Dla większości Polaków darmowa dostawa to najbardziej przydatne ułatwienie w e-zakupach
Dla 64 proc. Polaków najbardziej przydatnym ułatwieniem podczas zakupów w internecie jest darmowa dostawa – wynika z badania „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Na możliwość zwrotu produktów bez ponoszenia kosztów przesyłki wskazało 51 proc.
Darmowa dostawa niezależnie od jej sposobu to najbardziej przydatne ułatwienie podczas zakupów online dla 64 proc. ankietowanych - stwierdzili autorzy badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. W tej grupie znalazło się najwięcej kobiet (71 proc. w porównaniu do 56 proc. badanych mężczyzn), 20- i 30-latków (kolejno 75 i 72 proc.) oraz mieszkańców metropolii (75 proc.).
Ankietowani wskazywali też możliwość zwrotu produktów bez ponoszenia kosztów przesyłki (51 proc.). Zwróciło na to uwagę 49 proc. kobiet i 53 proc. mężczyzn. Z kolei dla 34 proc. respondentów istotna była informacja o terminie dostarczenia zamówienia przed zapłatą za towar. W tej grupie znalazło się najwięcej ankietowanych między 40 a 49 rokiem życia (40 proc.) i osób ze średnich miast od 50 do 250 tys. mieszkańców (41 proc.).
Ewelina Krzynowy-Gaweł z Santander Consumer Banku, komentując wyniki badania zwróciła uwagę, że dla 25 proc. ankietowanych największym ułatwieniem byłaby natomiast informacja o dostępności produktu przed włożeniem go do koszyka. "Wśród nich znalazło się 31 proc. mężczyzn w porównaniu do 20 proc. kobiet. Na to ułatwienie najczęściej wskazywali również 18-29 latkowie (31 proc.) oraz osoby powyżej 70 roku życia (36 proc.)" – poinformowała. Dodała, że 23 proc. ankietowanych wskazało możliwość zwrotu zakupionych produktów bez konieczności wypełniania formularza albo logowania się na konto w sklepie. 16 proc. osób wybrało natomiast informację o czasie i formie gwarancji towaru, a 11 proc. - opcję przedłużenia czasu na zwrot zamówienia.
Według badania konsumenci przed zakupem w sieci oglądają w sklepach stacjonarnych najczęściej odzież i obuwie. 29 proc. ankietowanych odpowiedziało, że oglądało stacjonarnie ubrania zanim kupiło daną część garderoby online. Ta sama liczba badanych zastosowała podobną taktykę w przypadku butów (po 29 proc. wskazań). Z kolei 22 proc. rodaków przed zakupem w sieci ogląda w tradycyjnym sklepie sprzęt AGD; sprzęt elektroniczny, taki jak laptop, komputer czy smartfon 21 proc.; zabawki i RTV po 17 proc.); kosmetyki i narzędzia (po 15 proc.), a książki - 12 proc. Natomiast 11 proc. ankietowanych wskazało, że kupuje w ten sposób meble.
Badanie zrealizował Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Dla większości Polaków darmowa dostawa to najbardziej przydatne ułatwienie w e-zakupach