Holding reklamowy WPP wygrał globalny przetarg Coca-Coli. Ma odegrać kluczową rolę w nowym modelu agencyjnym firmy
Holding reklamowy WPP wygrał przetarg i zostanie globalnym partnerem sieci marketingowej dla Coca-Coli. Firma będzie odpowiedzialna za nadzorowanie rozwoju portfolio marek producenta napojów gazowanych. Do obsługi stworzyła nowy zespół OpenX.

Holding WPP wygrywa większość wartego 4 mld dolarów biznesu Coca-Coli. W przetargu pokonał IPG, Dentsu i Publicis Groupe. Wygrana oznacza, że WPP będzie odpowiadać za prowadzenie portfolio koncernu w ponad 200 krajach w ramach strategii Coca-Coli zakładającej "modernizację" marketingu w celu stymulowania rozwoju firmy.
Przegląd agencji rozpoczął się w grudniu 2020 r. Nowy model realizowany przez OpenX WPP ma zakładać likwidację silosowości. Silosowość to brak synergii między działaniami różnych agencji z różnych rynków.
Nowy model agencyjny Coca-Coli ma składać się z czterech elementów:
- partnera globalnej sieci marketingowej, który zarządza całym procesem kreatywnym, mediowym, marketingowym i związanym z danymi pełnego portfolio marek.
- partnera uzupełniającego, który zapewnia dodatkowe możliwości na wybranych rynkach.
- zatwierdzonej lista agencji, które zapewniają dostęp do specjalistów kreatywnych niezależnie od rynku
- platformy danych - łączy agencje z trzech poprzednich elementów z działami marketingu pięciu globalnych kategorii Coca-Coli, dziewięcioma jednostkami operacyjnymi i usługami globalnymi.
W 2020 r. The Coca-Cola Company wydała na reklamę 2,78 mld dolarów. To znacznie mniej niż w poprzednich latach. W 2019 r. wydano 4,25 mld dolarów, a w 2018 r. - 4,11 mld dolarów. Jednocześnie w ostatnich latach spadła sprzedaż z 44,3 mld dolarów w 2015 r. do 33 mld dolarów w 2020 r.
Partnerem uzupełniającym został holding Dentsu. Agencje z dwóch innych holdingów, Publicis (m.in. Publicis i Leo Burnett) i Interpublic Group (m.in. McCann) także mają współpracować z Coca-Colą. Na razie nie podano, w jakiej roli.
Zmiany w portfolio Coca-Coli
W związku z przykładaniem coraz większej wagi konsumentów do zdrowego stylu życia i odżywiania, coraz większa liczba kupujących poszukuje alternatywy dla słodkich napojów. To skłoniło Coca-Colę do zmiany swojego portfolio. Firma włączyła ostatnio nowe marki: Smartwater, gazowaną wodę smakową bez cukru i słodzików AHA i odnowioną Coca-Cola Zero Sugar.
W październiku 2020 r. Coca-Cola ogłosiła plany zmniejszenia swojego portfolio liczącego 400 marek aż o połowę. Wiadomość pojawiła się po tym, jak firma poinformowała, że zaprzestanie sprzedaży produktów notujących gorsze wyniki, takich jak koktajle Odwalla, woda kokosowa Zico i napoje gazowane Tab. Tej wiosny Coke potwierdził, że zamierza wycofać Coca-Cola Energy w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie z powodu rozczarowującej sprzedaży zaledwie półtora roku po wprowadzeniu napoju, aby konkurować z liderami w tej kategorii: Monster i Red Bull.
Koncern Coca-Cola odnotował w drugim kwartale br. wzrost przychodów o 42 proc. rok do roku do 10,1 mld dolarów. Tak duży wzrost firma przypisuje trwającemu ożywieniu na światowych rynkach dotkniętych przez Covid-19. Przypomnijmy, że w ub.r. przychody spółki spadły o 22 proc. do 7,2 mld dolarów.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Holding reklamowy WPP wygrał globalny przetarg Coca-Coli. Ma odegrać kluczową rolę w nowym modelu agencyjnym firmy