Coca-Cola zobowiązała się do obniżenia zawartości cukru w napojach
Koncern Coca-Cola zobowiązał się obniżyć całkowitą zawartość cukru w swoich produktach (m.in. napoje Coca-Cola, Sprite, Fanta, FuzeTea) o dodatkowe 10 proc. do 2025 roku. To kolejny krok w ramach zobowiązania na rzecz wspierania kontroli spożywanego cukru. Od 2000 do 2015 roku firmy zjednoczone w ramach UNESDA obniżyły średnią zawartość cukrów o 12 proc. oraz o kolejne 14,6 proc. w latach 2015-2019.

Koncern Coca-Cola jako członek Europejskiej Organizacji Producentów Napojów Bezalkoholowych (UNESDA), zobowiązała się obniżyć całkowitą zawartość cukru w swoich produktach o dodatkowe 10 proc. do 2025 roku.
Według wyliczeń Coca-Coli, do końca 2021 r. tylko w Polsce firma nie dosypie 600 mln łyżeczek cukru do swoich produktów. Producent napojów od 2019 roku testuje firma testuje kolorowe oznaczenia wartości odżywczej i kaloryczności napojów, oparte na systemie świateł ulicznych.
- Jako Coca-Cola od wielu lat podejmujemy działania pomagające konsumentom kontrolować ilość spożywanych cukrów. Chcemy, aby dostęp do odpowiedniej informacji i świadomy wybór były dla nich jeszcze łatwiejsze - mówi public affairs manager w Coca-Cola Poland Services. - Dużą wagę przywiązujemy do zmiany receptur naszych napojów, tak by zawierały mniej cukru oraz koncentrujemy się na wprowadzaniu wariantów zero.
Fanta i Sprite: jedna trzecia mniej cukru
Od 2016 roku tylko w Europie firma ograniczyła zawartość cukru odpowiednio o 25 proc.w przypadku Fanty oraz o 33 proc. w napojach Sprite. Ogólnie na rynku europejskim pojawiło się 380 nowych napojów o niskiej i zerowej zawartości cukru, a w ponad 280 napojach zmieniono formułę tak, aby zawierały mniej cukru. Obecnie 42 proc. całej sprzedaży koncernu w Europie pochodzi z napojów niskokalorycznych lub bezkalorycznych.
W ostatnim czasie w Polsce również dokonano istotnych zmian w portfolio marek Kinley i Fanta wprowadzając: Kinley Yuzu Tonic Zero, Kinley Zero Mandarin oraz Fanta Orange Zero i Fanta Shokata Zero. Dodatkowo na rynku polskim pojawiły się produkty AHA, czyli zupełna nowość w kategorii napojów – woda z bąbelkami i naturalnymi aromatami, bez cukru i słodzików.
Poza reformulacją już znanych i wprowadzaniem nowych produktów, Coca-Cola podejmuje dodatkowe działania, które mają umożliwić konsumentom podejmowanie świadomych decyzji zakupowych.
Od 2019 roku, między innymi w Polsce, firma testuje nowe, dobrowolne, kolorowe oznaczenia wartości odżywczej i kaloryczności napojów, oparte na systemie świateł ulicznych. Znakowanie to informuje z przodu opakowania, czy dany produkt ma wysoką (czerwony), średnią (pomarańczowy), czy niską (zielony) zawartość cukrów, tłuszczu, nasyconych kwasów tłuszczowych i soli w odniesieniu do przeciętnego zapotrzebowania dorosłego człowieka na te składniki.
- Od lat inwestujemy w komunikację niskokalorycznych wariantów, stale zwiększamy również dostępność napojów w małych opakowaniach, które pomagają kontrolować wielkość spożywanych porcji. Dlatego z zadowoleniem przyjmujemy i wspieramy zobowiązanie UNESDA do zmniejszenia średniej ilości cukrów dodanych o kolejne 10 proc. - dodaje Izabela Morawska.
Po osiągnięciu zakładanego zobowiązania firmy zjednoczone w ramach Europejskiej Organizacji Producentów Napojów Bezalkoholowych (UNESDA) obniżą średnią zawartość cukrów aż o 33 proc. w porównaniu do roku 2000 (12 proc. redukcji cukru i kalorii osiągnięto w latach 2000–2015, lata 2015-2019 to kolejne zmniejszenie o średnio 14,6 proc., zamiast 10 proc. zakładanych).
Będzie wyższy limit wieku dla reklamy
UNESDA podjęła jeszcze jedno zobowiązanie, związane z reklamą produktów do dzieci. Obecnie w Europie działania marketingowe dotyczące słodkich napojów nie mogą być kierowane do dzieci w wieku poniżej 12 lat, jeżeli ta grupa wiekowa stanowi ponad 35 proc. publiczności danego kanału czy medium.
Coca-Cola podkreśla, że stosuje tę zasadę już ponad pół wieku, bo od 1956 r. W ramach najnowszego zobowiązania, granica ta zostaje podniesiona do 13 lat, a próg udziału dzieci do lat 13 w publiczności zostanie obniżony do 30 proc. W praktyce, jeszcze mniej małych dzieci będzie mieć bezpośredni dostęp do reklamy napojów bezalkoholowych.
W Polsce, firma jest również sygnatariuszem Kodeksu Etyki Reklamy, opracowanego przez Radę Reklamy oraz branżowych „Standardów reklamy żywności skierowanej do dzieci”, zgodność z którymi jest regularnie weryfikowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Ostatni monitoring za rok 2020 przeprowadzony przez KRRiT pokazał, że skuteczność tej samoregulacji wynosi niemal 100 proc.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 


Dołącz do dyskusji: Coca-Cola zobowiązała się do obniżenia zawartości cukru w napojach