SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Szef Instagrama zeznał w procesie Mety. Oto, co naprawdę myśli o tym biznesie

Przed sądem w Waszyngtonie trwa proces antymonopolowy Meta Platforms. Koncern Marka Zuckerberga walczy z oskarżeniem o zmonopolizowanie rynku mediów społecznościowych. Zeznania w procesie złożył szef Instagrama, Adam Mosseri. Jego słowa rzucają ciekawe światło na sposób, w jaki postrzegana jest aplikacja wewnątrz firmy i co Meta uznaje za swoją konkurencję. 

Adam Mosseri, Invision Adam Mosseri, Invision

Od połowy kwietnia trwa postępowanie sądowe przeciwko Meta Platforms wytoczone przez amerykańską Federalną Komisję Handlu (FTC). Sąd bada, czy przejęcie przez imperium Marka Zuckerberga aplikacji Instagram i WhatsApp naruszyło zasady swobodnej konkurencji i otworzyło koncernowi drogę do zmonopolizowania rynku mediów społecznościowych.

Zobacz: Facebook i Instagram rosną reklamowo mocniej od Google’a. Metawersum dalej w dołku

Adam Mosseri: naszą konkurencją jest TikTok

Na świadka został wezwany szef Instagrama Adam Mosseri. Kierujący popularną aplikacją menadżer jest jednym z kilkudziesięciu osób z Mety, które składają zeznania na wniosek Federalnej Komisji Handlu (FTC).

Mosseri, występując przed sądem w Waszyngtonie w obronie Instagrama, wiele miejsca poświęcił rywalizacji aplikacji z TikTokiem. Wejście na rynek tej wywodzącej się z Chin aplikacji było zdaniem Adama Mosseriego „gamechengerem” dla Instagrama. Stwierdził, że kierowana przez niego platforma walczy od kilku lat z chińskim konkurentem o tego samego użytkownika, poniżej 30. roku życia.

„TikTok stanowi najbardziej zaciekłą konkurencję, z jaką mieliśmy do czynienia” – powiedział szef Instagrama.

Głównym polem tej walki jest wideo publikowane głównie na kontach influencerów i profili komercyjnych. Obecnie tylko jedna na sześć relacji (Stories) na Instagramie pochodzi od osób wchodzących w interakcje z rodziną i przyjaciółmi – zeznał dyrektor generalny platformy.

Obok tego w zeznaniach Mosseriego mówił też, że pomaganie użytkownikom w nawiązywaniu kontaktów ze znajomymi jest nadal podstawową funkcją Instagrama, mimo tego, że czas spędzany na treściach znajomych spada.

Prawnicy Mety zeznający na tym samym posiedzeniu przedstawili dokumenty świadczące o tym, że 40 proc. rocznego spadku czasu spędzanego na Instagramie wynika z rosnącej popularności TikToka. „Dla nas wzrost jest wszystkim” – powiedział Mosseri w sądzie. „Albo rośniesz, albo powoli umierasz.”. Już w 2019 roku, kiedy Bytedance rosło, Instagram miał postawić mocniej na rozwój wszelkich formatów wideo kosztem swoich funkcji „społecznościowych” – publikacji zdjęć dla grona znajomych.

Na tym samym posiedzeniu prawnicy FTC ujawnili e-maile Mosseriego, filmy, które udostępniał na Instagramie, oraz podcasty, w których gościł – wszędzie udowadniając, że Instagram to platforma bazująca na relacjach między przyjaciółmi i rodziną. Strona rządowa twierdzi, że Meta nielegalnie zmonopolizowała rynek osobistych usług sieci społecznościowych. Do tej kategorii nie zalicza jednak aplikacji służących rozrywce, takich YouTube czy TikTok.

Podczas rozprawy przytoczono film Mosseriego z 2024 roku z jego własnego konta na Instagramie, że powodem, dla którego aplikacja nie zwiększała limitu długości filmów, było to, że nie sprzyjałoby to dzieleniu się nimi z przyjaciółmi.

„Nadal uważam, że znajomi są ważną częścią doświadczenia (Insgarama)”, zeznał, choć podzielił się również uwagą, że wraz z ogólnym rozwojem aplikacji »procent aplikacji spędzony na treściach znajomych spadł«.

Zobacz: Meta rusza z własną aplikacją AI

Prawnicy rządowi przytoczyli też jeden z maili Marka Zuckerberga do Adama Mosseriego, pochodzący z 2018 roku. Napisał w nim: „Instagram zawsze będzie musiał skupiać się na przyjaciołach”. Dodał też, że nawet w miarę rozwoju w kierunku rozrywkowym, to „nigdy nie może być przeznaczony wyłącznie dla osób publicznych, w przeciwnym razie przestanie być produktem społecznościowym”.

Powyższa korespondencja wprost mówi o percepcji Instagrama przez samego szefa Mety jako medium społecznościowego – wskazali prawnicy FTC.

Zobacz: Mokry sen Zuckerberga o rynku reklamy. Ma się liczyć tylko AI

Co oznaczają zeznania Mosseriego?

Linią obrony Mety jest wykazanie, że Instagram rozwinął się w kierunku medium rozrywkowego i konkuruje  głównie nie z innymi mediami społecznościowymi, ale platformami rozrywkowymi, jak TikTok. Zeznania szefa Instagrama, kluczowej z punktu widzenia procesu, pokazują, jak od środka pozycjonowano platformę i gdzie widziano jej głównych konkurentów. Mosseri stanowczo nie zaprzeczał, że społecznościowe funkcje Instagrama są dla Mety ważne. Konkurencję widział jednak w TikToku.

Rosnąca pozycja TikToka to jeden z argumentów Meta Platforms na potwierdzenie tezy, że przez przejęcie Instagrama i WhatsAppa wcale nie uczyniło z koncernu monopolisty na rynku social mediów, ponieważ te służą do kontaktów z rodziną i przyjaciółmi, a nie rozrywce.

Pytaniem otwartym pozostaje, czy Instagram zostanie przez sąd uznany za platformę służącą kontaktom z bliskimi, czy za miejsce rozrywki. W pierwszym przypadku oznaczać to może potwierdzenie monopolu Mety. W drugim, że takiej pozycji koncern nie zdobył. 

Przypomnijmy, że przegrana Mety może oznaczać nawet konieczność podziału platformy poprzez zbycie Instagaram i WhatAppa.

Meta Platforms przejęła Instagram 9 kwietnia 2012 roku za 1 miliard dolarów. Dwa lata później 19 lutego kupiła za ponad 19 miliardów dolarów komunikator WhatsApp. Było to wówczas największe przejęcie w historii koncernu.

Dołącz do dyskusji: Szef Instagrama zeznał w procesie Mety. Oto, co naprawdę myśli o tym biznesie

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Start
Instagram to brązowy klocek zawinięty w błyszczące sreberko dla uwodzenia mas.
12 0
odpowiedź
User
Toto
Biznes który ogłupia manipuluje szpieguje i kontroluje
13 0
odpowiedź
User
Grzech
Zakaz używania przed 15 rokiem życia, do 18 roku zero zakupów, linków do sklepów i reklam. Nie podoba się to wynocha!
7 0
odpowiedź