Polskie MŚP w e-commerce: duży potencjał i potrzeba edukacji (raport)
Rynek e-handlu w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach ma ogromny potencjał i będzie dalej dynamicznie się rozwijał, co z kolei będzie stymulowało dalszy wzrost konkurencyjności. Z drugiej strony istnieje ogromna potrzeba edukacji tego rynku, zarówno w zrozumieniu mechanizmów prawnych powstających w większości na szczeblu UE, jak i od strony marketingowej - wynika z raportu IAB Polska i Ministerstwa Gospodarki opartego na badaniu zrealizowanym przez IIBR.
Dla 70 proc. badanych firm z sektora MŚP działających na rynku e-commerce największymi barierami w rozwoju działalności online są koszty jej prowadzenia. Kolejną przeszkodą wskazywaną w badaniu jest duża konkurencja (61 proc.), a następnie duża sezonowość w sprzedaży (29 proc.).

Jeśli chodzi o plany udoskonalenia działań wskazywane przez respondentów, większość (70 proc.) zamierza poprawić ofertę sklepu. 58 proc. chce podjąć nowe działania marketingowe, a 43 proc. - zoptymalizować formy marketingu.

W świetle dynamiki sprzedaży w segmencie "małego e-commerce" należy odnotować spory odsetek respondentów, którym w pierwszej połowie 2014 r. spadła sprzedaż – było ich ponad 20 proc. Jednocześnie blisko 40 proc. sprzedawców deklaruje, że osiągnęli rozsądne wzrosty sprzedaży, a kolejne 21 proc. utrzymało przychody na tym samym poziomie.

Wartość polskiego rynku e-commerce wyniosła w ubiegłym roku przeszło 20 mld zł. Polacy wydają na zakupy w sieci coraz więcej, a niektóre prognozy mówią o przekroczeniu w roku 2014 progu 30 mld zł. Jakie działania marketingowe podejmują e-sklepy, aby zwiększyć swój kawałek tego tortu?
W wielu przypadkach najbardziej istotnym elementem strategii firm jest marketing w wyszukiwarkach internetowych – częściej poprzez obecność w wynikach naturalnych (SEO) niż z wykorzystaniem linków sponsorowanych. Coraz istotniejszym kanałem stają się także wyspecjalizowane wyszukiwarki firm. Oprócz wyszukiwarek e-sklepy chętnie wykorzystują także platformy e-commerce oraz porównywarki cen. Istotne wsparcie dla e-sklepów stanowią również media społecznościowe. Oprócz utworzenia fanpage’a, niektórzy decydują się także na wykorzystanie tego medium do prowadzenia sprzedaży. Do stosunkowo często wykorzystywanych środków należą także: marketing szeptany, newsletter czy współpraca z bloggerami. Wbrew pozorom niewiele podmiotów na rynku e-commerce decyduje się na stosowanie retargetingu.

Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród firm zajmujących się sprzedażą przez internet pokazują, że rosnąca wartość e-handlu będzie skutkowała coraz większymi środkami przeznaczanymi na marketing. Jakich działań można spodziewać się w tym zakresie? Niezagrożona wydaje się pozycja działań SEM, które podobnie jak platformy e-commerce będą odgrywały istotną rolę na rynku e-commerce. Także media społecznościowe, w kontekście szerszym niż dominujący obecnie Facebook, będą coraz powszechniej wykorzystywane. Duży potencjał tkwi w segmentowaniu użytkowników oraz docieraniu do nich poprzez retargeting oraz inne formy reklamy, które pozwalają wyselekcjonować użytkowników zdecydowanych na zakup. Na coraz mocniejsze zainteresowanie ze strony e-sklepów będą mogli liczyć także znani i opiniotwórczy bloggerzy. Ponadto zmieniający się sposób konsumpcji internetu będzie motywował właścicieli e-sklepów do rozwijania wersji mobilnych swoich witryn.

Ponad 25 proc. firm w swoim asortymencie ma odzież i obuwie. Kolejne 30 proc. oferuje produkty wyposażenia domu lub produkty dla dzieci. Asortyment z branż, które są już zdominowane przez dużych sprzedawców, takie jak produkty motoryzacyjne, książki czy gry komputerowe, oferuje mniej niż 6 proc. ankietowanych sklepów.

Badane firmy mają w swojej ofercie bardzo zróżnicowaną liczbę produktów. Na ten wynik ma wpływ zróżnicowanie branż, w których działają. Sklepy z najmniejszą liczbą produktów (mniej niż 100) stanowią jedną piątą wszystkich ankietowanych podmiotów. Prawie 40 proc. sklepów w ciągu pierwszego półrocza 2014 r. zrealizowało mniej niż 500 zamówień, czyli jest to mniej niż 3 zamówienia dziennie. Średnia wartość koszyka w większości ankietowanych sklepów nie przekracza 100 zł, a tylko 21 proc. sklepów deklaruje średnią wartość koszyka powyżej 200 zł. Obydwa te wyniki sugerują, że większość ankietowanych sklepów wygenerowała w pierwszej połowie tego roku przychód poniżej 100 tys. zł. Potwierdzają to odpowiedzi na kolejne pytanie w badaniu, w którym ponad dwie trzecie respondentów określiło swoje półroczne przychody na poziomie właśnie poniżej 100 tys. zł.


1 2

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Polskie MŚP w e-commerce: duży potencjał i potrzeba edukacji (raport)