Browary ścięły wydatki reklamowe w radiu o 95 proc. Kompania Piwowarska przed Grupą Żywiec
W 2022 roku producenci piwa ograniczyli wydatki reklamowe o kilka procent. Najmocniej, bo o 95 proc. zredukowali je w radiu, za to więcej pieniędzy zostawili w prasie. Tylko Perła - Browary Lubelskie nieznacznie zwiększyły nakłady reklamowe, Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec, Van Pur i Carlsberg Polska zanotowały spadki.
W okresie od stycznia do grudnia 2022 roku producenci piwa w Polsce wydali na reklamy w mediach tradycyjnych (bez internetu) 649,7 mln zł, co oznacza, że zmniejszyli wydatki o 5,3 proc. rok do roku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, Kantar).
Największym reklamodawcą w branży piwa była Kompania Piwowarska (należą do niej takie marki jak Tyskie, Żubr czy Lech), która przeznaczyła na reklamy swoich brandów 248,7 mln zł. Zmniejszyła budżet w skali roku o 8 proc.
Tuż za Kompanią plasuje się Grupa Żywiec (m.in. Warka, Żywiec) z wydatkami w wysokości 181,7 mln zł, niższymi rok do roku o 3,1 proc. Podium zamyka Carlsberg Polska, który wydał na reklamy w omawianym okresie 174,7 mln zł, czyli 1,2 proc. mniej niż w 2021 roku.
Kolejny w zestawieniu Van Pur (m.in. Łomża) zredukował budżet reklamowy o 21,6 proc., do 21,2 mln zł.
Ścisłą czołówkę największych reklamodawców wśród producentów piwa zamyka Perła - Browary Lubelskie, które przeznaczyły na promocję w mediach 16,6 mln zł, o 0,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

Jedna trzecia więcej na gazety i magazyny kosztem radia i telewizji
Niemal całość wydatków reklamowych branży piwnej w mediach tradycyjnych, bo 95,5 proc. trafiła do telewizji. Było to 620,5 mln zł - mniej rok do roku o 5,5 proc.
Drugim najczęściej wybieranym w kampaniach browarów kanałem komunikacji była reklama zewnętrzną – na nią przeznaczyły 22 mln zł, czyli 11,1 proc. mniej niż w 2021 roku.
3,8 mln zł przeznaczono na reklamę w magazynach (+31,4 proc.), 2,3 mln na reklamę w kinach (rok wcześniej nie było tu wydatków – z powodu Covid-19 kina były nieczynne), a nieco ponad 1 mln zł ulokowano w gazetach (+30,2 proc.).
Znaczące wzrosty – bo o ponad 1/3 – wydatków na reklamę w prasie to zapewne skutek zmniejszenia o blisko 95 proc. nakładów na reklamę w radiu – te zmalały w skali roku z 1,2 mln zł w 2021 roku do niecałych 61 tys. zł w 2022 roku.

Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Browary ścięły wydatki reklamowe w radiu o 95 proc. Kompania Piwowarska przed Grupą Żywiec