Polscy marketerzy obawiają się recesji
Źródłem obaw marketerów są przede wszystkim recesja gospodarcza w Polsce, rosnące koszty działania oraz oczekiwany spadek dochodów klientów i popytu - wynika z badania Chartered Institute of Marketing Officers. Jednocześnie badani planują zwiększyć aktywność marketingową, co może być związane z wchodzeniem w najgorętszy w handlu okres świąteczny, ale także stanowić odpowiedź na dostrzegane zagrożenia rynkowe.
Raport „Strategiczna przezorność w trudnych czasach" został oparty na badaniach Chartered Institute of Marketing Officers ukazujący kondycję marketingu w Polsce.
Niewielki wzrost optymizmu marketerów
Z badania wynika, że autorski Wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO (Chartered Institute of Marketing Officers) odnotował niewielki wzrost w porównaniu do pierwszej fali badania i wyniósł 48,41 w porównaniu z wynikiem 47,59 (czerwiec 2022) przy wartości maksymalnej 100.
- W tych trudnych czasach cieszy mnie fakt, że Wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO nie spadł, a wręcz odnotował niewielki wzrost. Zakładam, że jest to pokłosiem strategii firm, które w związku z kryzysem nie zakładają radykalnych cieć budżetów marketingowych. Historia pokazuje, że odbudowanie pozycji marek, które drastycznie cięły swoje budżety marketingowe zajmowało kilka lat - komentuje w raporcie Rafał Borkowski, zastępca dyrektora marketingu bankowości detalicznej mBanku.
Więcej na reklamę w social mediach
W ujęciu czerwiec-listopad tego roku znacznie spadł odsetek firm deklarujących wzrost aktywności reklamowej w kanale online (Google Ads, FB Ads), z 63,5 proc. do 39,3 proc. Spadło też zainteersowanie reklamą content marketingową i SEO, z 50 proc. do 40,4 proc. Wzrosty notują za to social media oarz influencer marketing.

Autorzy raportu przewidują, że główne źródła przyszłego wzrostu firm na rynku pochodzić będą z wejścia na nowe rynki, wykorzystania potencjału silnej marki oraz eksploatacji partnerskich relacji z klientami i partnerami biznesowymi.

Podobnie jak w poprzedniej fali badania, CIMO jako główne ryzyka i bariery rozwoju identyfikują te związane z sytuacja gospodarczą: recesja gospodarcza w Polsce, rosnące koszty działania, spadek dochodów klientów i popytu.
W najmniejszym stopniu ryzyka związane są z: nieetycznymi działaniami konkurentów, brakiem spójności działań marketingowych, uzależnieniem od dostawców usług marketingowych.

Działania digital marketingowe były w ostatnich miesiącach obszarem inwestycji największego odsetka firm. Obok digital marketingu CIMO zwiększali swoje wydatki także na wsparcie sprzedaży i komunikację marketingową. Najniższą dynamikę wzrostu zaobserwować można w odniesieniu do działań w sferze badań rynku, aktywności w miejscu sprzedaży oraz promocji sprzedaży.

- Zauważalna jest zmiana wydatków marketingowych w kierunku realizowania bardziej strategii długoterminowych niż krótkoterminowych. Badane firmy widzą potencjał rozwoju oraz osiąganie swojej przewagi konkurencyjnej w przyszłości, m.in. poprzez budowę lojalności i relacji z klientami, poprawę komunikacji wewnętrznej i budowę kapitału marki. Z punktu widzenia marketingowego wydaje się to właściwymi strategiami: dostrzeganie możliwości wzrostu poprzez rozwój tzw.: "relationship marketingu" oraz silniejszego zaangażowania, jakości obsługi, komunikacji i zadowolenia wśród interesariuszy firmy - komentuje w raporcie „Strategiczna przezorność w trudnych czasach" Marcin Ślawski, doradca, właściciel Superior Investment.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Polscy marketerzy obawiają się recesji