Sektor farmaceutyczny wydaje coraz więcej na reklamy, Aflofarm liderem
Rosną inwestycje sektora produktów farmaceutycznych w reklamę. Tylko od stycznia do września 2016 r. wydał on o 87 mln zł więcej niż w tym samym czasie w 2015 r., co oznacza wzrost o 14% - wynika z analizy domu mediowego Codemedia.

Sektor farmaceutyczny zajmuje ósme miejsce w rankingu branż o największych nakładach na promocję. Lider sektora - Aflofarm, polski producent leków bez recepty i suplementów diety - przeznaczył na promocję w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. ponad 207 mln zł, czyli o prawie 23 mln zł więcej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku i cztery razy więcej niż drugi producent w sektorze - USP Zdrowie.
Reklamodawcy z branży farmaceutyki i parafarmaceutyki wydali od stycznia do września 2016 r. prawie 670 mln zł na promocję, co stanowi 94% wydatków całego sektora produktów farmaceutycznych. Udział pozostałych branż wyniósł: usługi zdrowotne – 3%, sprzęt medyczny - 2%, produkty i usługi medyczne dla zwierząt – 1%. Największy wzrost inwestycji w promocję rok do roku zanotowała branża sprzętu medycznego – o ponad 100%.

W pierwszych trzech kwartałach 2016 r. najwięcej wydano na promocję środków przeciw przeziębieniu (18% udziału). W okresie od stycznia do marca ich promocja pochłonęła ponad 100 mln zł. Na drugim miejscu uplasowały się witaminy, środki pobudzające i środki odpornościowe (17% udziału), a na trzecim środki wspomagające układ trawienny (12% udziału).
- Wydatki na promocję produktów farmaceutycznych cechuje duża sezonowość. W okresie jesienno-zimowym najwięcej na promocję przeznaczają przede wszystkim producenci środków przeciw przeziębieniu i wspomagających odporność oraz witamin. W poprzednim roku prawie 90% inwestycji na reklamę tych pierwszych przypadło na pierwszy i czwarty kwartał. W 2017 r. powinno być podobnie. Pierwszy i czwarty kwartał są kluczowe dla reklamodawców z branży farmaceutycznej - generują największą sprzedaż, zatem i nakłady reklamowe są również w tych okresach największe. Plany mogą jedynie pokrzyżować zmiany legislacyjne Ministra Zdrowia o zakazie reklamy leków OTC i suplementów diety, jeśli zostaną wprowadzone w życie - komentuje Robert Stępniewski, digital media buying director w domu mediowym Codemedia.
Niekwestionowanym liderem wśród reklamodawców jest Aflofarm, którego wydatki na reklamę w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. stanowiły 30% inwestycji całego sektora. Najbardziej reklamował on brandy NeoMag, Travisto, Hepaslimin, Calominal i Halitomin. W Top 3 reklamodawców znalazły się także USP Zdrowie (producent takich leków jak Apap czy Ibuprom) oraz Olimp Laboratories produkujący suplementy diety.
W Top 10 najbardziej reklamowanych brandów w okresie od stycznia do września 2016 r. znalazły się trzy z kategorii tabletki przeciwbólowe (Apap, Ibuprom, Pyralgina - odpowiednio na miejscach 3., 6. i 9.), dwa środki odchudzające (Therm Line - miejsce 4., Calominal - miejsce 8.) oraz dwa poprawiające trawienie (Travisto - miejsce 5. i Hepaslimin - miejsce 7.). W zestawieniu uplasował się a także Voltaren (miejsce 2.), Halitomin (miejsce 10.), a numerem jeden był NeoMag, na reklamę którego Aflofarm wydał o ponad 100% więcej w porównaniu roku do roku.
Sektor produktów farmaceutycznych w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. zdecydowanie najwięcej wydał na reklamę w telewizji – 58% nakładów. W dalszej kolejności wybierane były: radio (21%), magazyny (16%), internet (3%) i gazety (2%).

"Farmacja zajmuje 2. miejsce po kategorii żywność pod względem wydatków w TV i rok do roku wydatki te rosną niwelując różnice pomiędzy dwoma kategoriami. Telewizja to wciąż najlepsze medium do szybkiego budowania zasięgu w krótkim czasie o jednym z najniższych kosztów dotarcia do grupy celowej. Nic zatem dziwnego, że reklamodawcy z branży farmaceutycznej podnoszą wydatki właśnie na reklamę w tym medium. Ta kategoria jest bardzo silnie reprezentowana - co 5 reklama w bloku reklamowym należy do farmacji, a w styczniu co 3, co stanowi 20% udział GRP kategorii w rynku reklamy. Dodatkowo, branżę charakteryzuje generyczność komunikatów reklamowych (generalnie wszystkie są identyczne, promują te same benefity w analogicznych sytuacjach życiowych, niestety niczym się nie wyróżniają). Ponad 70 reklam preparatów farmaceutycznych jednego dnia "bombarduje" widza co 30 minut. Przy takim obłożeniu reklamami zwłaszcza w Q1 i Q4 trzeba się wykazać dużym doświadczeniem i znajomością kategorii, aby skutecznie zaplanować kampanie w telewizji." - dodał Stępniewski.
Największy reklamodawca Aflofarm na reklamę w telewizji przeznaczył mniejszą cześć budżetu niż cała branża – 45% udziału. To o 20 pkt. proc. mniej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku. W pierwszych trzech kwartałach 2016 r. wydał więcej na promocję w radiu i magazynach, odpowiednio o 9 i 11 pkt. proc.
Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Sektor farmaceutyczny wydaje coraz więcej na reklamy, Aflofarm liderem