Tylko handel i farmacja zwiększyły w ub.r. wydatki reklamowe. Media, finanse i motoryzacja mocno w dół
W 2020 roku najwięcej na reklamy w Polsce przeznaczyła branża handlowa, która odpowiadała za blisko 24 proc. ogólnych wydatków reklamowych w mediach tradycyjnych. Była obok farmaceutyków jedyną branżą z czołówki, która rok do roku zainwestowała w promocję więcej niż w 2019 roku. Najbardziej swoje budżety reklamowe ograniczyły media, finanse i motoryzacja. - 2021 rok jak na razie zapowiada się dobrze, ale styczeń i luty są na tyle specyficzne, zaś sytuacja tak dynamiczna, że w ten rok wszyscy wchodzimy ostrożnie - komentuje Katarzyna Baczyńska, head of media w One House.
 
                                Wydatki na reklamę w mediach tradycyjnych spadły w 2020 roku o 9,3 proc., do 35 mld zł - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów, Kantar Media).
- Spadek wartości rynku reklamy w 2020 roku był realnie wyższy niż raportowany zarówno przez Kantar Media, jak i Nielsena w odniesieniu do telewizji. Najtrudniejsze miesiące 2020 to oczywiście kwiecień i maj, w których faktyczny spadek inwestycji mógł wynieść nawet ponad 30 proc.w samej telewizji, a pamiętajmy, ze media takie jak outdoor czy kino w tym okresie praktycznie przestały istnieć - podkreśla Katarzyna Baczyńska, head of media w One House.
Tylko handel i farmacja na plusie
Najwięcej na reklamę w mediach przeznaczyła branża handlowa, zwiększając budżety względem 2019 roku o 11,6 proc., do 8,27 mld zł.
Drudzy pod tym względem producenci farmaceutyków również nie szczędzili na reklamie - ich wydatki wzrosły w omawianym okresie o 1,7 proc., do 6,6 mld zł.
Pozostałe branże w 2020 roku zredukowały swoje nakłady na reklamę. Największy spadek dotyczył: mediów (spadek o 43 proc., do 1,18 mld zł), finansów (spadek o 31,4 proc., do 1,37 mld zł) i motoryzacji (spadek o 24,1 proc., do 1,88 mld  zł).
tabelka 
O 17,7 proc. zmalały wydatki reklamowe kategorii Napoje i alkohole (do 302,6 mln zł), a o 10,7 proc. spadły wydatki w kategorii Higiena i pielęgnacja (do 2,47 mld zł).
Nakłady reklamowe branży żywność spadły o 8,2 proc. (do 3,61 mld zł), zaś branży telekomunikacyjnej były w 2020 roku niższe o 5,2 proc. (wyniosły 1,9 mld zł).

Dobre perspektywy na 2021 rok
Katarzyna Baczyńska, head of media w One House wskazuje, że oszacowanie realnych wydatków jest o tyle trudne, że rynek zalała fala ofert specjalnych, a najwięksi reklamodawcy, którzy utrzymywali lub wręcz podnosili wydatki renegocjowali warunki roczne (tu należy wspomnieć o Aflofarmie zmieniający taktykę inwestycyjną w tych miesiącach) i wreszcie - pojawiło się dużo inicjatyw i reklam społecznych, a także komunikacji własnej, które w monitoringu widnieją, ale nie szła za nimi monetyzacja.
- 2021 rok jak na razie zapowiada się dobrze, ale styczeń i luty są na tyle specyficzne, zaś  sytuacja tak dynamiczna, że w ten rok wszyscy wchodzimy ostrożnie. Liczymy na kilkuprocentowy wzrost, pytanie natomiast jak bardzo ucierpi na obecnej sytuacji gospodarka i kiedy to odczujemy - mówi Baczyńska.
 
                     Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter



 
                                                                                                                 
                                     
                                     
                                     
                     
                     Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
                Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”     Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
                Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?     Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
                Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?     Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
                Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu      Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
                Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku     
                         
                         
                         
                        
Dołącz do dyskusji: Tylko handel i farmacja zwiększyły w ub.r. wydatki reklamowe. Media, finanse i motoryzacja mocno w dół