Apart i Calzedonia liderami wydatków reklamowych w branży mody
Wydatki mediowe branży modowej wyniosły w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku ponad 154,8 mln zł, o 865,7 tys. zł więcej w relacji rdr - wynika z analizy domu mediowego Codemedia. Najwięcej, bo 23 mln zł, na płatną promocję w mediach wydała marka Apart.
W pierwszych trzech kwartałach br. w dziesiątce największych reklamodawców uplasowało się aż pięć marek odzieżowych, których wydatki reklamowe wyniosły łącznie 21,5 mln zł.
Najwięcej na promocję przeznaczył Apart – ponad 23 mln zł, generując 74 proc. wszystkich wydatków reklamowych kategorii biżuteria, która jest liderem sektora modowego pod względem inwestycji marek w reklamę. Na podium znalazły się Grupa Calzedonia z wydatkami na poziomie 8,8 mln zł oraz Vistula Group, która wydała ponad 7,6 mln zł. Apart i Calzedonia zwiększyły wydatki mediowe w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 roku, odpowiednio o 28 proc. i 24 proc. Natomiast Vistula Group zmniejszyła budżet reklamowy o jedną czwartą.
Wydatki dziesięciu czołowych reklamodawców branży modowej zwiększają się co roku. W pierwszych trzech kwartałach 2017 roku ich nakłady na reklamę wyniosły 43 proc. inwestycji wszystkich reklamodawców sektora.
W tym zestawieniu znalazły się także Lilou, Pandora Jewelry CEE, LPP, Tesco Polska, Vision Express Polska, The Swatch Group (Polska). Polska firma z kategorii mody premium Solar zwiększyła budżet na reklamę o 58 proc.
- Znaczny spadek wydatków mediowych zanotował H&M. Firma zmniejszyła swoje wydatki na promocję aż o 51% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Warto również wspomnieć o firmie Reckitt Benckiser plc, która jest producentem artykułów gospodarstwa domowego, leków, jak również środków higieny osobistej. Zajęła ona wysokie – dwunaste miejsce w rankingu. W pierwszych trzech kwartałach 2017 r. przeznaczyła na reklamę ponad 2 mln zł na promocję produktów marki Scholl, głównie skarpet i rajstop - mówi Marta Gilbas, branded content director z domu mediowego Codemedia.
Marki odzieżowe największymi reklamodawcami w segmencie mody
W sektorze modowym najwięcej na reklamę wydają reklamodawcy z kategorii odzież. W pierwszych trzech kwartałach 2017 roku przeznaczyli oni ponad 64,7 mln zł na promocję, co stanowi 42 proc. wszystkich inwestycji branży w reklamę – to o 7 punktów procentowych mniej niż rok temu. Kolejne miejsca w podziale na kategorie zajmują: zegarki, biżuteria (36 proc.), obuwie (10 proc.), okulary i soczewki kontaktowe (7 proc.) oraz wyroby skórzane i skóropodobne (3 proc.).
W porównaniu do analogicznego okresu w 2016 roku, odzież zanotowała spadek wydatków na reklamę o 13 proc. Zmniejszenie inwestycji w promocję odnotowała również kategoria również okulary i soczewki kontaktowe (o 2 proc.). Natomiast zegarki, biżuteria, obuwie oraz wyroby skórzane i skóropodobne zwiększyły swoje wydatki mediowe odpowiednio o 16 proc., 24 proc. i 11 proc.

Magazyny najchętniej wybieranym medium do promocji
Najchętniej wybieranym medium przez reklamodawców z branży modowej w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku były magazyny – 67 proc. Zmniejszył się jednak ich udział w media miksie sektora modowego o 2 punkty procentowe. Kolejne miejsca zajmują telewizja (15 proc.), outdoor (6 proc.), internet (5 proc.), radio (3 proc.), kino (2 proc.) i gazety (1 proc.).

- Reklamodawcy z branży modowej od lat niezmiennie stawiają na promocje w magazynach. Wybierają przede wszystkim te skierowane do kobiet. Analizując wyniki można by było stwierdzić, że mimo wzrostu zainteresowania zakupami przez Internet właściciele marek modowych nadal ostrożnie inwestują w promocję w tym medium. Byłby to jednak pochopny wniosek. Wiele wydatków - jak choćby z Facebooksa czy Instagrama - nie jest monitorowanych. Dlatego ciężko jednoznacznie określić ich tendencję – mówi Marta Gilbas, Branded Content Director z domu mediowego Codemedia.
Apart w analizowanym okresie na promowanie w magazynach wydał ponad 19 mln zł, czyli 83 proc. swoich wydatków reklamowych. W drugiej kolejności promował się telewizji, na którą przeznaczył 3 mln zł (o 16 mln zł mniej niż na magazyny).
Grupa Calzedonia również najczęściej wybiera prasę. W pierwszym kwartale 2017 roku przeznaczyła na reklamę ponad 3,3 mln zł (o ok. 16,5 mln zł mniej niż Apart). Inaczej niż w przypadku lidera na drugim miejscu znajduje się outdoor (ponad 3,2 mln zł).
W dziesiątce najchętniej wybieranych mediów przez reklamodawców sektora modowego znalazły się: Twój Styl, Viva, TVN, Pani, Elle, Flesz, Polsat, Party, Grazia i Avanti.
Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Apart i Calzedonia liderami wydatków reklamowych w branży mody