Kto dziś czyta prasę? PBC w raporcie chwali się jej wynikami i pozycją
– 8 na 10 osób w Polsce w wieku 15-75 lat czyta prasę drukowaną lub cyfrową – wynika z danych Polskiego Badania Czytelnictwa. W raporcie “Prasa się liczy. Trendy 2024/2025”, przedstawiano kluczowe informacje na temat tego rynku. Pokazują one prasę w bardzo pozytywnym świetle.
Na początek ważne zastrzeżenie - PBC prasę dzieli na drukowaną i cyfrową. Ta druga to e-wydania (repliki tytułu drukowanego), subskrypcje cyfrowe (cyfrowe zbiory treści) oraz strony www marek prasowych.
Jak podaje raport, największym wydawcą prasy drukowanej w Polsce jest Wydawnictwo Bauer z udziałem 42,9% w liczbie rozpowszechnionych egzemplarzy prasy drukowanej (m.in. “Twój Styl”, “Tele Tydzień” “Show”, “Pani”, “Na Żywo”, “Rewia”, “Świat i Ludzie”, “Chwila dla Ciebie”, "Życie na Gorąco”, “Twoje Imperium”).
Kolejne miejsca w rankingu zajmują Ringier Axel Springer Polska (14,0%, wydawca “Faktu”, „Przeglądu Sportowego”, „Newsweek Polska” i „Forbesa"), Polska Press (11,1%, wydawca dzienników regionalnych), Time (7,1%, wydawca dziennika „Super Express” oraz „Muratora”), Agora (3,9%, wydawca „Gazety Wyborczej” oraz „Wysokich Obcasów Extra”), Gremi Media (3,1%, wydawca dzienników „Rzeczpospolita” i „Parkiet”).

Ponad miliard złotych na zakup prasy
Zgodnie z raportem PBC, prasa ma wysoki zasięg we wszystkich grupach wiekowych. Po wydania drukowane, e-wydania i subskrypcje cyfrowe sięgają czytelnicy, którzy płacą za dostęp do treści. W 2024 wydali oni na zakup prasy ponad miliard złotych. W serwisach internetowych tytułów prasowych treści są dostępne w większości za darmo.
Czytaj więcej: "Rzeczpospolita” rozstaje się z korespondentką z Brukseli. Pracowała w gazecie ponad 30 lat
Druk w parze z wydaniami cyfrowymi
W dziennikach, tygodnikach opinii i wybranych segmentach tematycznych magazynów, prasa drukowana jest rozwijana jednocześnie z prasą cyfrową. W segmentach magazynów kobiecych, magazynów telewizyjnych, dla dzieci czy większości branżowych, to nadal druk stanowi podstawową formę dostępu do treści.
Osoby czytające prasę jednocześnie sięgają po prasę drukowaną i cyfrową albo czytają tylko prasę drukowaną lub tylko cyfrową. Wraz z wiekiem czytelników rośnie intencjonalny wybór prasy drukowanej jako głównego źródła informacji.

Wśród kobiet w wieku 40 lat i więcej aż 52% czytelniczek wybiera prasę drukowaną jako główne źródło informacji. Wśród mężczyzn w wieku 40 lat i więcej prasa drukowana jest wybierana jako wiodące źródło informacji przez 47% czytelników. Dla blisko 30% kobiet i mężczyzn w wieku 15-24 prasa drukowana jest głównym źródłem informacji.
Jak podaje raport, pluralizm i wolność mediów, to dwie podstawowe wartości na których opiera się nowoczesny system medialny. Prasa wywiązuje się z nich w stopniu ponad przeciętnym. Treści prasowe są wiarygodne i sprawdzone, opierają się na potrzebach czytelników, analizują każde zagadnienie z różnych punktów widzenia, dotyczą szerokiego spektrum tematów. Często powstają w odpowiedzi na bieżące wydarzenia czy nowości rynkowe. Czytelnicy doceniają tę jakość oraz formę komunikacji i dlatego sięgają po prasę.
Według badań PBC, 69 proc. czytelników interesuje się ważnymi problemami społecznymi (dlatego redakcje tak często organizują różne akcje społeczne), a 88 proc. jest otwartych na opinie i poglądy innych osób.
Reklama w prasie opłaca się
Zgodnie z najnowszymi badaniami przeprowadzonymi w Wielkiej Brytanii, kampanie reklamowe w prasie cechuje największy zwrot z inwestycji. Dotyczy to zarówno całkowitego zwrotu (ROI w ciągu 24 miesięcy od ukazania się reklamy) jak i krótkoterminowego (ROI w ciągu 13 tygodni od emisji reklamy).
Czytaj więcej: W Polsce w 2024 roku sprzedało się ponad 280 mln egzemplarzy prasy. Liderem „Fakt”
Kampanie prasowe wyprzedzają pod względem zyskowności kampanie w innych mediach m.in. w telewizji, radiu czy online. Badania zostały przeprowadzone na reklamach o wartości 1,8 miliarda funtów brytyjskich zleconych w 10 rodzajach mediów, dla 141 marek w 14 kategoriach produktowych.
Dla 74 proc. czytelników reklamy są źródłem użytecznych informacji, a dla 69 proc. czytelników wiarygodnych informacji. Prawdopodobieństwo zobaczenia reklamy w prasie wynosi aż 91 proc. a średni czas kontaktu z reklamą to 7 sekund.
Średni czas czytania prasy jest wysoki i nadal rosnący. W 2024 roku mediana wynosiła 71 minut, a w 2018 były to 52 minuty (wzrost o 37 proc.). Procent czytelników czytających godzinę lub więcej prasę dziennie wynosi 58. Jak się okazuje, im wyższe wykształcenie i dochód tym dłuższy czas czytania prasy.
Czytaj więcej: Dzienniki ubijają dołki sprzedażowe. Dwóm ubyło prawie 20 proc.
Prasa drukowana ma strukturę czytelników podobną do populacji w wieku 25-54, nieco niższą w grupach młodszych a wyższą w starszych. Prasę cyfrową czytają czytelnicy w każdym wieku, nieco mniej w wieku 55+. To kobiety częściej czytają prasę niż mężczyźni. Czytelnikami prasy są osoby z różnym poziomem wykształcenia.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Kto dziś czyta prasę? PBC w raporcie chwali się jej wynikami i pozycją
Oczywiście mam na myśli miesięczniki.