Więcej reklam napojów w gazetach, mniej w radiu. Liderem Coca-Cola, mocno w górę Sprite i Fanta, w dół Pepsi (analiza)
Producenci napojów gazowanych w pierwszych pięciu miesiącach br. znacząco zwiększyli względem roku ub. wydatki na reklamy w dziennikach, magazynach i na indoorze. Zmniejszyli budżety na reklamę w radiu. Najwięcej wydano na reklamy marki Coca-Cola, zaś Sprite był w tym okresie brandem o największe dynamice wydatków.

W okresie od stycznia do maja br. producenci napojów gazowanych wydali na reklamy w mediach tradycyjnych (bez internetu) 121,1 mln zł, czyli 9,2 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r. - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl na podstawie raportu Kantar Media (dane cennikowe netto).
Zdecydowana większość ich budżetów - 79,2 mln zł, po wzroście w skali roku o 9,2 proc. - trafiła do telewizji. Drugim najczęściej wybieranym do promocji napojów gazowanych medium były kina. Reklamy w nich kosztowały 25,2 mln zł, czyli 5,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Trzecią najpopularniejszą pod względem wydatków producentów w tej kategorii była reklama outdoorowa. Na nią przeznaczono w tym roku 8,5 mln zł, czyli 36,5 proc. więcej niż rok temu.
W pierwszych pięciu miesiącach br. znacząco wzrosło zainteresowanie producentów napojów gazowanych reklamą w dziennikach oraz indoorze. Ich wydatki w gazetach wzrosły w skali roku o 570,8 proc. - z 41,2 tys. zł do 276,1 tys. zł, a na indoor - o 105,6 proc., z 95,2 do 195,7 tys. zł. O 73,8 proc. wzrosły też wydatki na reklamy w magazynach - do 7,7 mln zł.
Wzrosty w tych kanałach komunikacji możliwe były dzięki m.in. ograniczeniu nakładów na reklamę radiową - rozgłośnie na reklamach napojów gazowanych w omawianym okresie zarobiły 97,7 proc. mniej niż rok temu. Było to jedynie 24,1 tys. zł wobec 1 mln zł w analogicznym okresie ub.r.
Wydatki reklamowe producentów napojów gazowanych w podziale na media | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I – V 2016 | I-V 2017 | zmiana proc. |
Telewizja | 72 524 674 zł | 79 189 804 zł | 9,2 |
Kina | 26 526 201 zł | 25 161 046 zł | -5,1 |
Outdoor | 6 212 205 zł | 8 481 793 zł | 36,5 |
Magazyny | 4 454 896 zł | 7 742 535 zł | 73,8 |
Gazety | 41 158 zł | 276 104 zł | 570,8 |
Indoor | 95 200 zł | 195 700 zł | 105,6 |
Radio | 1 025 092 zł | 24 080 zł | -97,7 |
razem | 110 879 426 zł | 121 071 062 zł | 9,2 |
Największym reklamodawcą w kategorii napojów gazowanych był w omawianym okresie koncern Coca-Cola Poland Services, który w tym roku wydał w mediach tradycyjnych 76,7 mln zł, czyli 19 proc. więcej niż rok temu.
Druga pod tym względem firma - Pepsi-Cola General Bottlers Polska - przeznaczyła na reklamy swoich marek 21,7 mln zł (38,6 proc. mniej niż rok temu), zaś trzeci na podium Colian zwiększył wydatki o 15 proc., do 8,6 mln zł.
W zestawieniu pięciu największych pod względem wydatków reklamowych producentów napojów gazowanych znalazły się jeszcze firmy Hoop Polska z wydatkami w kwocie blisko 6 mln zł i Zbyszko Company, który wydał 5,8 mln zł (292,2 proc. więcej niż rok temu).
Hoop Polska w kwietniu w kampanii pod hasłem „Sięgnij gwiazd” reklamował Hoop Colę z nowym logo.
Wydatki reklamowe producentów napojów gazowanych (TOP 5) | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I – V 2016 | I-V 2017 | zmiana proc. |
COCA-COLA POLAND SERVICES | 64 438 275 zł | 76 697 893 zł | 19 |
PEPSI-COLA GENERAL BOTTLERS POLAND | 35 293 232 zł | 21 686 161 zł | -38,6 |
COLIAN | 7 441 238 zł | 8 559 230 zł | 15 |
HOOP POLSKA |
| 5 977 045 zł | - |
ZBYSZKO COMPANY | 1 483 375 zł | 5 817 350 zł | 292,2 |
razem | 110 879 426 zł | 121 071 062 zł | 9,2 |
Około połowy wydatków reklamowych producentów napojów gazowanych stanowiły w omawianym okresie wydatki na reklamę marki Coca-Cola (Coca-Cola Poland). Było to 60,9 mln zł (0,4 proc. mniej niż rok wcześniej).
Trzykrotnie mniej kosztowały z kolei reklamy marki Pepsi (PepsiCo) – jej producent w tym roku zmniejszył wydatki w porównaniu z rokiem ub. o 30,3 proc, z 28,1 do 19,6 mln zł. Obecnie w kampanii tej marki promowana jest Pepsi bez kalorii. Bohaterem reklam jest Filip Chajzer.
Trzecią pod względem wydatków reklamowych marką była Hellena (Colian) z wydatkami w wysokości 8,6 mln zł – 15 proc. wyższymi w skali roku. Ta marka była szczególnie aktywna marketingowo w kwietniu i maju. W jej kampanii występował Kuba Wojewódzki - w jednych reklamach promował konkurs, w innych zaś - Oranżadę Hellena głosami Krystyny Czubówny i Tomasza Zimocha.
W czołówce pięciu najczęściej reklamowanych brandów znalazły się, produkowane przez koncern Coca-Coli marki Fanta i Sprite. Nakłady na promocję pierwszej były rok do roku wyższe o 133,5 proc. (wyniosły 7,6 mln zł). Z kolei wydatki na reklamę Sprite wzrosły z 23 tys. zł do 7,1 mln zł. W jednej z ostatnich kampanii Sprite’a wystąpili Pezet i Małolat.
TOP 5 marek napojów gazowanych pod względem wydatków reklamowych | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I – V 2016 | I-V 2017 | zmiana proc. |
COCA-COLA | 61 147 906 zł | 60 900 192 zł | -0,4 |
PEPSI | 28 146 734 zł | 19 623 905 zł | -30,3 |
HELLENA | 7 441 238 zł | 8 559 230 zł | 15 |
FANTA | 3 267 369 zł | 7 628 027 zł | 133,5 |
SPRITE | 23 000 zł | 7 113 499 zł | 30828,3 |
razem | 110 879 426 zł | 121 071 062 zł | 9,2 |

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Więcej reklam napojów w gazetach, mniej w radiu. Liderem Coca-Cola, mocno w górę Sprite i Fanta, w dół Pepsi (analiza)
Cały dowcip polega na tym, żeby Ci się chciało częściej niż rzadziej ;)