Sektor gastronomii i turystyki obniżył wydatki reklamowe. Liderem McDonald's przed Amrest (analiza)
W pierwszym kwartale br. reklamodawcy z sektora Podróże i Turystyka (PiT) przeznaczyli na promocję blisko 40,4 mln zł, o ok. 6 mln mniej niż rok wcześniej - wynika z analizy domu mediowego Codemedia.
Najwięcej na reklamę wydała branża gastronomiczna - 17,2 mln zł (43% całego sektora PiT), przed biurami podróży (8 mln zł, 20%) i miejscami noclegowymi (7,2 mln zł, 18%).
Pozostałe 19% wygenerowały branże: transport publiczny/koleje/linie lotnicze i promocja regionów turystycznych.

Lider reklamodawców sektora PiT – McDonald’s, w odróżnieniu od ogółu reklamodawców, którzy najchętniej wybierali reklamę w telewizji, postawił na promocję w kinach i wydał na nią ponad połowę budżetu reklamowego.
W branży gastronomicznej za ponad połowę inwestycji odpowiadali McDonald’s Polska oraz Amrest. Wśród biur podróży pod względem wydatków wyróżniały się Rainbow Tours i Nowa Itaka (blisko 54% tej branży). W branży miejsca noclegowe dominowała Grupa Hotelowa Orbis (22%). W transporcie publicznym/kolejach/liniach lotniczych największe wydatki pochodziły od linii lotniczych, gdzie dominował The Emirates Group (22% badanej branży).
W większości branż sektora PiT w I kw. 2017 r. (w ujęciu r/r) dominowały spadki wydatków – największe dla branż: transport publiczny/koleje/linie lotnicze (-41%), biura podróży (-21%) i gastronomia (-7%). Jedyną branżą z dużym wzrostem wydatków były miejsca noclegowe, wśród których dominowały hotele (+35%).
- Turystyka to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki w Polsce z estymowanym udziałem w PKB na poziomie ok. 5–6% (w 2015 roku), jednak z wciąż mało docenianą rolą. Co ciekawe – pomimo ogólnie dominujących spadków wydatków w całym sektorze PiT jak i poszczególnych jego branżach w Q1 2017 w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku – większość dominujących reklamodawców w każdej z branż przeznaczyło w tym okresie coraz większe budżety na promocję. Z dużych reklamodawców wydatki ograniczyli jedynie: Amrest (branża gastronomia), Neckermann Polska Biuro Podróży (branża biura podróży) i PKP Intercity (branża transport/koleje/linie lotnicze). Oznacza to, że za spadkami wydatków całego sektora PiT stoją głównie średni i mali gracze, którzy mogli wstrzymać wydatki z uwagi na niepewną sytuację gospodarczą, która od początku 2017 r. zaczyna się stopniowo poprawiać. Gracze ci mogą uaktywnić się jeszcze reklamowo w dalszej części roku - analizuje Szczepan Okła, group account director, Codemedia.
Liderem sektora turystyka pod względem wydatków na reklamę w I kwartale 2017 roku był McDonald’s, który przeznaczył na promocję 6,3 mln zł - o 17% więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Za nim uplasował się Amrest z inwestycjami na poziomie 4,5 mln zł, który spadł z pierwszej pozycji w zestawieniu TOP 5 reklamodawców branży. W porównaniu rok do roku wydał na reklamę mniej o 26%.
Na trzecim miejscu znalazł się Rainbow Tours z wydatkami na poziomie 2,2 mln zł, co stanowi wzrost o 25% w stosunku do inwestycji na reklamę w I kwartale 2016 roku. Na kolejnych pozycjach uplasowały się: Nowa Itaka (2,1 mln zł, +373%), Orbis Grupa Hotelowa (1,6 mln zł, +127%) i The Emirates Group (1,3 mln zł, +47%), Wśród TOP 10 największych reklamodawców sektora największy procentowy wzrost wydatków na promocję zanotowała Ikea Polska, jednak jest to efekt wzrostu z tzw. niskiej bazy w roku poprzednim.
W I kwartale 2017 r. w ujęciu rok do roku udział dziesięciu największych reklamodawców w wydatkach całego sektora PiT wzrósł z 37% do blisko 53% (+4,37 mln zł).
W media miksie wydatków sektora Podróże i Turystyka w I kwartale 2017 roku na pierwszym miejscu uplasowała się telewizja z udziałem na poziomie 24%. Na drugiej pozycji znalazł się internet (20%), a na trzeciej radio (16%).

W porównaniu rok do roku największy spadek udziału zanotowały telewizja (-8 pkt. proc.) i OOH (–6 pkt. proc.), a największy wzrost - kina (+9 pkt. proc.) i radio (+5 pkt. proc.).
W zależności od branży w różny sposób rozkładają się również wydatki na poszczególne media. Reklamodawcy z branży gastronomicznej wybierali przede wszystkim reklamę w telewizji i w kinach (62% branży generowanych przez te dwa media), biura podróży skupiały się na reklamie w TV, internecie i radiu (72%), a reklamodawcy miejsc noclegowych preferowali internet i magazyny (81%).
Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Sektor gastronomii i turystyki obniżył wydatki reklamowe. Liderem McDonald's przed Amrest (analiza)
Liderem sektora turystyka pod względem wydatków na reklamę w I kwartale 2017 roku był McDonald’s, który przeznaczył na promocję 6,3 mln zł - o 17% więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Za nim uplasował się Amrest z inwestycjami na poziomie 4,5 mln zł,
"
Mak i KFC w turystyce? pozdro dla gimabazy redaktorskiej