Branża FMCG wydała ponad miliard zł na reklamę w 2015 r.
Sektor FMCG zakończył 2015 rok z wynikiem ponad miliarda zł wydanych na reklamę, co oznacza znaczny wzrost w porównaniu do lat poprzednich. W ostatnim kwartale poprzedniego roku sektor przeznaczył na promocję ponad 316 mln zł, czyli o niemal 52 mln zł więcej niż IV kwartale roku 2014 - wynika z danych Codemedia.

Obserwacja wydatków w ostatnich kilku latach potwierdza utrzymanie reklamowej sezonowości rocznej branży – budżety w I i III kwartale są znacznie niższe od tych zainwestowanych w II i IV kwartale. W poprzednich latach najwyższe wydatki notowano w II kwartale, natomiast w 2015 roku to IV kwartał był liderem kategorii. Cały rynek FMCG w IV kwartale 2015 roku rósł o 20% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.
Pod kątem mediów, w jakich pojawiają się reklamy produktów branży FMCG, niepodzielnie rządzi telewizja. W ostatnim kwartale 2015 roku pochłonęła ona ponad 216 mln zł, zajmując tym samym 68% wszystkich wydatków.
Najwyższe budżety na promocję w IV kwartale 2015 roku przeznaczyli producenci słodyczy, wydając ponad 80 mln zł, co w ujęciu rok do roku dało wzrost o 7% (chociaż udział tej kategorii ze względu na dynamiczniejsze wydatki innych sektorów zmalał do 25%). Kategoria osiągnęła także najwyższy wynik w ujęciu całorocznym. W roku 2015 nakłady na reklamę słodyczy wyniosły ponad 262 mln zł, stanowiąc 25% wszystkich wydatków i notując wzrost o 4% w stosunku do całego roku 2014.

Producenci produktów zbożowych, przetworów i przypraw utrzymali swój udział w inwestycjach mediowych na poziomie 16%, dzięki blisko 25% wzrostowi inwestycji mediowych kwartał do kwartału. Wydatki tego sektora w ostatnim kwartale roku 2015 wyniosły 51 mln zł.
Największy wzrost w ujęciu kwartalnym odnotował sektor produktów mlecznych, osiągając 11% udziału (wzrost o 3 pkt. proc.), za przyczyną 64% wzrostu inwestycji mediowych. Producenci produktów mlecznych w omawianym okresie ulokowali ponad 34,5 mln zł na promocję.
Podobny udział uzyskała branża alkoholowa, jednak nie zmienił się on w stosunku do IV kwartału poprzedniego roku (wzrost inwestycji na poziomie 21%). Reklamy alkoholi pochłonęły niemal 33,7 mln zł.
Jedyny spadek w ujęciu rocznym zaliczyła kategoria żywności dla dzieci - o 10%. Wydatki w ostatnim kwartale wyniosły tutaj nieco ponad 9 mln zł i stanowiły 3% całości. W całym roku 2015 kategoria ta zanotowała spadek o 8,5% wobec roku 2014.

W ujęciu całorocznym wydatki reklamowe całego sektora FMCG wzrosły o 8%. Najwyższymi wzrostami charakteryzowały się kategorie produktów mlecznych (wzrost o 22%) oraz produktów zbożowych, przetworów i przypraw (19%). Ich producenci wydali w 2015 roku ponad 97 mln zł, czyli 9% wydatków.


Pod względem kanałów mediowych, w których producenci z branży FMCG lokują swoje budżety reklamowe, IV kwartał 2015 roku nie przyniósł zaskoczenia – prym stale wiedzie reklama telewizyjna, która w tym okresie zagarnęła 68% mediowych funduszy. Producenci wydali ponad 216 mln zł, notując wzrost na poziomie 16% w porównaniu do IV kwartału 2014 roku. Jednakże ze względu na dynamikę całego rynku na poziomie 20%, udziały TV w IV kwartale 2015 roku zmniejszyły się o 2 pkt. proc.
Drugim kanałem z największymi wydatkami na promocję branży FMCG były kina. Inwestycje w reklamę kinową wyniosły ponad 38,5 mln zł, co stanowiło 12% budżetów mediowych w ogóle (wzrost udziału o 3 pkt. proc.). Wzrost inwestycji w reklamę kinową w porównaniu z ostatnim kwartałem 2014 roku sięgnął 65%.
Na podium znalazła się jeszcze reklama magazynowa, z budżetami rzędu ponad 27,8 mln zł (9% wydatków we wszystkich kategoriach) i wzrostem na poziomie 20% rok do roku w ujęciu kwartalnym (czyli na poziomie całego rynku).
Największe cięcia budżetów mediowych w sektorze FMCG dotknęły reklamy w internecie, której udział spadł z 4,6% w IV kwartale 2014 roku do 2,6% w IV kwartale 2015 roku (spadek inwestycji o 31%, do poziomu 8,3 mln zł). Podobny spadek odnotowała reklama drukowana w dziennikach (o 31%, do poziomu 1,2 mln zł), osiągając zaledwie 0,4% udziału w wydatkach.

W roku 2015 promocja produktów FMCG w pasmach telewizyjnych przyciągnęła budżety za ponad 700 mln zł, co stanowiło 69% wszystkich budżetów reklamowych. Medium zaliczyło 4% wzrost w stosunku do roku 2014. Pozornie niewielki przyrost to jednak znacząca kwota - ponad 27 mln zł.
Branża FMCG najmniejsze kwoty przeznaczyła w całym poprzednim roku na reklamę radiową i w gazetach, które zajęły odpowiednio 2% i niecały 1% wszystkich wydatków. Warto także zaznaczyć niski poziom udziału promocji w internecie (około 4% udziału), w którym to inwestycje dodatkowo obniżyły się w ostatnim kwartale. Podobnie jak w ujęciu kwartalnym, w porównaniu rocznym największe spadki przypadły budżetom na promocję w gazetach (o 26%) oraz w internecie (o 19%).
W porównaniu całego roku 2015 i 2014 największą dynamikę wzrostu inwestycji odnotowała reklama kinowa (+40%) oraz reklama w magazynach (+35%). Producenci branży FMCG wydali na te kanały odpowiednio ponad 94 mln zł i 89 mln zł.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Branża FMCG wydała ponad miliard zł na reklamę w 2015 r.