Starcom przed MEC i Mediacomem domów mediowych, a GroupM przed Publicis Media (raport RECMA z Polski)
Dom mediowy Starcom jest największą agencją mediową w Polsce, a GroupM największą grupą komunikacyjną - wynika z najnowszego rankingu międzynarodowej organizacji RECMA, która podsumowała wyniki za 2016 rok. Przychody 20 domów mediowych wzrosły - rok do roku - o 9 proc., do 2,87 mld euro.
RECMA publikuje rankingi w oparciu o obsługiwane przez agencje budżety reklamodawców. Z raportu tej organizacji wynika, że łączne przychody 20 największych sieciowych domów mediowych w Polsce wyniosły w 2016 roku 2,87 mld euro i były wyższe o 9 proc. niż rok wcześniej.
Liderem najnowszego rankingu domów mediowych jest dom mediowy Starcom (należy do Publicis Media), który awansował z 3. pozycji. Agencja ta miała w 2016 roku przychody w wysokości 419 mln euro, czyli 22 proc. wyższe niż rok wcześniej.
Wzrost ten udało się osiągnąć dzięki zwycięstwom agencji w kilku istotnych przetargach. Starcom rozpoczął m.in. obsługę największego polskiego reklamodawcy, farmaceutycznej firmy Aflofarm Farmacja Polska (wcześniej marketer pracował z Mindshare) i producenta słodyczy Storck Polska.
Wiceliderem rankingu RECMA jest dom mediowy MEC (GroupM), który rok wcześniej był numerem 1. Przychody tej agencji spadły rok do roku o 4 proc., do 400 mln euro. Wśród klientów, których straciła agencja są m.in. Nivea i Hasco-Lek.
Trzecim największym domem mediowym w Polsce jest Mediacom (GroupM), który spadł z drugiego miejsca, mimo że w skali roku przychody tej agencji wzrosły o 6 proc., do 382 mln euro. Mediacom nie obronił w przetargach m.in. budżetów takich klientów, jak Lidl Polska czy Volkswagen Group Polska.
Kolejne miejsca w rankingu 10 największych domów mediowych zajmują: Zenith (202 mln euro, wzrost o 12 proc.), Mindshare (186 mln euro, wzrost o 1 proc.), Havas Media (166 mln euro, wzrost o 30 proc.), OMD (140 mln euro, wzrost o 16 proc.), Vizeum (130 mln euro, wzrost o 50 proc.), Carat Polska (122 mln euro, wzrost o 10 proc.) i Mediavest/Spark (110 mln euro, wzrost o 1 proc.).

Według raportu RECMA, największą grupą komunikacyjną w Polsce jest GroupM, do której należą MEC, Mediacom, Mindshare i Maxus. Jej przychody w 2016 roku wyniosły 1,051 mld euro i były wyższe od wyniku za 2015 rok o 2 proc.
Na drugiej pozycji znajduje się Publicis Media (należą do niej m.in. Starcom, Zenith, Spark) z przychodami w wysokości 825 mln euro, wyższymi w skali roku o 14 proc.
Trzecie miejsce na podium należy do Omnicom Media Group (OMD, Media Direction OMD, PHD Media Direction, PHD). Przychody tej grupy spadły wobec 2015 roku o 1 proc., do 295 mln euro.
Kolejne pozycje zajmują: Dentsu Aegis Network (252 mln euro, wzrost o 28 proc.), Mediabrands (225 mln euro, w górę o 2proc.) i Havas Media Group (196 mln euro, wzrost o 32 proc.).

Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Starcom przed MEC i Mediacomem domów mediowych, a GroupM przed Publicis Media (raport RECMA z Polski)