Zagraniczna ingerencja w wybory? Nowy raport NASK
NASK zidentyfikowała aktywność międzynarodowej organizacji CitizenGO podczas tegorocznej polskiej kampanii prezydenckiej, publikującej reklamy polityczne w mediach społecznościowych – podał portal TVN24, który dotarł do treści raportu instytucji.

Reklamy publikowane z profilu CitizenGO wspierały w różnych fazach kampanii Sławomira Mentzena i Grzegorza Brauna, a ostatnio Karola Nawrockiego. Krytycznie odnosiły się do Rafała Trzaskowskiego. Przy czym, reklamy nie zawierały żadnych jednoznacznych zachęt do głosowania na danego kandydata. Kampania w social mediach CitizenGO rozpoczęła się 13 maja - podaje TVN24, powołując się na zdobyty raport NASK.
Od drugiej tury wyborów konto CitizenGO nawoływało do "powstrzymania" Rafała Trzaskowskiego i wspierania Karola Nawrockiego. NASK zgłosił ich kampanię 28 maja do Mety, „w związku ze znanymi zagranicznymi powiązaniami". Po zgłoszeniu konto nie było już dostępne na Facebooku.
Jak podsumowuje w swoim raporcie NASK, kampania CitizenGO "mogła dotrzeć do kilku tysięcy odbiorców".
Przypomnijmy, że krótko przed pierwszą turą wyborów prezydenckich NASK poinformował o podejrzeniu ingerencji zagranicznej w kampanię wyborczą za pośrednictwem reklam politycznych na Facebooku. Miały kosztować ponad 400 tys. zł, co przewyższało budżety oficjalnych komitetów wyborczych. Sprawa została zgłoszona do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. NASK nie podawał, o jakie profile chodzi.
Dziennikarze Wirtualnej Polski ustalili, że chodzi o facebookowe strony Wiesz jak nie jest i Stół Dorosłych. Powiązane są nimi osoby z fundacji Akcja Demokracja, jej prezes Jakub Kocjan był niegdyś asystentem posłanki PO. WP podała, że za stronami stoi zarejestrowana w Austrii agencja marketingowa Estratos. Jej głównym udziałowcem są fundusz Higher Ground Labs Fund III LP, powiązany z amerykańską Partią Demokratyczną.
Zobacz: Demagog o dyskusyjnych spotach na Facebooku. Podobne w Hiszpanii
Co to jest CitizenGO
CitizenGO to skrajnie prawicowa organizacja, według różnych źródeł powiązana z rosyjskim oligarchą Konstantinem Małofiejewem, propagandystą i zaufanym sojusznikiem Władimira Putina. Małofiejew szerzy skrajnie antyeuropejskie, antyaborcyjne i ultranacjonalistyczne poglądy pod przykrywką „walki o wartości chrześcijańskie”. Znawcy putinowskiego systemu twierdzą, że to on stoi za finansowaniem ideologa Kremla Aleksandra Dugina, uznają go za „współtwórcę” konfliktu w Donbasie
CitizenGO zaprzeczyło, jakoby kiedykolwiek otrzymało środki od osób związanych z Kremlem. Na poziomie międzynarodowym angażuje się w różne kampanie wywierania wpływu, sprzeciwiające się prawu do aborcji, małżeństwom osób tej samej płci, eutanazji oraz edukacji seksualnej.
Dołącz do dyskusji: Zagraniczna ingerencja w wybory? Nowy raport NASK
Przecież to NASK w ramach wyśmiewanej tak przez PiS tarczy wyborczej wykrył poprzednie nieprawidłowości. Niestety współpraca z bigtechami to droga przez mękę (są bardzo niechętne to ściągania reklam… żadna kasa im nie śmierdzi).