Polski sektor handlowy w ub.r. wydał na reklamy ponad 1 mld zł, liderem Lidl przed Metro Group i Terg
Sektor handlowy w Polsce przeznaczył na promocję w 2016 r. ponad 1/4 więcej środków niż w 2015 r. Inwestycje przekroczyły 1 mld zł - wynika z analizy Codemedia.
2016 r. okazał się rekordowym pod względem wydatków handlu na reklamę. W ciągu całego roku reklamodawcy inwestowali w promocję więcej niż w poprzednim roku. Znaczny wzrost wydatków tradycyjnie odnotowany został w ostatnim kwartale, na który przypadło 32% inwestycji. W 2016 i 2015 r. najmniej budżetów lokowanych było w pierwszych dwóch miesiącach roku, a w marcu i kwietniu wydatki rosły.
Najwięcej na promocję przeznaczyli w 2016 r. reklamodawcy z kategorii super- i hipermarkety - 737,6 mln zł. Ich udział wyniósł 71%. W porównaniu do 2015 r. jest to wzrost o 2 pkt. proc., ale wartościowo wydatki tej kategorii zwiększyły się o 1/3. Na drugim miejscu uplasowały się sklepy i hurtownie (24%), a pozostałe kategorie miały tylko 5% udziału.

Największym reklamodawcą sektora handel w 2016 r. był - podobnie jak w 2015 r. - Lidl (164,4 mln zł). Za nim uplasowało się Metro Group (właściciel m.in. Media Markt, Saturna i Makro), które zainwestowało w reklamę 85,9 mln zł, oraz Terg (właściciel marki Media Expert) z wydatkami na poziomie 71,8 mln zł. W TOP 10 znalazły się również Euro-Net Warszawa (właściciel Euro RTV AGD), Jeronimo Martins (właściciel sieci Biedronka), Tesco, Carrefour, Kaufland, IKEA i Rossmann. Ich wydatki stanowiły prawie 60% inwestycji sektora w promocję.
W 2016 r. budżet Lidla na reklamę był większy od połączonych wydatków Biedronki, Tesco i Carrefoura, czyli jego głównych konkurentów na rynku. Reklamodawcy koncentrowali się głównie na informowaniu o aktualnych i zbliżających się promocjach.
W kategorii sklepy i hurtownie największym reklamodawcą był Rossmann, który wydał w 2016 r. 29,2 mln zł na promocję - o ponad 15 mln zł więcej w porównaniu roku do roku. Za nim uplasowała się Żabka i Agata (salony meblowe).
W media miksie wydatków sektora handel na reklamę w 2016 r. największy udział miała telewizja (37%), w której ulokowano 385 mln zł. Na drugim miejscu uplasowało się radio (28% udziału - inwestycje na poziomie 295,9 mln zł). W dalszej kolejności reklamodawcy wybierali internet (13%), outdoor (9%), magazyny (7%), gazety (5%) i kina (1%).

Lidl największą część budżetu reklamowego przeznaczył na promocję w telewizji (45%). Na dwóch kolejnych miejscach w media miksie jego wydatków na reklamę znalazły się radio (25%) i internet (24%). Natomiast Metro Group i Terg skoncentrowali się na promocji w radiu (odpowiednio udział 46% i 67%).

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Polski sektor handlowy w ub.r. wydał na reklamy ponad 1 mld zł, liderem Lidl przed Metro Group i Terg