie ma szans na powtórzenie wzrostu z pierwszego kwartału, właśnie ze względu na niską bazę - zgadza się Marcin Stan.
- Obserwując rynek i zachowania marketerów szacuję, że całoroczny wzrost rok do roku wyniesie około 9 proc. Ostatnie lata pokazały, że w tych przewidywaniach należy być ostrożnym, bo rzeczywistość nas zaskakuje. Jednak zakładam umiarkowany optymizm, bo wiele firm musi się komunikować z klientami, a outdoor nadaje się do tego znakomicie - ocenia Stan.
Większym optymistą jest szef AMS. - Szacujemy, że w całym 2022 roku rynek OOH może wzrosnąć o ponad 20 proc. To byłby znakomity wynik, świadczący w naszej opinii o szerokim powrocie klientów do reklamy OOH, którego skala stanowi jedno z pozytywnych zaskoczeń tego roku - podkreśla.
- Patrzymy na drugie półrocze optymistycznie. Liczymy naturalnie, że w drugiej połowie roku nie będzie istotnych ograniczeń covidowych - mówi Lech Kaczoń. - Czekają nas też ciekawe wydarzenia sportowe: mistrzostwa świata w siatkówce kobiet i mężczyzn (przeprowadzone w części także w Polsce) oraz mistrzostwa świata w piłce nożnej w nietypowym późnojesiennym terminie (listopad-grudzień). Tradycyjnie przyczynią się do większego wykorzystania potencjału naszej branży - zauważa.
Outdoor, obok reklamy kinowej, jest kanałem komunikacji marketingowej, którzy najmocniej ucierpiał wskutek epidemii. W 2020 roku jego wartość skurczyła się o 38,8 proc. do 351,6 mln zł. W ub.r. udało się odrobić tylko część tego spadku - wydatki wzrosły o 20,6 proc. do 424,1 mln zł.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Drożejący papier i prąd uderzają w outdoor. Reklamodawcy płacą więcej