Cannes Lions 2016: dwa Grand Prix za „McWhoppera”, triumf Ogilvy & Mather, WPP i Droga5
W zakończonym w sobotę festiwalu Cannes Lions po dwie nagrody Grand Prix zdobyła agencja Y&R New Zeland za akcję „McWhopper”, a także JWT, Venables Bell & Partners, Adam & EveDDB i Google. Siecią reklamową roku została Ogilvy & Mather, holdingiem roku - WPP, agencją roku AlmapBBDO a agencją niezależną - Droga5.
Agencja Y&R New Zeland za akcję „McWhopper” dla Burger King otrzymała Grand Prix w kategoriach Print & Publishing oraz Media. W ramach akcji Burger King w sierpniu ub.r. w reklamach w „New York Timesie” i „Chicago Tribune” zaprosił McDonald’s, żeby z okazji przypadającego 21 września Światowego Dnia Pokoju firmy stworzyły wspólny produkt McWhopper sprzedawany tylko tego dnia. Szef McDonalda odrzucił tę propozycję, sugerując, żeby firmy razem zrealizowały znaczący projekt społeczny.
- To przypadek wielkiej marki wyzywającej jeszcze większego konkurenta, działającej szybko i śmiało, trochę złośliwie, zgodnie ze swoim charakterem, reagującej na wydarzenia i angażującej konsumentów - uzasadnił Nick Waters, CEO Dentsu Aegis Network w regionie Azji i Pacyfiku, szef jury w kategorii Media.
Akcję „McWhopper” jako faworyta do głównych nagród w tegorocznym Cannes Lions wskazała większość z pytanych przez Wirtualnemedia.pl dyrektorów kreatywnych z polskiej branży reklamowej.
Z kolei Agencja Venables Bell & Partners z San Francisco zdobyła Grand Prix w kategoriach Titanium Promo & Activation za akcję „#OptOutside” zrealizowaną dla sieci sklepów odzieżowych REI. W ramach kampanii w tzw. Czarny Piątek, dzień pod koniec listopada inaugurujący sezon zakupów przedświątecznych (mnóstwo sklepów na tę okazję przygotowuje specjalne promocje), zamknięto wszystkie sklepy REI, a 12 tys. pracowników dano wolne, żeby odpoczywali według własnego uznania, w większości poza domem. Zachęcano też do tego klientów.
Akcja zaczęło się w październiku od spotów wyjaśniających jej koncepcję (w jednym z nich pojawił się szef REI). Potem wiele osób w social media zamieszczało z tagiem #OptOutside swoje pomysły i relacje ze spędzania wolnego czasu poza domem. O kampanii poinformowało wiele tradycyjnych mediów.
Za kampanię przystano na festiwalu jeszcze kilka innych nagród, m.in. złoto w kategorii Integrated.
panGenerator o złocie w Cannes Lions: „Miara pokoju” to projekt eksperymentalny, ale komercyjny (wywiad)
Adam & EveDDB otrzymała Grand Prix w kategorii Film za spot „Złodzieje sklepowi” dla sieci sklepów z towarami luksusowymi Harvey Nichols. W reklamie do autentycznych nagrań z kamer monitoringu pokazujących kradzieże różnych rzeczy dodano twarze bohaterów kreskówek zasłaniające twarze kradnących osób. Klip miał przestrzegać innych klientów przed kradzieżami.
Drugie Grand Prix agencja Adam & EveDDB zdobyła w kategorii Creative Effectiveness za kampanię „Monty’s Christmas” dla sieci sklepów John Lewis. Akcja pokazywała więź kilkuletniego chłopca z maskotką pingwina.
Tę reklamę nagrodzono już w zeszłorocznej edycji Cannes Lions, m.in. Grand Prix w kategorii Film Craft. Jurorzy uzasadnili jednak, że efekty biznesowe kampanii były widoczne także w całym ub.r.: wzrost wpływów John Lewis o 132 mln funtów i zysku o 33 mln funtów, a także mnóstwo wzmianek w social media.
Burger King, Heineken, Samsung, „House of Cards” - najbardziej kreatywne kampanie z Cannes Lions 2016 (wideo)
Grand Prix w kategoriach Cyber i Creative Data przyznano agencji J. Walter Thompson z Amsterdamu za projekt „Następny Rembrandt” zrealizowany dla banku ING. W ramach akcji dzięki narzędziom komputerowym i technologicznym (m.in. drukowi 3D) przygotowano nowy obraz portretowy w stylu malarstwa Rembrandta.
Dwa Grand Prix otrzymały firmy należące do Google. W kategorii Innovation wyróżniono Google DeepMind za „AlphaGo”, mając grać w grę planszową Go w sposób bardziej ludzki, uwzględniający intuicję.
Natomiast w kategorii Product Design nagrodę Grand Prix przyznano Google Creative Labs London za przygotowaną wspólnie z firmą odzieżową Levi’s kurtkę typu wearable, współpracującą z systemem mobilnym Android.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Cannes Lions 2016: dwa Grand Prix za „McWhoppera”, triumf Ogilvy & Mather, WPP i Droga5